POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Źródeł do dziejów szkolnictwa jest wiele. W proponowanej publikacji uwaga zostanie skupiona na trzech najbardziej popularnych. Pierwsze to sprawozdania szkolne, które wydane były przede wszystkim w pierwszej połowie XX wieku. Zawierają one z jednej strony obraz szkoły, z drugiej również materiał o charakterze naukowym, bowiem najczęściej rozpoczynano takie sprawozdania artykułami o charakterze naukowym. Drugim źródłem są protokoły rad pedagogicznych, które zawierają ciekawe dane choćby co do problemów wychowawczych z jakimi borykano się w szkole czy też działalnością poszczególnych organizacji szkolnych, których sprawozdania dołączono do protokołów. Trzecim, najbardziej popularnym jest kronika szkolna – rozpoczynając pracę nad monografią najczęściej sięga się do tego właśnie źródła. Jak wspomniano wcześniej kroniki szkolne ewoluują i dziś często zamiast opisu wydarzenia umieszcza się bogatą dokumentację fotograficzną, która nie jest niestety podpisana. Monografia ma na celu przede wszystkim charakterystykę tych żródeł, jak również wskazówki metodologiczne w jaki sposób owe źródła wykorzystywać. Wydaje się, że będzie przydatną dla studentów podejmujących tego typu badania czy też innych zainteresowanych badaczy zajmujących się tematyką dziejów szkolnictwa. Dodatkowo z jednej strony porządkuje dotychczasową wiedzę na ten temat, z drugiej zaś wnosi wiele nowych i ciekawych wątków.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3443-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Sprawozdania szkolne | 17 |
Protokoły rad pedagogicznych | 66 |
Kroniki szkolne | 116 |
Zakończenie | 167 |
Bibliografia | 171 |
Summary (Primary sources for the history of education in Poland in the 20th century: School reports, minutes of teachers’ board meetings, school annals) | 179 |