POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Eksperymentalne artystyczne audycje radiowe stanowią punkt wyjścia do rozważań zawartych w prezentowanych szkicach. Za najbardziej interesującą postrzegam formę dzieł artystycznych, w których autorzy zdecydowali się odejść od tego, co dla radia artystycznego klasyczne i standardowe. Wprowadzanie różnych poziomów narracji, alinearna fabuła oraz gra z konwencją gatunków stały się podstawą do wyselekcjonowania i opisu audycji, które w mojej ocenie mogą być postrzegane jako eksperymentalne. Choć przywołuję również audycje fikcyjne, to szczególnie ciekawe są dla mnie audycje artystyczno-dokumentalne, features, słuchowiska oparte na faktach czy eksperymenty radiowe nawiązujące do wydarzeń rzeczywistych.
Ze Wstępu
O eksperymentach w dziedzinie literatury, plastyki, teatru, filmu czy muzyki słyszeli wszyscy, ale eksperymentalna sztuka radiowa dopiero czeka na wydobycie z cienia. Historie eksperymentalne to ważny krok w tym kierunku. Autorka bardzo zręcznie wiąże dokonania eksperymentalne z akceptacją estetyki brzydoty i podejmuje nadzwyczaj ciekawą próbę zdefiniowania pojęcia brzydoty w sztuce radiowej. Ogromnie pożyteczny wydał mi się również fragment poświęcony Eugeniuszowi Rudnikowi – twórcy chyba wciąż niezupełnie docenianemu i zbyt słabo znanemu.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 110 |
Kategoria | Medioznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-961-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Gatunki, formy, odmiany – genologiczne rozważania nad sound artem, eksperymentem i eksperymentalnymi odmianami feature i słuchowiska | 15 |
1.1. Sound art – dźwięk jako medium artystyczne | 16 |
1.2. Feature eksperymentalny | 20 |
1.3. Eksperyment radiowy w ujęciu genologicznym | 26 |
1.4. Słuchowisko eksperymentalne | 33 |
1.4.1. Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im Eugeniusza Rudnika | 45 |
1.5. Wyznaczniki gatunkowe eksperymentalnego feature, eksperymentu radiowego i słuchowiska eksperymentalnego | 52 |
Rozdział II. Ars acustica i radiowe ballady dokumentalne. Eksperymenty radiowe Eugeniusza Rudnika | 57 |
Rozdział III. Środki wyrazu w radiowej sztuce eksperymentalnej i ich estetyka | 65 |
Rozdział IV. Narracje radiowe | 71 |
4.1. Rola perspektywiczna i fokalizacja | 73 |
4.2. Rola narracyjna | 77 |
4.3. Dodatkowe role | 80 |
4.4. Narracyjny punkt widzenia w audycjach artystyczno-dokumentalnych | 81 |
4.5. Mise en abyme: narracyjne efekty lustrzane | 84 |
Rozdział V. Pomiędzy gatunkami. Eksperymentalne projekty dźwiękowe | 89 |
5.1. Antye Greie (AGF) Dissidentova | 90 |
5.2. Gregory Whitehead Pressures Of The Unspeakable | 96 |
5.3. William S Burroughs Dead City Radio | 100 |
Zakończenie | 103 |
Bibliografia (wybór) | 105 |
Indeks autorów oraz ich audycji w kolejności alfabetycznej | 109 |