Szkoła jako przestrzeń uznania

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

48,60  54,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 54,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł  


48,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Szkołę można badać, opisywać i analizować z bardzo różnych perspektyw. Perspektywa przyjęta w tej książce wywodzi się z koncepcji uznania Axela Honnetha. Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania są to stany uruchamiające odmienne praktyki społeczne. Ludzie konstruują swoją tożsamość w różny sposób, w zależności od towarzyszących im relacji społecznych. Oparty na walce o uznanie konflikt moralny musi być przez pedagogikę: rozpoznany, opisany i zrozumiany na poziomie teoretycznym. Na poziomie praktycznym powinien zmierzać do budowania pedagogicznej kultury uznania. Uznanie będące warunkiem każdej tożsamości trzeba – w moim przekonaniu – włączyć dzisiaj w normatywny system celów wychowania/edukacji. Jeśli tak, to spojrzenie na szkołę przez pryzmat teorii uznania może otworzyć przed nami nowe, nieodkryte jeszcze obszary jej funkcjonowania. I właśnie takie spojrzenie na współczesną edukację i polską szkołę jest przedmiotem prezentowanej książki. Próbuję w niej pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realna szanse na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Czy uznanie, jako warunek konstruktywnej, samodzielnej pracy nad własną tożsamością jest obecne w warunkach polskiej szkoły? Czy oparta o uznanie tożsamość może być budowana w instytucji, której podstawowe cele wpisują się dzisiaj w opozycję: rynek pracy czy emancypacja? Odpowiedzi na te pytania szukam w badaniach narracyjnych, które prowadziłam w oparciu o autorską, oryginalną metodologię skoncentrowaną na następujących etapach badawczych: krytyce-narracji-rozumieniu-zmianie.


Rok wydania2020
Liczba stron250
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21460-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Rozdział 1. Perspektywa badań nad szkołą jako przestrzenią uznania     15
    1.1. Krytyczne badania narracyjne – propozycja własna    15
    1.2. Zmiana i czas jako kontekst badań współczesnej edukacji i szkoły    28
    1.3. Neoliberalny pozór jako bariera dla edukacji i relacji uznania    60
  Rozdział 2. (Nie)Bezpieczna szkoła? Deficyt relacji uznania     79
    2.1. Trzy sfery uznania. Bezpieczeństwo, prawo, wspólnota     79
    2.2. Szkolne rytuały władzy i dominacji a uznanie     89
  Rozdział 3. Nauczycielskie walki o uznanie jako indywidualne oraz instytucjonalne praktyki emancypacyjne 111
    3.1. Głos pozbawiony uznania w narracjach nauczycieli    111
    3.2. Doświadczenie pogardy w trzech sferach uznania     127
  Rozdział 4. Między etosem a przetrwaniem. Walka o uznanie w świecie akademickim     151
    4.1. Tradycyjne źródła potrzeby uznania w świecie akademickim    151
    4.2. Głos pozbawiony uznania w narracjach pracowników naukowych     163
  Rozdział 5. Wolny (od uznania) rynek pracy absolwentów szkół wyższych 203
    5.1. Narracje uznania absolwentów szkół wyższych    203
    5.2. Adaptacja do rynku pracy jako doświadczenie odmowy uznania    217
  Zakończenie    233
  Bibliografia    243
RozwińZwiń