Short. Małe formy filmowe

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka powraca do idei sięgającej korzeniami kultury antycznej, mocno dzisiaj zapomnianej, którą jest związek łączący treść i formę. Zależność między sprowadzonym do niezbędnego minimum materiałem językowym w funkcji tworzywa a sposobem jego uformowania stanowi kwintesencję poniższego studium, nieprzypadkowo poświęconego właśnie małym formom filmowym i audiowizualnym. W wielu kulturach sztuka małej formy jest od dawna kultywowana i wysoko ceniona. Nie ulega jednak najmniejszej wątpliwości, że kinematografia wniosła w tę specyficzną sferę twórczości swój znaczący wkład. Wszystko zaczęło się przecież od ruchomego mikroobrazka wyświetlanego w postaci krótkich parudziesięciosekundowych filmików, zaś kino światowe wykreowało z biegiem lat niezwykle cenny, unikatowy zbiór znakomitych dzieł, których wspólną cechę stanowi miniaturowych rozmiarów forma. W książce mowa jest o przeszłości małych form, które przywołane i twórczo zaadaptowane, wkrótce mogą stać się przyszłością komunikowania i kultury audiowizualnej. Wróżenie z fusów? Niekoniecznie, rozejrzyjmy się uważnie wokół, obserwując to, co nas dzisiaj otacza. Kto zaręczy, że formuła parugodzinnych spektakli kinowych kiedyś się nie wyczerpie, a ludzie zawsze będą chcieli oglądać wielkie produkcje tylko dlatego, że wydano na nie setki milionów dolarów? Być może, przyszłością komunikowania jest mała forma? Jeśli tak, warto dostrzec jej istnienie, spojrzeć na nią z należną uwagą, pozbywając się uprzedzeń, i przyjrzeć się bliżej jej właściwościom już dzisiaj.


Rok wydania2019
Liczba stron268
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3521-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    11
  Wstęp    13
  Część pierwsza 17
  TEORIA I PRAKTYKA MAŁEJ FORMY FILMOWEJ 18
  Już Lumière’owie…    19
  Pojęcie małej formy    23
  W królestwie jednej rolki    26
  Krótki metraż jako eksperyment    29
  Krótki metraż a film autorski    32
  Świadomość formy    37
    Dwaj ludzie z szafą    40
    Nowy Janko Muzykant    44
    Elementarz    47
    Tango    52
    89 mm od Europy    55
  Arnheim ma rację    58
  Krótki metraż i przymiotniki    65
  Małe formy a sztuka filmowa    69
  Prawo serii    74
  Wśród tematów    80
    Temat tożsamości    80
    Rytuały codzienności    85
    Rytuały odświętne    92
  Blisko rzeczywistości    95
  Między rodzajami    98
  Wśród gatunków    103
  Krótki film a telewizja    109
  Krótki metraż jako minimal art    114
  Estetyka małej formy    117
  O kompozycji krótkiego filmu    121
  Magia jednego ujęcia    126
  Żart filmowy    128
  Poemat pisany kamerą    132
  Arcydzieła małej formy    137
  Zakończenie    142
  Część druga 147
  O DOKONANIACH POLSKIEJ SZTUKI KRÓTKIEGO METRAŻU 148
  Przygoda człowieka poczciwego    149
  Powódź    152
  Harmonia    155
  Kopalnia    158
  Moje miasto    162
  Idę do słońca    165
  Był sobie raz…    168
  Nagrodzone uczucie    171
  Kineformy    174
  Dom    178
  Astronauci    181
  Ambulans    184
  Ssaki    187
  Kobiela na plaży    192
  Raz, dwa, trzy…    196
  Ja gorę!    200
  Zdjęcie    204
  Z miasta Łodzi    207
  Święta rodzina    212
  Podróż    215
  Jak działa jamniczek    218
  Szkoła podstawowa    221
  Oj! Nie mogę się zatrzymać!    225
  Nowa książka    228
  Hokej    231
  Mikrofon dla wszystkich    235
  Gadające głowy    239
  Pierwszy film    242
  Dzień dziecka    245
  Ćwiczenia warsztatowe    248
  Scytowie    252
  Siostry    256
  Poste restante    259
  Ala z Elementarza    262
  Snępowina    265
  Bibliografia    268
RozwińZwiń