Gawędy o operze

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

54,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 27,00 zł  


54,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Skąd się wzięła opera? Czy pierwotnie była ona sztuką dworską, czy rozrywką gawiedzi? W jakich opałach znajdowali się najwybitniejsi kompozytorzy? Czy nuty można zapisać w testamencie? Kto mógł zarzucić Mozartowi nadmiar nut w kompozycji? Skąd się wziął reżyser w operze? Kto zarzucił Mozartowi zbyt dużą liczbę nut? Jak brzmiał anielski głos trzeciej płci? Kiedy na scenie pojawiła się nagość? Czym jest opera w świecie współczesnej polityki? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w tej książce. Jacek Marczyński snuje pasjonującą opowieść o historii opery, prezentując temat w popularny, przystępny sposób. Całość składa się z gawęd o wybitnych kompozytorach, artystach, o narodzinach opery i przełomach w tym gatunku muzyki. O jego fenomenie i niesłabnącej popularności.
Bohaterami poszczególnych rozdziałów są przede wszystkim najważniejsi kompozytorzy w historii opery. Sylwetki wielkich ludzi opery ukazano na tle obyczajowo-politycznym: wydarzeń epoki, zainteresowań publiczności itd. Poznajemy ich pasje, miłości, przyjaźnie, słabości, rozterki. Opowieść uzupełniają wątki poświęcone najciekawszym współczesnym zjawiskom i artystom operowym: reżyserom, dyrygentom, śpiewakom.
Książka jest przeznaczona dla miłośników muzyki klasycznej: zarówno znawców, jak i osób, które chciałyby zbliżyć się do fascynującego świata opery.
„Francesca Cuzzoni, znana z pięknego głosu, ale i z trudnego charakteru, przyjechała do Londynu w pierwszych dniach 1723 r., zaproszona przez Georga Friedricha Händla, który skomponował nową operę Ottone, król Germanii. Niestety, kapryśnej Włoszce nie spodobała się aria jej bohaterki, bo przypominała zwykłą piosenkę, nie dawała pola do popisu efektownymi trylami. Stanowczo odmówiła więc jej zaśpiewania, ale Händel nie znosił sprzeciwu. Otworzył okno, chwycił wiotką Francescę i krzyknął, że jeśli natychmiast nie zaśpiewa tego, co skomponował, wyrzuci ją na ulicę. Przestraszona Cuzzoni uległa i więcej się nie sprzeciwiała. Przynajmniej do premiery, potem znów stała się gwiazdą”.
Fragment tekstu


Rok wydania2019
Liczba stron364
KategoriaTeatr
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20826-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Skąd się wzięła opera    5
  Rozrywka królów czy gawiedzi    15
  Impresario w opałach    23
  Anielski głos trzeciej płci    33
  Kompozytor robi porządki    41
  Za dużo nut Amadeusza    49
  Aria na serwetce    59
  Paryski przyjaciel Chopina    69
  Śmierć w różnych wymiarach    79
  Publiczność wychodzi na ulice    89
  Szekspir i kłopoty z cenzurą    97
  Wulkan wybucha na scenie    109
  Luksus w ciągłych długach    119
  Chemik i jego przyjaciele w mundurach    129
  Romantyczny outsider    139
  Śmiej się, pajacu    149
  Kobiety kochają najmocniej    159
  Elegancki Niemiec w niespokojnym świecie    169
  Kilku ojców polskiej opery    179
  Długie czekanie na śmierć wdowy    189
  Kogo kochał król Roger    197
  Mroczne sekrety Brytyjczyka    207
  Skandalista Krzysztof Penderecki    217
  Politycy na widowni i na scenie    227
  Skąd się wziął reżyser    237
  Goła pierś nie śpiewa    247
  Dyktatura dyrygentów    257
  Kapryśne primadonny    267
  Kto jest królem tenorów    277
  Basy i barytony idą na wódkę    287
  Zerwane struny, krótkie kariery    297
RozwińZwiń