INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka powraca do idei sięgającej korzeniami kultury antycznej, mocno dzisiaj zapomnianej, którą jest związek łączący treść i formę. Zależność między sprowadzonym do niezbędnego minimum materiałem językowym w funkcji tworzywa a sposobem jego uformowania stanowi kwintesencję poniższego studium, nieprzypadkowo poświęconego właśnie małym formom filmowym i audiowizualnym. W wielu kulturach sztuka małej formy jest od dawna kultywowana i wysoko ceniona. Nie ulega jednak najmniejszej wątpliwości, że kinematografia wniosła w tę specyficzną sferę twórczości swój znaczący wkład. Wszystko zaczęło się przecież od ruchomego mikroobrazka wyświetlanego w postaci krótkich parudziesięciosekundowych filmików, zaś kino światowe wykreowało z biegiem lat niezwykle cenny, unikatowy zbiór znakomitych dzieł, których wspólną cechę stanowi miniaturowych rozmiarów forma. W książce mowa jest o przeszłości małych form, które przywołane i twórczo zaadaptowane, wkrótce mogą stać się przyszłością komunikowania i kultury audiowizualnej. Wróżenie z fusów? Niekoniecznie, rozejrzyjmy się uważnie wokół, obserwując to, co nas dzisiaj otacza. Kto zaręczy, że formuła parugodzinnych spektakli kinowych kiedyś się nie wyczerpie, a ludzie zawsze będą chcieli oglądać wielkie produkcje tylko dlatego, że wydano na nie setki milionów dolarów? Być może, przyszłością komunikowania jest mała forma? Jeśli tak, warto dostrzec jej istnienie, spojrzeć na nią z należną uwagą, pozbywając się uprzedzeń, i przyjrzeć się bliżej jej właściwościom już dzisiaj.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 268 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3521-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 11 |
Wstęp | 13 |
Część pierwsza 17 | |
TEORIA I PRAKTYKA MAŁEJ FORMY FILMOWEJ 18 | |
Już Lumière’owie… | 19 |
Pojęcie małej formy | 23 |
W królestwie jednej rolki | 26 |
Krótki metraż jako eksperyment | 29 |
Krótki metraż a film autorski | 32 |
Świadomość formy | 37 |
Dwaj ludzie z szafą | 40 |
Nowy Janko Muzykant | 44 |
Elementarz | 47 |
Tango | 52 |
89 mm od Europy | 55 |
Arnheim ma rację | 58 |
Krótki metraż i przymiotniki | 65 |
Małe formy a sztuka filmowa | 69 |
Prawo serii | 74 |
Wśród tematów | 80 |
Temat tożsamości | 80 |
Rytuały codzienności | 85 |
Rytuały odświętne | 92 |
Blisko rzeczywistości | 95 |
Między rodzajami | 98 |
Wśród gatunków | 103 |
Krótki film a telewizja | 109 |
Krótki metraż jako minimal art | 114 |
Estetyka małej formy | 117 |
O kompozycji krótkiego filmu | 121 |
Magia jednego ujęcia | 126 |
Żart filmowy | 128 |
Poemat pisany kamerą | 132 |
Arcydzieła małej formy | 137 |
Zakończenie | 142 |
Część druga 147 | |
O DOKONANIACH POLSKIEJ SZTUKI KRÓTKIEGO METRAŻU 148 | |
Przygoda człowieka poczciwego | 149 |
Powódź | 152 |
Harmonia | 155 |
Kopalnia | 158 |
Moje miasto | 162 |
Idę do słońca | 165 |
Był sobie raz… | 168 |
Nagrodzone uczucie | 171 |
Kineformy | 174 |
Dom | 178 |
Astronauci | 181 |
Ambulans | 184 |
Ssaki | 187 |
Kobiela na plaży | 192 |
Raz, dwa, trzy… | 196 |
Ja gorę! | 200 |
Zdjęcie | 204 |
Z miasta Łodzi | 207 |
Święta rodzina | 212 |
Podróż | 215 |
Jak działa jamniczek | 218 |
Szkoła podstawowa | 221 |
Oj! Nie mogę się zatrzymać! | 225 |
Nowa książka | 228 |
Hokej | 231 |
Mikrofon dla wszystkich | 235 |
Gadające głowy | 239 |
Pierwszy film | 242 |
Dzień dziecka | 245 |
Ćwiczenia warsztatowe | 248 |
Scytowie | 252 |
Siostry | 256 |
Poste restante | 259 |
Ala z Elementarza | 262 |
Snępowina | 265 |
Bibliografia | 268 |