INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Autor przygląda się najnowszej prozie amerykańskiej w różnych kontekstach, z których ona wyrasta i do których się odnosi: społecznych, historycznych, geograficznych, politycznych. Każde wydarzenie lub zjawisko odciskające trwały ślad w świadomości i wrażliwości ludzi spotyka się w dużej skali z odzewem na amerykańskim rynku książki – jako przykłady można podać 11 września 2001 roku, kryzys ekonomiczny z roku 2008 czy ekspansję Internetu. Prezydentura Donalda Trumpa, która mocno porusza intelektualne kręgi społeczeństwa Stanów Zjednoczonych, też przypuszczalnie zaowocuje dość wyraźnie na polu literatury.
Miarą zakorzenienia współczesnej prozy amerykańskiej w kulturze jest wszak nie tylko wyczulenie pisarzy na możliwe implikacje aktualnych okoliczności, ale też stopień odzwierciedlenia świadomości historycznej w ich utworach. Przeszłość nieustannie powraca w literaturze tworzonej za oceanem, Amerykanie chyba najlepiej spośród wszystkich nacji opanowali sztukę przepracowywania zaszłości dziejowych za pomocą form narracyjnych. Literatura amerykańska jest też (zawsze była) zakorzeniona w przestrzeni i na jej przykładzie doskonale widać kulturotwórczą rolę pisarstwa regionalnego.
W najnowszej prozie amerykańskiej nie zanikła tradycja eskapistyczna, mająca kluczowe znaczenie od czasów romantyzmu. Ucieczka pozostaje przewodnim motywem tematycznym, ale eskapizm ma też ciekawe przejawy formalne. Nie przedawniła się istota lekcji Nathaniela Hawthorne’a, który przeszło sto pięćdziesiąt lat temu w przedmowie do Domu o siedmiu szczytach zdefiniował romans jako gatunek amerykański i napisał o potrzebie szukania obszarów, gdzie wyobraźnia uwolniłaby się z rygorów realności.
******
Literature of Rootedness, Literature of Escape. Essays on American Fiction after 2000
The author explores contemporary American fiction in its various contexts: social, historical, geographical, political. Every event or phenomenon that leaves an imprint in people's ks– to tmention 9/11, the recession of 2008, or the expansion of the Internet - has a complex representation in literature.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Język angielski |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3478-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Terror skonwencjonalizowany | 13 |
(John Updike, Terrorysta) | |
Przed kataklizmem | 18 |
(Claire Messud, Dzieci cesarza) | |
Rozwód w czasach terroru | 22 |
(Ken Kalfus, Choroba narodowa) | |
Stare chwyty w nowym sztafażu | 27 |
(Thomas Pynchon, W sieci) | |
Droga do nieśmiertelności | 32 |
(Don DeLillo, Zero K) | |
Życie z perspektywy grobu | 37 |
(Philip Roth, Everyman) | |
Demony wojny według Doctorowa | 41 |
(E.L. Doctorow, Marsz) | |
Cień ojca, cień historii | 45 |
(Joyce Carol Oates, Wodospad) | |
Pamięć ojca | 50 |
(Marilynne Robinson, Gilead) | |
Śmierdzący interes | 54 |
(Annie Proulx, As w rękawie) | |
Poza historią | 58 |
(Richard Ford, Kanada) | |
Religia i alergia | 63 |
(David Guterson, Madonna z Lasu) | |
Kiedy umieram | 67 |
(Paul Harding, Majsterka) | |
Proza zwierzenia | 72 |
(Robert Goolrick, Koniec świata w obrazkach) | |
Szlachetna imitacja | 77 |
(Hillary Jordan, Błoto) | |
Póki ich śmierć nie rozdzieli | 82 |
(Toni Morrison, Miłość) | |
Choroba naszych czasów | 87 |
(Toni Morrison, Skóra) | |
Anatomia niewolnictwa | 92 |
(Edward P. Jones, Znany świat) | |
Historia jako improwizacja | 97 |
(James McBride, Ptak dobrego Boga) | |
Powieść w służbie słusznej sprawy | 103 |
(Colson Whitehead, Kolej podziemna) | |
Wierny ogrodnik | 108 |
(Paul Beatty, Sprzedawczyk) | |
Wyrodne dziecko rezerwatu | 114 |
(Sherman Alexie, Absolutnie prawdziwy pamiętnik) | |
Inscenizacja rozdwojenia | 119 |
(Paul Auster, Dziennik zimowy) | |
Cena zaistnienia | 124 |
(Siri Hustvedt, Świat w płomieniach) | |
Edukacja sentymentalna | 129 |
(Jonathan Franzen, Bez skazy) | |
Chrzest bojowy | 134 |
(Ben Fountain, Długi marsz w połowie meczu) | |
W gąszczu wieloznaczności | 139 |
(Ann Patchett, Stan zdumienia) | |
Rodzina trwa | 144 |
(Ann Patchett, Dziedzictwo) | |
Historia pewnej książki | 149 |
(Nicole Krauss, Historia miłości) | |
Literacka szarża Jonathana Safrana Foera | 154 |
(Jonathan Safran Foer, Oto jestem) | |
Uzębienie a sprawa tożsamości | 159 |
(Joshua Ferris, Wstać znowu o ludzkiej porze) | |
Inny świat | 164 |
(Sana Krasikov, Patrioci) | |
Między wybuchem i wystrzałem | 169 |
(Donna Tartt, Szczygieł) | |
Nie mieć dokąd uciec | 174 |
(Dave Eggers, Bohaterowie pogranicza) | |
Ameryka mimo wszystko | 179 |
(Chuck Palahniuk, Pigmej) | |
Palahniuk, magia i reinkarnacja | 185 |
(Chuck Palahniuk, Kołysanka i Rant) | |
Miłość po czasie zarazy | 190 |
(Peter Heller, Gwiazdozbiór psa) | |
Amerykańskie apokryfy | 196 |
(James Frey, Ostatni Testament) | |
Maszyny wojenne zamiast smoków | 201 |
(Anthony Doerr, Światło, którego nie widać) | |
Literatura wyczerpania | 205 |
(Hanya Yanagihara, Małe życie) | |
Yes, we can | 210 |
(J.D. Vance, Elegia dla bidoków) | |
Ostatni Updike | 216 |
(John Updike, Łzy mojego ojca i inne opowiadania) | |
Życie miłosne | 221 |
(Lorrie Moore, Kora) | |
Kres i trwanie | 226 |
(Elizabeth McCracken, Grom z jasnego nieba i inne opowiadania) | |
Bibliografia | 231 |