POLECAMY
Wydawca:
Format:
Książka ukazuje relacje pomiędzy kulturą dominującą szkoły a kulturą oporu tworzoną przez aktywnie działające podmioty (uczniów, nauczycieli, rodziców) i stanowiącą integralny element codzienności szkoły. Przedstawia fenomen tak zwanego „drugiego życia szkoły”, w którym dochodzi do legitymizacji i walki o obowiązujące znaczenia i symbole.
Autorka podkreśla, że szkoła jest nie tylko instytucją przekazującą wiedzę o obowiązujących normach, regułach i wartościach, lecz także przestrzenią umożliwiającą zaangażowanym podmiotom przekraczanie ograniczeń narzuconych przez kulturę dominującą.
W książce zostały omówione takie zagadnienia jak:
cechy szkolnych kultur oporu,
uczestnictwo w grach szkolnych jako przejaw dominacji lub podporządkowania,
specyfika oporu uczniów, nauczycieli i rodziców wobec hegemonii szkoły,
przestrzenie występowania oporu w szkole,
potencjał wyzwolenia ulokowany w kulturach oporu.
Adresaci:Książka jest przeznaczona dla profesjonalistów związanych ze sferą edukacji: dyrektorów, nauczycieli i pedagogów. Może być także cenną pomocą dydaktyczną dla studentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich.
Opór w pięciu smakach - przeczytaj recenzję >>
Szkoła contra... O kulturach oporu - obejrzyj recenzję
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8160-399-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
ROZDZIAŁ | 1 |
KULTURA OPORU W SZKOLE –ZŁOŻONOŚĆ ZJAWISKA | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
1. Wielowymiarowość oporu | 24 |
2. Heksaedr oporu – kostka Rubika | 49 |
3. (Nie)miejsca kultury oporu w szkole | 52 |
4. Szkolna kultura oporu – reguły gry | 63 |
5. Cechy szkolnych kultur oporu | 77 |
6. Typologie kultur oporu | 84 |
Konkluzje | 92 |
ROZDZIAŁ | 2 |
SZKOLNE GRY W DOMINACJĘ I PODPORZĄDKOWANIE | 97 |
Wprowadzenie | 97 |
1. Gry jako element kultury szkoły | 101 |
2. Komu i czemu służą szkolne gry oporu? | 106 |
3. Rozgrywający i rozgrywani | 113 |
4. Ograć szkolną opresję | 132 |
Konkluzje | 139 |
ROZDZIAŁ | 3 |
UCZNIOWIE I „KULTURA ULICY” W SZKOLE | 143 |
Wprowadzenie | 143 |
1. Nudna szkoła versus emocjonująca ulica | 146 |
2. Tożsamość sprzeciwiających się uczniów | 154 |
3. Szkolne dziedziczenie oporu | 162 |
4. Potencjał uczniowskiego (u)śmiechu | 170 |
5. Figura klasowego błazna | 177 |
Konkluzje | 179 |
ROZDZIAŁ | 4 |
SPECYFIKA OPORU NAUCZYCIELI WOBEC SZKOLNEJ HEGEMONII | 185 |
Wprowadzenie | 185 |
1. (Nie)formalna kultura nauczycielska | 188 |
2. Nauczyciel jako pan i władca w szkole | 194 |
3. Nauczyciel jako super(wo)man, czyli sztukmistrz | 206 |
4. Nauczyciel „służący progowi”, czyli ignorant | 212 |
Konkluzje | 218 |
ROZDZIAŁ | 5 |
RODZICE WOBEC SZKOŁY – BUNT, KONTESTACJA CZY OPÓR? | 221 |
Wprowadzenie | 221 |
1. Rodzice jako rezerwowi gracze | 223 |
2. Źródła rodzicielskiego oporu | 226 |
3. Kategorie buntujących się rodziców | 235 |
Konkluzje | 239 |
ROZDZIAŁ | 6 |
PRZESTRZENIE LIMINALNE SZKOŁY | 243 |
Wprowadzenie | 243 |
1. Szkolna utopia i heterotopia | 246 |
2. Zakamarki i szczeliny szkolnego oporu | 250 |
3. Tam, gdzie gnieździ się uczniowski opór | 259 |
Konkluzje | 269 |
NA ZAKOŃCZENIE: | |
O POTENCJALE WYZWOLENIA SZKOLNEJ KULTURY OPORU | 273 |
BIBLIOGRAFIA | 285 |
NETOGRAFIA | 299 |