POLECAMY
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Superwizja własnej pracy zawodowej stanowi formę profesjonalnego wsparcia i rozwoju w miejscu pracy poprzez systematyczny proces konsultacyjny. Ma na celu pomóc pracownikom poznać źródła osobistych trudności oraz znaleźć optymalne rozwiązania dla problemów rodzących się i rozwijających w środowisku pracy. Takie działania mogą zapobiec wypaleniu zawodowemu, które jest obecnie bardzo powszechnym zjawiskiem i zagraża potencjalnie każdej osobie aktywnej zawodowo.
Z książki można dowiedzieć się:
co to jest superwizja i dlaczego warto z niej korzystać;
kim powinien być superwizor;
co oznaczają dobre lub złe praktyki superwizyjne.
Autorka przełamuje stereotyp głoszący, że ta forma psychoedukacji zastrzeżona jest wyłącznie dla psychoterapeutów. Przedstawia znacznie szersze możliwości i zakresy jej zastosowań w różnych środowiskach zawodowych, zachęcając do powszechnej i regularnej praktyki.
„Gorąco zachęcam do lektury każdego, kto chce na długie lata zachować siły i zapał do pracy, radość obcowania z ludźmi, wiarę we własne możliwości oraz poczucie satysfakcji zawodowej”.
Autorka
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8187-724-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autorki | str. | 11 |
Wstęp | str. | 13 |
Rozdział I | |
Mity i fakty na temat superwizji – na początek | str. | 19 |
1.1. Superwizja – co to takiego? | str. | 19 |
1.2. Dla kogo przeznaczona jest superwizja? | str. | 20 |
1.3. Po co poddawać swą pracę superwizji? | str. | 21 |
1.4. Co dzieje się podczas superwizji? – słów parę o zjawiskach tam omawianych | str. | 22 |
1.4.1. Przeniesienie – cóż to takiego i jak je rozpoznać w codziennych relacjach? | str. | 22 |
1.4.2. Przeciwprzeniesienie – czym się przejawia i kogo dotyczy? | str. | 23 |
1.5. Jakie warunki uczestnictwa mogą zapewnić powodzenie superwizji? | str. | 24 |
1.6. Czy superwizja pełni funkcję ochronną wobec wypalenia zawodowego? | str. | 25 |
1.7. Co lepsze – superwizja czy coaching? | str. | 26 |
1.8. Czy udział w superwizji własnej pracy wymaga szczególnych przygotowań? | str. | 27 |
Rozdział II | |
Istota superwizji – pojęcie, rodzaje i obszary zastosowań | str. | 29 |
2.1. Ewolucja zakresu znaczeniowego pojęcia „superwizja” | str. | 29 |
2.2. Rodzaje superwizji oraz obszary jej zastosowań | str. | 33 |
Rozdział III | |
Wsparcie w miejscu pracy jako czynnik ochrony przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia | str. | 45 |
3.1. Profesjonalne wsparcie w miejscu pracy jako strategia w redukcji stresu i jego konsekwencji | str. | 45 |
3.2. Zdrowotne skutki stresu | str. | 50 |
3.3. Wypalenie zawodowe jako konsekwencja chronicznego stresu w miejscu pracy | str. | 54 |
3.4. Superwizja jako profesjonalna forma wsparcia i ochrony przed wypaleniem zawodowym – przegląd badań | str. | 59 |
Rozdział IV | |
Superwizja konsultacyjna jako ciągły i pogłębiony proces psychoedukacyjny | str. | 64 |
4.1. Cele superwizji konsultacyjnej jako formy zapobiegania wypaleniu zawodowemu | str. | 65 |
4.2. Czym różni się pogłębiona psychoedukacja od zwykłej edukacji? | str. | 67 |
4.3. Zjawiska i procesy będące przedmiotem pogłębionej analizy superwizyjnej | str. | 70 |
4.3.1. Przeniesienie – pojęcie, rodzaje, możliwości rozpoznania | str. | 71 |
4.3.2. Przeciwprzeniesienie – istota, przejawy, źródła pochodzenia | str. | 76 |
4.4. Przebieg sesji superwizyjnej – czyli czego po kolei można się spodziewać? | str. | 79 |
4.5. Grupa Balinta jako szczególna forma analitycznej superwizji konsultacyjnej | str. | 85 |
Rozdział V | |
Prawo polskie wobec ochrony zdrowia osób aktywnych zawodowo | str. | 87 |
5.1. Prawo polskie wobec superwizji jako formy ochrony zdrowia i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu | str. | 95 |
Rozdział VI | |
Dobre i złe praktyki superwizyjne – słów parę z doświadczeń superwizora | str. | 101 |
6.1. Możliwe źródła niepowodzeń superwizji | str. | 101 |
6.1.1. Nieufność uczestników superwizji – co ją rodzi? | str. | 102 |
6.1.2. Niechęć pracowników do rozwoju i doskonalenia zawodowego | str. | 104 |
6.1.3. Przymus uczestnictwa w superwizji | str. | 106 |
6.1.4. Chaos organizacyjny w firmie | str. | 108 |
6.1.5. Superwizor jako źródło niepowodzenia superwizji | str. | 109 |
6.1.6. Incydentalność superwizji | str. | 112 |
6.2. Czynniki sprzyjające powodzeniu superwizji | str. | 113 |
6.2.1. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczestnikom superwizji | str. | 113 |
6.2.2. Budowanie zaufania pomiędzy superwizantami i superwizorem | str. | 114 |
6.2.3. Przestrzeganie zasady dyskrecji – czyli wzajemna lojalność stron | str. | 115 |
6.2.4. Dojrzałość pracownika i chęć rozwoju osobistego | str. | 115 |
6.2.5. Dobrowolność uczestnictwa w superwizji | str. | 116 |
6.3. Przykłady dobrych praktyk – z doświadczeń superwizora | str. | 117 |
Rozdział VII | |
Kompetentny superwizor – co znaczy trafić w dobre ręce? | str. | 135 |
7.1. Wiedza i umiejętności, czy coś więcej? Co buduje profesjonalizm superwizora? | str. | 136 |
7.2. Standardy etyczno-moralne superwizora jako fundament w budowaniu autorytetu | str. | 141 |
7.3. Superwizor czy coach? – w służbie odpowiedzialności i w trosce o bezpieczeństwo | str. | 144 |
7.3.1. Dylematy wokół istoty oraz rodzajów coachingu | str. | 144 |
7.3.2. Wątpliwości w zakresie metod wykorzystywanych przez coachów | str. | 148 |
7.3.3. Model kompetencji profesjonalnego coacha według ICF | str. | 151 |
7.3.4. Wątpliwości natury etycznej oraz formalno-prawnej dotyczące coachingu | str. | 154 |
7.4. Na co warto uważać, decydując się na wybór formy superwizji oraz osoby superwizora? | str. | 156 |
Rozdział VIII | |
Czy jesteś gotów do poddania swej pracy superwizji? | str. | 160 |
Zakończenie | str. | 167 |
Bibliografia | str. | 171 |
Spis rycin | str. | 181 |