POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autor charakteryzuje konstytucyjne aspekty mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego, polegającego na horyzontalnym wyrównaniu dochodów jednostek samorządu terytorialnego (tzw. wpłat janosikowych) w polskim systemie finansowania samorządu terytorialnego, oraz analizuje orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w tym zakresie.
W książce zostały przedstawione ogólne założenia finansowania samorządu terytorialnego na poziomie ustaw zasadniczych w państwach zdecentralizowanych oraz doktrynalne i aksjologiczne podstawy działania mechanizmu wyrównawczego. Autor uwzględnia przede wszystkim przepisy Konstytucji z 1997 r. i orzecznictwo polskiego sądu konstytucyjnego z odniesieniem do poprzednich ustaw zasadniczych. W publikacji zaprezentowano postulaty de lege ferenda odnoszące się do wciąż aktualnego problemu legislacyjnego konieczności zmiany systemu wpłat wyrównawczych, a w konsekwencji – całego systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.
Publikacja adresowana do adwokatów, radców prawnych i sędziów oraz pracowników administracji rządowej i samorządowej, a także pracowników naukowych i studentów prawa i administracji, studiów regionalnych i samorządowych oraz ekonomii.
The description of the corrective-compensatory mechanism in the Polish system of financing local government units and the analysis of the Constitutional Court Jurisdiction in this regard. The general rules for financing local government units at the level of fundamental laws in decentralized countries as well as doctrinal and axiological bases for the compensatory mechanism with regard to 1997 Constitution and Polish Constitutional Court Jurisdiction.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 236 |
Kategoria | Prawo administracyjne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4387-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 11 |
CZĘŚĆ I | |
INSTYTUCJA WPŁAT KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZYCH NA TLE | |
PRZEPISÓW KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I USTAW | |
Rozdział I | |
Konstytucyjne uwarunkowania finansowania działalności | |
jednostek samorządu terytorialnego | 19 |
1.1. Uwagi ogólne – decentralizacja władzy publicznej i samodzielność finansowa samorządu terytorialnego | 19 |
1.2. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego na tle poprzednich ustaw zasadniczych | 25 |
1.3. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego na tle przepisów Konstytucji z 1997 r. | 27 |
Rozdział II | |
Podstawy mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego | 37 |
2.1. Podstawy aksjologiczne i doktrynalne | 37 |
2.2. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle ogólnych założeń systemu finansowania samorządu lokalnego | 45 |
2.3. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle regulacji międzynarodowych | 48 |
2.4. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w polskim ustawodawstwie | 52 |
2.4.1. Przed rokiem 1989 | 52 |
2.4.2. Po roku 1989 | 56 |
CZĘŚĆ II | |
WPŁATY KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZE W ORZECZNICTWIE | |
TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO | |
Rozdział III | |
Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące wpłat | |
korekcyjno-wyrównawczych | 79 |
3.1. Wprowadzenie | 79 |
3.2. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego – | |
omówienie chronologiczne | 81 |
3.2.1. Wyrok K 30/04 | 81 |
3.2.2. Postanowienie K 13/06 | 85 |
3.2.3. Wyrok K 14/11 | 87 |
3.2.4. Postanowienie S 1/13 | 98 |
3.2.5. Postanowienie K 10/13 | 99 |
3.2.6. Wyrok K 13/11 | 100 |
3.2.7. Postanowienie K 46/14 | 108 |
3.2.8. Postanowienie K 33/14 | 110 |
3.2.9. Wyrok K 18/17 | 112 |
3.2.10. Postanowienie K 17/17 | 115 |
Rozdział IV | |
Ocena istoty mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego | |
dokonana przez Trybunał Konstytucyjny | 119 |
Rozdział V | |
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a zasada adekwatności | |
finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego | 137 |
5.1. Podstawy doktrynalne i orzecznicze zasady adekwatności | 137 |
5.2. Zasada adekwatności a orzecznictwo dotyczące systemu korekcyjno-wyrównawczego | 143 |
Rozdział VI | |
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a inne zasady konstytucyjne | 147 |
6.1. Zasada proporcjonalności | 147 |
6.2. Zasada równości | 150 |
6.3. Zasada sprawiedliwości społecznej | 151 |
6.4. Zasada solidarności społecznej | 153 |
6.5. Zasada podstawowego charakteru dochodów własnych | |
i zasada przekazywania dochodów ze szczebla centralnego | |
na rzecz samorządu | 155 |
6.6. Zasada zaufania społeczności lokalnej jednostki samorządu terytorialnego do państwa i stanowionego przez nie prawa | 159 |
6.7. Zasada ograniczonego władztwa podatkowego JST | 161 |
6.8. Zasada podmiotowości prawnej JST i ochrony jej praw | |
majątkowych, w tym własności komunalnej | 163 |
Rozdział VII | |
Ocena orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego | 165 |
CZĘŚĆ III | |
WYKONANIE ORZECZEŃ TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO | |
PRZEZ USTAWODAWCĘ. POSTULATY DE LEGE FERENDA | |
Rozdział VIII | |
Nieuchwalone projekty zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przed wyrokiem K 13/11 | 175 |
Rozdział IX | |
Ustawodawstwo polskie po wyroku K 13/11 | 181 |
9.1. Projekt poselski („odrzucony”) | 181 |
9.2. Projekt rządowy („przyjęty”) | 183 |
Rozdział X | |
Brak wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego | 197 |
Rozdział XI | |
Zamierzenia legislacyjne | 203 |
Rozdział XII | |
Możliwe sposoby wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Propozycje zmian systemu korekcyjno-wyrównawczego | 207 |
Zakończenie | 213 |
Bibliografia | 217 |
Streszczenie | 229 |
Indeks nazwisk | 231 |