INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
W publikacji omówiono zagadnienie fakultatywności działania organu administracji publicznej, rozumianej jako przyznany temu organowi przez ustawodawcę wybór pomiędzy podjęciem a powstrzymaniem się od działania.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej wyodrębniono pojęcie fakultatywności działania organu, rozgraniczono fakultatywność działania od uznania administracyjnego, a także rozróżniono legalne powstrzymanie się przez organ od działania fakultatywnego od milczenia i bezczynności administracji.
Część druga to omówienie wybranych działań fakultatywnych w pozytywnym prawie administracyjnym, takich jak m.in.: fakultatywne akty administracyjne, akty legislacyjne, działania faktyczne czy fakultatywne działania cywilnoprawne organów administracyjnych. Autor omawia również mechanizmy kontroli fakultatywności działania i działań fakultatywnych.
Adresaci:
Monografia przeznaczona jest dla pracowników administracji publicznej zajmujących się tworzeniem oraz stosowaniem prawa administracyjnego, sędziów sądów administracyjnych, adwokatów, radców prawnych, a także pracowników naukowych zainteresowanych omawianą tematyką.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 634 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-486-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Rozdział pierwszy | |
Pojęcie fakultatywności działania organu administracji publicznej | |
1. Uwagi wprowadzające – działanie organu administracji publicznej | |
2. Obowiązek działania w prawie administracyjnym | |
2.1 Obowiązek działania wynikający z bezwzględnego wiązania norm prawa administracyjnego | |
2.2 Obowiązki działania wynikające z treści norm prawa administracyjnego | |
2.2.1 Obowiązek działania wynikający z zadań administracyjnych | |
2.2.2 Obowiązek działania wynikający z zasad prawnych | |
2.2.3 Szczegółowy obowiązek działania | |
2.3 Pojęcie obowiązkowości działania a pojęcie obligatoryjności działania | |
3. Obowiązek czynienia użytku z kompetencji | |
3.1 Obowiązek czynienia użytku z kompetencji w teorii prawa | |
3.2 Obowiązek czynienia użytku z kompetencji w prawie administracyjnym | |
3.3 Obowiązek czynienia użytku z kompetencji w sensie właściwym i niewłaściwym | |
3.4 Koncepcja obowiązku realizacji kompetencji E. Bojanowskiego | |
4. Fakultatywność działania | |
4.1 Pojęcie fakultatywności działania | |
4.2 Pojęcie fakultatywności działania a pojęcie obligatoryjności działania | |
4.3 Fakultatywność działania a kompetencja organu administracji publicznej | |
4.4 Faza statyczna i faza dynamiczna procesu administrowania | |
4.5 Fakultatywność działania a działania fakultatywne administracji publicznej | |
4.6 Fakultatywność działania jako zdeterminowana sytuacja wyboru | |
4.6.1 Sytuacja wyboru | |
4.6.2 Zdeterminowanie wyboru | |
4.7 Złożona fakultatywność działania | |
4.7.1 Złożona fakultatywność działania a wybór pomiędzy formami działania | |
4.7.2 Złożona fakultatywność działania – relacje pomiędzy wariantami wyboru | |
4.7.3 Pozór złożonej fakultatywności działania | |
4.7.3.1 Koincydencja kompetencji | |
4.7.3.2 Rozłączność kompetencji | |
5. Koncepcja fakultatywności autorstwa W. Jakimowicza | |
6. Podsumowanie | |
Rozdział drugi | |
Odgraniczenie pojęcia fakultatywności od innych | |
pojęć – narzędzi nauki prawa administracyjnego | |
1. Uwagi wprowadzające – cel i założenia odgraniczenia pojęcia fakultatywności działania | |
2. Uznanie administracyjne | |
2.1 Wczesne koncepcje uznania administracyjnego | |
2.1.1 Pojęcie swobodnego uznania w ujęciu W.S. Wachholza | |
2.1.2 Pojęcie „swobodnego uznania” w ujęciu M. Zimmermanna | |
2.1.3 Uznanie administracyjne w poglądach T. Bigo | |
2.1.4 Zasadnicze założenia pojęcia uznania administracyjnego na tle jego wczesnych koncepcji | |
2.2 Uznanie administracyjne we współczesnej doktrynie prawa administracyjnego | |
2.2.1 Koncepcje przewidujące szerokie ujęcie uznania administracyjnego | |
2.2.2 Koncepcje przewidujące wąskie ujęcie uznania administracyjnego | |
2.2.3 Negacja uznania administracyjnego – koncepcja W. Dawidowicza | |
2.3 Ocena i wybór koncepcji uznania administracyjnego | |
2.4 Uznanie administracyjne a fakultatywność działania i działania fakultatywne | |
2.4.1 Etap jurysdykcji administracyjnej | |
2.4.2 Prawo procesowe i materialne | |
2.4.3 Stosunek do kompetencji administracyjnej | |
2.4.4 Obszar występowania uznania administracyjnego i fakultatywności działania | |
2.4.5 Działanie a ocena stanu rzeczy | |
2.4.6 Zdeterminowanie wyboru | |
3. Dyskrecjonalność administracyjna | |
3.1 Dyskrecjonalność administracyjna jako pojęcie o charakterze zbiorczym | |
3.2 Dyskrecjonalność we współczesnej nauce prawa administracyjnego | |
3.3 Dyskrecjonalność administracyjna – próba syntezy | |
3.4 Dyskrecjonalność a fakultatywność działania i działania fakultatywne | |
3.4.1 Fakultatywność działania w kontekście szerokiego ujęcia dyskrecjonalności administracyjnej | |
3.4.2 Fakultatywność działania a dyskrecjonalność w działaniu i kompetencja administracyjna | |
3.4.3 Fakultatywność działania a dyskrecjonalność w ocenianiu | |
3.4.4 Dyskrecjonalność w działaniu a fakultatywne działania administracji publicznej | |
3.4.5 Fakultatywność działania a czas podjęcia działania | |
4. Milczenie i bezczynność | |
4.1 Porównywalność kategorii pojęciowych | |
4.2 Milczenie, czy bezczynność – kwestie terminologiczne | |
4.3 Bezczynność w prawie administracyjnym | |
4.3.1 Bezczynność w ujęciu prawno - obiektywistycznym | |
4.3.2 Bezczynność jako konstrukcja części ogólnej nauki prawa administracyjnego | |
4.4 Milczenie w prawie administracyjnym | |
4.4.1 Kryterium odgraniczenia milczenia od bezczynności | |
4.4.2 Sposób wywołania skutku prawnego milczenia organu administracji publicznej – milczenie organu a działanie organu | |
4.5 Milczenie i bezczynność a powstrzymanie się od działania fakultatywnego | |
4.5.1 Obowiązek szczegółowy i obowiązek czynienia użytku z kompetencji | |
4.5.2 Zgodność z prawem | |
4.5.3 Faza statyczna procesu administrowania | |
4.5.4 Upływ czasu | |
4.5.5 Skutek prawny | |
5. Podsumowanie | |
Rozdział trzeci | |
Fakultatywne działania administracji publicznej | |
w porządku pozytywnego prawa administracyjnego | |
1. Uwagi wprowadzające | |
2. Działania fakultatywne w obszarze jurysdykcyjnym | |
2.1 Działanie jurysdykcyjne organu oraz poszczególne akty i czynności podejmowane w postępowaniu administracyjnym jurysdykcyjnym | |
2.2 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a tryb wszczęcia postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego | |
2.2.1 Materialnoprawne podłoże trybu wszczęcia postępowania | |
2.2.2 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a wszczęcie postępowania z urzędu | |
2.2.3 Fakultatywność działania jurysdykcyjnego a żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego | |
2.3 Procesowy nakaz rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym jurysdykcyjnym a obligatoryjność działania | |
2.3.1 Wnioski | |
2.4 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań (aktów) jurysdykcyjnych | |
2.4.1 Fakultatywne nałożenie na organizatora imprezy masowej obowiązku jej utrwalania za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk (art. 12 ust. 1 u.b.i.m.) | |
2.4.2 Fakultatywne cofnięcie koncesji albo zmiana jej zakresu (art. 58 ust. 3 u.s.d.g.) | |
2.4.3 Wybór Prezesa UOKiK w związku ze zgłoszeniem koncentracji (art. 97 u.o.k.k.) | |
2.5 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań (aktów i czynności) procesowych | |
2.5.1 Fakultatywne dopuszczenie przez organ dowodu z urzędu, zmiana, uzupełnienie oraz uchylenie postanowienia dotyczącego przeprowadzenia dowodu (art. 77 § 2 k.p.a.) | |
2.5.2 Fakultatywne wstrzymanie wykonania decyzji przez organ odwoławczy (art. 135 k.p.a.) | |
2.5.3 Wybór organu w następstwie zawieszenia postępowania w związku z zaistnieniem zagadnienia wstępnego (art. 100 § 1 k.p.a.) | |
2.5.4 Wybór organu I instancji w przedmiocie sposobu postąpienia z wniesionym odwołaniem (art. 132 i 133 k.p.a.) | |
3. Pozytywnoprawna regulacja innych niż jurysdykcyjne fakultatywnych aktów (decyzji) administracyjnych | |
3.1 Odwołalność fakultatywna decyzji administracyjnej (art. 154 k.p.a. i art. 155 k.p.a.) | |
3.2 Fakultatywne wstrzymanie przez wojewodę egzekucji administracyjnej (art. 27 ust. 1 u.w.) | |
4. Fakultatywne działania w obszarze legislacji administracyjnej | |
4.1 Konstrukcja tzw. fakultatywnego upoważnienia prawodawczego | |
4.2 Fakultatywność działania legislacyjnego a procedura legislacyjna | |
4.3 Fakultatywność działania w toku procedury legislacyjnej (planistycznej) | |
4.4 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań legislacyjnych | |
4.4.1 Fakultatywne określenie dopuszczalnego stężenia i natężenia czynników szkodliwych w pomieszczeniach przeznaczonych dla zwierząt (art. 11 ust. 2 u.pr.b.) | |
4.4.2 Fakultatywne regulowanie zasad zarządu mieniem gminy oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 40 ust. 2 pkt 3-4 u.s.g.) | |
4.4.3 Fakultatywne podwyższenie kwot kryteriów dochodowych uprawniających do zasiłków celowego i okresowego (art. 8 ust. 2 u.p.s.) | |
4.4.4 Fakultatywność i obligatoryjność działania a wydawanie aktów zawierających przepisy porządkowe | |
5. Fakultatywne działania faktyczne | |
5.1 Prawna kwalifikacja działań faktycznych administracji publicznej | |
5.2 Adekwatność pojęcia fakultatywności działania organu dla analizy działań faktycznych administracji publicznej | |
5.3 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań faktycznych | |
5.3.1 Fakultatywne działania faktyczne wojewódzkiego konserwatora zabytków przy wykonywaniu kontroli w ramach nadzoru konserwatorskiego (art. 38 u.o.z.) | |
5.3.2 Wybór formy wezwania do udziału w podejmowanych czynnościach i do złożenia wyjaśnień lub zeznań w toku postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego (art. 50 § 1 k.p.a. w zw. z art. 55 § 1 k.p.a.) | |
6. Fakultatywne działania w sferze obrotu cywilnoprawnego | |
6.1 Fakultatywność działania cywilnoprawnego a wybór pomiędzy dokonaniem a niedokonaniem czynności prawnej w ramach autonomii woli | |
6.2 Pozytywnoprawna regulacja działań fakultatywnych w sferze obrotu cywilnoprawnego | |
6.2.1 Fakultatywne wykonanie prawa pierwokupu nieruchomości (art. 110 u.g.n.) | |
6.2.2 Fakultatywne żądanie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego (art. 33 ust. 3 u.g.n.) | |
7. Działania fakultatywne a sfera wewnętrzna administracji publicznej | |
7.1 Prawo dla sfery wewnętrznej a fakultatywność działania – ogólna norma kompetencyjna (kompetencja ogólna) | |
7.2 Prawo sfery wewnętrznej a fakultatywność działania | |
7.3 Pozytywnoprawna regulacja fakultatywnych działań wewnętrznych | |
7.3.1 Fakultatywne zawarcie porozumienia administracyjnego | |
7.3.2 Fakultatywne wydanie polecenia przez wojewodę (art. 25 ust. 1 u.w.) | |
8. Sposoby konstruowania fakultatywnych działań administracji publicznej w przepisach prawa | |
9. Podsumowanie | |
Rozdział czwarty | |
Sądowoadministracyjna kontrola korzystania z fakultatywności działania | |
1. Uwagi wprowadzające | |
2. Zgodność z prawem jako kryterium kontroli korzystania z fakultatywności działania | |
3. Kontrola sądowoadministracyjna jako forma kontroli korzystania z fakultatywnośći działania | |
4. Korzystanie przez organ administracyjny z fakultatywności działania jako przedmiot kontroli sądowoadministracyjnej | |
5. Zakres i granice sądowoadministracyjnej kontroli korzystania z fakultatywności działania | |
6. Przedmiot kontroli sądowoadministracyjnej (właściwość rzeczowa sądu administracyjnego) a korzystanie z fakultatywności działania | |
7. Korzystanie z fakultatywności działania a katalog przedmiotów zaskarżenia | |
7.1 Kontrola korzystania z fakultatywności działania w razie jego podjęcia | |
7.2 Kontrola korzystania z fakultatywności działania w razie powstrzymania się od niego | |
7.2.1 Skarga na bezczynność z art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. | |
7.2.2 Skarga na niewykonywanie przez organ gminy czynności nakazanych prawem z art. 101a § 1 u.s.g. | |
8. Podsumowanie | |
Zakończenie | |
1. Ocena koncepcji fakultatywności i działań fakultatywnych na gruncie nauki prawa administracyjnego | |
2. Obszar zajęty przez działania fakultatywne w całokształcie działań administracji publicznej | |
3. Praktyczne konsekwencje płynące z istnienia działań fakultatywnych w pozytywnym prawie administracyjnym | |