Historie eksperymentalne

Szkice o gatunkach radia artystycznego

1 opinia

Format:

ibuk

Eksperymentalne artystyczne audycje radiowe stanowią punkt wyjścia do rozważań zawartych w prezentowanych szkicach. Za najbardziej interesującą postrzegam formę dzieł artystycznych, w których autorzy zdecydowali się odejść od tego, co dla radia artystycznego klasyczne i standardowe. Wprowadzanie różnych poziomów narracji, alinearna fabuła oraz gra z konwencją gatunków stały się podstawą do wyselekcjonowania i opisu audycji, które w mojej ocenie mogą być postrzegane jako eksperymentalne. Choć przywołuję również audycje fikcyjne, to szczególnie ciekawe są dla mnie audycje artystyczno-dokumentalne, features, słuchowiska oparte na faktach czy eksperymenty radiowe nawiązujące do wydarzeń rzeczywistych.
Ze Wstępu
O eksperymentach w dziedzinie literatury, plastyki, teatru, filmu czy muzyki słyszeli wszyscy, ale eksperymentalna sztuka radiowa dopiero czeka na wydobycie z cienia. Historie eksperymentalne to ważny krok w tym kierunku. Autorka bardzo zręcznie wiąże dokonania eksperymentalne z akceptacją estetyki brzydoty i podejmuje nadzwyczaj ciekawą próbę zdefiniowania pojęcia brzydoty w sztuce radiowej. Ogromnie pożyteczny wydał mi się również fragment poświęcony Eugeniuszowi Rudnikowi – twórcy chyba wciąż niezupełnie docenianemu i zbyt słabo znanemu.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego


Rok wydania2020
Liczba stron110
KategoriaMedioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-961-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział I. Gatunki, formy, odmiany – genologiczne rozważania nad sound artem, eksperymentem i eksperymentalnymi odmianami feature i słuchowiska     15
  1.1. Sound art – dźwięk jako medium artystyczne     16
  1.2. Feature eksperymentalny     20
  1.3. Eksperyment radiowy w ujęciu genologicznym     26
  1.4. Słuchowisko eksperymentalne     33
  1.4.1. Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im Eugeniusza Rudnika     45
  1.5. Wyznaczniki gatunkowe eksperymentalnego feature, eksperymentu radiowego i słuchowiska eksperymentalnego     52
  
  Rozdział II. Ars acustica i radiowe ballady dokumentalne. Eksperymenty radiowe Eugeniusza Rudnika     57
  
  Rozdział III. Środki wyrazu w radiowej sztuce eksperymentalnej i ich estetyka     65
  
  Rozdział IV. Narracje radiowe     71
  4.1. Rola perspektywiczna i fokalizacja     73
  4.2. Rola narracyjna     77
  4.3. Dodatkowe role     80
  4.4. Narracyjny punkt widzenia w audycjach artystyczno-dokumentalnych     81
  4.5. Mise en abyme: narracyjne efekty lustrzane     84
  
  Rozdział V. Pomiędzy gatunkami. Eksperymentalne projekty dźwiękowe     89
  5.1. Antye Greie (AGF) Dissidentova     90
  5.2. Gregory Whitehead Pressures Of The Unspeakable     96
  5.3. William S Burroughs Dead City Radio     100
  
  Zakończenie     103
  
  Bibliografia (wybór)     105
  
  Indeks autorów oraz ich audycji w kolejności alfabetycznej     109
RozwińZwiń