POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W książce podjęto kwestię znaczenia prywatnej edukacji podstawowej w kontekście konstruowania sukcesu społecznego dzieci pochodzących z klasy średniej. Zarówno zaprezentowane analizy teoretyczne, jak i badania empiryczne odnoszą się do tezy o roli edukacji jako jednego z kluczowych czynników służących alokacji jednostki w strukturze społecznej. Istotą wywodu jest ukazanie sposobów postrzegania edukacji jako środka umożliwiającego budowanie kariery edukacyjno-zawodowej dziecka, a w dalszej perspektywie nobilitacji w społeczeństwie, przez rodziców z klasy średniej. Książka zawiera wyniki badań przeprowadzonych wśród rodziców kształcących dzieci w prywatnych poznańskich szkołach podstawowych, m.in. analizy wypowiedzi rodziców odnoszące się do motywów wyboru szkoły, wizji kształcenia dzieci, planowania dalszych etapów edukacyjnych, budowania kapitału społecznego, jak również zdobywania kompetencji niezbędnych do przyszłej pracy zawodowej, jak komunikowanie się w języku obcym. Te i inne kwestie podejmowane w książce stanowią egzemplifikacje praktyk edukacyjnych, a także znaczeń nadawanych prywatnej edukacji przez rodziców z klasy średniej w konstruowaniu przyszłego sukcesu społecznego własnych dzieci. W tym kontekście przedstawione zostały również – wpisujące się w neoliberalną politykę oświatową – sposoby funkcjonowania szkół prywatnych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3367-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I 13 | |
Teoretyczne podstawy analiz relacji pomiędzy rodziną z klasy średniej, edukacją a sukcesem społecznym 13 | |
Rozdział I 15 | |
Koncepcje wyjaśniające relacje pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym 15 | |
1. Kategoria „sukcesu społecznego” w badaniach socjologicznych | 15 |
2. Socjologiczne koncepcje dotyczące relacji pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym w społeczeństwie klasowym | 21 |
2.1. Strukturalno-funkcjonalne wyjaśnienie sukcesu społecznego poprzez edukację | 23 |
2.2. Edukacja i ekonomiczne determinanty sukcesu społecznego – teoria reprodukcji ekonomicznej | 31 |
2.3. Kulturowe i społeczne uwarunkowania sukcesu poprzez edukację – teoria reprodukcji kulturowej | 37 |
Rozdział II 47 | |
Klasa średnia w strukturze społeczeństwa polskiego | 47 |
1. Pojęcie klasy społecznej i społeczeństwa klasowego | 47 |
2. Klasa średnia w strukturze społecznej | 52 |
Rozdział III 60 | |
Rodzice z klasy średniej wobec edukacji własnych dzieci – wybrane konteksty | 60 |
1. Rodzicokracja – definicja i geneza zjawiska | 60 |
2. Rodzice z klasy średniej, edukacyjny rynek i wybór szkoły | 67 |
3. Intensywna opieka rodzicielska nad dzieckiem | 78 |
Rozdział IV 91 | |
Dynamika rozwoju niepublicznego szkolnictwa podstawowego w Polsce | 91 |
1. Geneza i rozwój polskiego szkolnictwa niepublicznego (do 1989 roku) | 91 |
2. Rozwój niepublicznego szkolnictwa podstawowego w Polsce (po 1989 roku) | 98 |
3. Status prawny i finansowanie niepublicznych szkół podstawowych | 108 |
4. Wybrane konteksty funkcjonowania niepublicznego szkolnictwa podstawowego i średniego w Polsce | 113 |
CZĘŚĆ II 123 | |
Edukacja w prywatnych szkołach podstawowych z perspektywy rodziców z klasy średniej 123 | |
Rozdział V 125 | |
Metodologia badań własnych | 125 |
Rozdział VI 136 | |
Wybór prywatnej szkoły podstawowej przez rodziców z klasy średniej | 136 |
1. Motywy wyboru prywatnej szkoły podstawowej dla dziecka | 137 |
2. Rola rodziców w procesie rekrutacji | 178 |
3. Wybór prywatnej szkoły podstawowej i antycypowane „ścieżki do sukcesu” | 190 |
Rozdział VII 210 | |
Kształcenie i wychowanie w prywatnych szkołach podstawowych | 210 |
1. Środowisko kształcenia i wychowania szkół prywatnych | 210 |
2. Edukacja w prywatnej szkole podstawowej a sukces społeczno-zawodowy dziecka | 220 |
3. Status społeczno-ekonomiczny uczniów a proces socjalizacji w prywatnych szkołach podstawowych | 229 |
Rozdział VIII 244 | |
Funkcjonowanie prywatnych szkół podstawowych w otoczeniu społecznym 244 | |
1. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym | 244 |
2. Współpraca rodziców ze szkołą | 250 |
Podsumowanie | 271 |
Zakończenie | 277 |
Literatura | 281 |
Spis schematów, tabel i wykresów | 298 |
Summary (Education for social success. Private primary education from the perspective of middle-class parents) | 299 |