Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje - przestrzeń

Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje - przestrzeń

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

42,00

Format: pdf

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 34,86 zł  


42,00

w tym VAT

Książka ukazuje relacje pomiędzy kulturą dominującą szkoły a kulturą oporu tworzoną przez aktywnie działające podmioty (uczniów, nauczycieli, rodziców) i stanowiącą integralny element codzienności szkoły. Przedstawia fenomen tak zwanego „drugiego życia szkoły”, w którym dochodzi do legitymizacji i walki o obowiązujące znaczenia i symbole.
Autorka podkreśla, że szkoła jest nie tylko instytucją przekazującą wiedzę o obowiązujących normach, regułach i wartościach, lecz także przestrzenią umożliwiającą zaangażowanym podmiotom przekraczanie ograniczeń narzuconych przez kulturę dominującą.
W książce zostały omówione takie zagadnienia jak:


cechy szkolnych kultur oporu,
uczestnictwo w grach szkolnych jako przejaw dominacji lub podporządkowania,
specyfika oporu uczniów, nauczycieli i rodziców wobec hegemonii szkoły,
przestrzenie występowania oporu w szkole,
potencjał wyzwolenia ulokowany w kulturach oporu.


Adresaci:Książka jest przeznaczona dla profesjonalistów związanych ze sferą edukacji: dyrektorów, nauczycieli i pedagogów. Może być także cenną pomocą dydaktyczną dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich.
Opór w pięciu smakach - przeczytaj recenzję >>


Szkoła contra... O kulturach oporu - obejrzyj recenzję


Rok wydania2019
Liczba stron320
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-399-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    9
  ROZDZIAŁ    1
  KULTURA OPORU W SZKOLE –ZŁOŻONOŚĆ ZJAWISKA    21
  Wprowadzenie    21
  1. Wielowymiarowość oporu    24
  2. Heksaedr oporu – kostka Rubika    49
  3. (Nie)miejsca kultury oporu w szkole    52
  4. Szkolna kultura oporu – reguły gry    63
  5. Cechy szkolnych kultur oporu    77
  6. Typologie kultur oporu    84
  Konkluzje    92
  ROZDZIAŁ    2
  SZKOLNE GRY W DOMINACJĘ I PODPORZĄDKOWANIE    97
  Wprowadzenie    97
  1. Gry jako element kultury szkoły    101
  2. Komu i czemu służą szkolne gry oporu?    106
  3. Rozgrywający i rozgrywani    113
  4. Ograć szkolną opresję    132
  Konkluzje    139
  ROZDZIAŁ    3
  UCZNIOWIE I „KULTURA ULICY” W SZKOLE    143
  Wprowadzenie    143
  1. Nudna szkoła versus emocjonująca ulica    146
  2. Tożsamość sprzeciwiających się uczniów    154
  3. Szkolne dziedziczenie oporu    162
  4. Potencjał uczniowskiego (u)śmiechu    170
  5. Figura klasowego błazna    177
  Konkluzje    179
  ROZDZIAŁ    4
  SPECYFIKA OPORU NAUCZYCIELI WOBEC SZKOLNEJ HEGEMONII    185
  Wprowadzenie    185
  1. (Nie)formalna kultura nauczycielska    188
  2. Nauczyciel jako pan i władca w szkole    194
  3. Nauczyciel jako super(wo)man, czyli sztukmistrz    206
  4. Nauczyciel „służący progowi”, czyli ignorant    212
  Konkluzje    218
  ROZDZIAŁ    5
  RODZICE WOBEC SZKOŁY – BUNT, KONTESTACJA CZY OPÓR?    221
  Wprowadzenie    221
  1. Rodzice jako rezerwowi gracze    223
  2. Źródła rodzicielskiego oporu    226
  3. Kategorie buntujących się rodziców    235
  Konkluzje    239
  ROZDZIAŁ    6
  PRZESTRZENIE LIMINALNE SZKOŁY    243
  Wprowadzenie    243
  1. Szkolna utopia i heterotopia    246
  2. Zakamarki i szczeliny szkolnego oporu    250
  3. Tam, gdzie gnieździ się uczniowski opór    259
  Konkluzje    269
  NA ZAKOŃCZENIE:
  O POTENCJALE WYZWOLENIA SZKOLNEJ KULTURY OPORU    273
  BIBLIOGRAFIA    285
  NETOGRAFIA    299
RozwińZwiń