INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Skąd się wzięła opera? Czy pierwotnie była ona sztuką dworską, czy rozrywką gawiedzi? W jakich opałach znajdowali się najwybitniejsi kompozytorzy? Czy nuty można zapisać w testamencie? Kto mógł zarzucić Mozartowi nadmiar nut w kompozycji? Skąd się wziął reżyser w operze? Kto zarzucił Mozartowi zbyt dużą liczbę nut? Jak brzmiał anielski głos trzeciej płci? Kiedy na scenie pojawiła się nagość? Czym jest opera w świecie współczesnej polityki? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w tej książce. Jacek Marczyński snuje pasjonującą opowieść o historii opery, prezentując temat w popularny, przystępny sposób. Całość składa się z gawęd o wybitnych kompozytorach, artystach, o narodzinach opery i przełomach w tym gatunku muzyki. O jego fenomenie i niesłabnącej popularności.
Bohaterami poszczególnych rozdziałów są przede wszystkim najważniejsi kompozytorzy w historii opery. Sylwetki wielkich ludzi opery ukazano na tle obyczajowo-politycznym: wydarzeń epoki, zainteresowań publiczności itd. Poznajemy ich pasje, miłości, przyjaźnie, słabości, rozterki. Opowieść uzupełniają wątki poświęcone najciekawszym współczesnym zjawiskom i artystom operowym: reżyserom, dyrygentom, śpiewakom.
Książka jest przeznaczona dla miłośników muzyki klasycznej: zarówno znawców, jak i osób, które chciałyby zbliżyć się do fascynującego świata opery.
„Francesca Cuzzoni, znana z pięknego głosu, ale i z trudnego charakteru, przyjechała do Londynu w pierwszych dniach 1723 r., zaproszona przez Georga Friedricha Händla, który skomponował nową operę Ottone, król Germanii. Niestety, kapryśnej Włoszce nie spodobała się aria jej bohaterki, bo przypominała zwykłą piosenkę, nie dawała pola do popisu efektownymi trylami. Stanowczo odmówiła więc jej zaśpiewania, ale Händel nie znosił sprzeciwu. Otworzył okno, chwycił wiotką Francescę i krzyknął, że jeśli natychmiast nie zaśpiewa tego, co skomponował, wyrzuci ją na ulicę. Przestraszona Cuzzoni uległa i więcej się nie sprzeciwiała. Przynajmniej do premiery, potem znów stała się gwiazdą”.
Fragment tekstu
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20826-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Skąd się wzięła opera | 5 |
Rozrywka królów czy gawiedzi | 15 |
Impresario w opałach | 23 |
Anielski głos trzeciej płci | 33 |
Kompozytor robi porządki | 41 |
Za dużo nut Amadeusza | 49 |
Aria na serwetce | 59 |
Paryski przyjaciel Chopina | 69 |
Śmierć w różnych wymiarach | 79 |
Publiczność wychodzi na ulice | 89 |
Szekspir i kłopoty z cenzurą | 97 |
Wulkan wybucha na scenie | 109 |
Luksus w ciągłych długach | 119 |
Chemik i jego przyjaciele w mundurach | 129 |
Romantyczny outsider | 139 |
Śmiej się, pajacu | 149 |
Kobiety kochają najmocniej | 159 |
Elegancki Niemiec w niespokojnym świecie | 169 |
Kilku ojców polskiej opery | 179 |
Długie czekanie na śmierć wdowy | 189 |
Kogo kochał król Roger | 197 |
Mroczne sekrety Brytyjczyka | 207 |
Skandalista Krzysztof Penderecki | 217 |
Politycy na widowni i na scenie | 227 |
Skąd się wziął reżyser | 237 |
Goła pierś nie śpiewa | 247 |
Dyktatura dyrygentów | 257 |
Kapryśne primadonny | 267 |
Kto jest królem tenorów | 277 |
Basy i barytony idą na wódkę | 287 |
Zerwane struny, krótkie kariery | 297 |