INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka niesie w sobie duży walor poznawczy, wnosi nowy zasób wiedzy do nauk o wychowaniu, jest interesująca i skłania do licznych przemyśleń. Autor podjął w niej bardzo ważną i niezwykle aktualną problematykę wymagającą intensywnych badań i wniosków. Książka nie zamyka drogi, ale wręcz przeciwnie - toruje drogę do konstruowania solidnych podstaw edukacji aksjologicznej, do wprowadzania w świat wartości, w życie wartościowe, ku życiu wartościowemu. Płynie z niej przesłanie o edukację z rdzeniem aksjologicznym, uczącą kreatywnie myśleć, stawać się człowiekiem rozważnym i odpowiedzialnym, wrażliwym aksjologicznie, świadomym swej kondycji humanitatis, zajmującym należne miejsce w universum antroposfery aksjologicznej. [...] Powstała książka ważna, będąca dobrym przykładem opracowania wprowadzającego w podstawy edukacji aksjologicznej.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Urszuli Ostrowskiej
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-875-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
I. WARTOŚCI – USTALENIA TEORETYCZNE | 15 |
1. Rozumienie i poznawanie wartości | 17 |
1.1. Potoczna konceptualizacja wartości | 18 |
1.2. Status wartości | 19 |
1.3. Sposoby poznawania wartości | 24 |
2. Typologie i hierarchie wartości | 27 |
2.1. Typologie wartości | 28 |
2.1.1. Filozoficzne typologie wartości | 28 |
2.1.2. Empiryczne typologie wartości | 31 |
2.2. Hierarchie wartości | 40 |
Podsumowanie | 45 |
II. URZECZYWISTNIANIE WARTOŚCI | 47 |
1. Wartościowanie – ustalenia ogólne | 49 |
1.1. Wartościowanie a ocenianie | 52 |
1.2. Wartościowanie afektywne i refleksyjne | 53 |
2. Wartości a działanie | 56 |
2.1. Czynniki warunkujące urzeczywistnianie wartości | 58 |
2.2. Indywidualne hierarchie wartości | 63 |
2.3. Wartości w kontekście cierpienia | 67 |
3. Dysonans aksjologiczny – uwarunkowania i konsekwencje | 68 |
3.1. Natura i kultura w człowieku | 69 |
3.2. Wiedza i przekonania a czyny moralne | 74 |
3.3. Wewnętrzne konflikty wartości | 77 |
Podsumowanie | 84 |
III. KULTURA W KONTEKŚCIE WARTOŚCI | 87 |
1. Kultura – komunikowanie wartości | 89 |
2. Wspólne wartości kulturowe | 93 |
2.1. Wartości wspólne w rozważaniach teoretycznych | 95 |
2.2. Wartości wspólne w badaniach antropologicznych | 97 |
3. Współczesne konflikty wartości – kryzys cywilizacji | 105 |
Podsumowanie | 116 |
IV. EDUKACJA – KSZTAŁCENIE I WYCHOWANIE | 119 |
1. Pojęcie edukacji | 121 |
2. Cele edukacji | 131 |
2.1. Cele a wartości | 131 |
2.2. Wartości i cele edukacji | 137 |
2.3. Cele a sens życia | 143 |
3. Ideał wychowania | 148 |
Podsumowanie | 155 |
V. WYMIARY EDUKACJI AKSJOLOGICZNEJ | 157 |
1. Edukacja aksjologiczna w rodzinie | 165 |
1.1. Modele rodziny – style wychowania | 165 |
1.2. Rozmowa w rodzinie – wspólne odkrywanie wartości | 180 |
2. Instytucjonalny wymiar edukacji aksjologicznej | 185 |
2.1. Style wychowania instytucjonalnego | 186 |
2.2. Sytuacja wychowawcza | 194 |
2.3. Emocje w edukacji aksjologicznej | 197 |
2.4. Wolność w procesie edukacji | 201 |
3. Kultura masowa w edukacji aksjologicznej | 207 |
3.1. Od nadawcy do odbiorcy – standardy komunikacji masowej | 210 |
3.2 Między nadawcą a odbiorcą – treść przekazu | 213 |
4. Indywidualny wymiar edukacji aksjologicznej | 218 |
4.1. Dojrzałość wewnętrzna – cel edukacji aksjologicznej | 218 |
4.1.1. Filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego | 221 |
4.1.2. Psychologiczne i pedagogiczne koncepcje rozwoju wewnętrznego | 228 |
4.1.3. Motywacja do działania – interes a wartości | 235 |
4.2. Samowychowanie – w kierunku Ja idealnego | 238 |
4.2.1. Od wychowania do samowychowania | 239 |
4.2.2. Refleksja – podstawa samowychowania | 245 |
Podsumowanie | 252 |
VI. MODEL AKTYWNOŚCI AKSJOLOGICZNEJ | 263 |
Zakończenie | 283 |
Summary: Axiological Education. An Outline | 287 |
Bibliografia prac cytowanych i przywoływanych | 303 |
Nota edytorska | 316 |
Indeks osobowy | 317 |