INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Być może pojęcie światopoglądu pozwala nam wyrazić to, co w nas zachowawcze. [...] Światopoglądy to nasze punkty oparcia, autoidentyfikacje pozwalające zachować poczucie stałości, sposoby naszego uczestnictwa w kulturze, ale zarazem narzędzia rekonstruowania samej kultury pod kątem naszych oczekiwań i preferencji. Owo pragnienie poczucia stałości - które wcale nie musi być tym samym, co rzeczywista stałość - jest być może kluczem do zrozumienia światopoglądu neoateistycznego, ale też sprawia, że bardziej przychylnie można spojrzeć na światopoglądy konkurencyjne wobec nowego ateizmu. Są one w pewnym sensie źródłowo filozoficznymi pamiątkami po dawnym świecie metafizycznej stabilności, jednak pamiątkami żywymi, ewoluującymi już według nowych reguł ponowoczesnych narracji, w świecie globalnego rozproszenia, wymuszonej mobilności, epistemologicznej rywalizacji. Dlatego o światopoglądach trudno pisać jako o teoretycznej abstrakcji, stają się nią bowiem dopiero wtórnie, w naszym zawsze o krok spóźnionym wobec nich opisie. Z istoty tego, co napisałem powyżej, wynika, że dużo lepiej przyjrzeć się im w ich działaniu: formowaniu i osiąganiu dojrzałości. O tym traktuje ta książka.
Fragment publikacji
Nowy ateizm. Rekonstrukcja światopoglądu
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Religioznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-089-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
OD AUTORA | 9 |
1. ŚWIATOPOGLĄD | 21 |
1.1. Mała narracja o wiedzy | 21 |
1.2. Pojęcie światopoglądu | 28 |
1.3. Porównywanie światopoglądów | 37 |
1.4. Zanikanie światopoglądów | 38 |
1.5. Podobieństwa rodzinne | 39 |
1.6. Zakończenie | 41 |
2. ATEIZM I NOWY ATEIZM | 43 |
2.1. Czym jest ateizm | 43 |
2.2. Grecja i Rzym | 49 |
2.3. Średniowiecze | 52 |
2.4. Epoka nowożytna | 53 |
2.5. Wiek XX | 67 |
2.6. Nowy ateizm | 69 |
2.7. Nowi ateiści | 78 |
3. NOWY ATEIZM I NAUKA | 89 |
3.1. Intro | 89 |
3.2. NOMA i możliwe modele relacji nauki i religii | 91 |
3.3. Neoateizm a nauki przyrodnicze | 96 |
3.4. Konflikt religii i nauki | 108 |
3.5. Memetyka | 121 |
3.6. Zakończenie: poszerzanie pola walki | 128 |
4. NOWY ATEIZM A RELIGIA | 129 |
4.1. Intro | 129 |
4.2. Wiara i religia | 130 |
4.3. Propozycjonalna teoria Boga | 137 |
4.4. Dowody na istnienie Boga | 143 |
4.5. Dlaczego Bóg (raczej) nie istnieje | 171 |
4.6. Narodziny religii | 180 |
4.7. Ewolucja religii | 193 |
4.8. Wiara w wiarę i instytucjonalizacja religii | 202 |
4.9. Dobra i zła religia | 207 |
4.10. Przyszłość religii | 211 |
5. POLITYKA NOWEGO ATEIZMU | 217 |
5.1. Intro | 217 |
5.2. Wpływ instytucji religijnych na społeczeństwo, politykę i kulturę . | 221 |
5.3. Through a glass, darkly | 237 |
5.4. Przeciw edukacji religijnej | 243 |
5.5. Ideał sekularny | 246 |
5.6. Realizacja: działalność publiczna | 250 |
5.7. Komplikacje: różnice polityczne w obrębie neoateizmu | 256 |
5.8. Zakończenie: droga do podstawy antropologicznej | 259 |
6. NORMATYWNE PODSTAWY ŚWIATOPOGLĄDU NEOATEISTYCZNEGO | 265 |
6.1. Intro | 265 |
6.2. Religia a moralność | 267 |
6.3. O szkodliwości religii dla moralności | 271 |
6.4. Czy istnieje „wschodnie rozwiązanie”? | 280 |
6.5. Religia jako siła na rzecz dobra | 284 |
6.6. Wokół projektu etyki jako nauki | 288 |
6.7. Utylitaryzm, hedonizm, relatywizm | 302 |
6.8. (Post)humanistyczna protopia | 305 |
6.9. Zakończenie | 318 |
ZAKOŃCZENIE: NOWY ATEIZM JAKO REAKCJA | 321 |
BIBLIOGRAFIA | 331 |
Nowi ateiści | 331 |
Pozostała literatura | 335 |
BIBLIOGRAFIA POLSKICH PRZEKŁADÓW AUTORÓW I AUTOREK NEOATEISTYCZNYCH | 349 |
INDEKS | 351 |