Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. T. 26

1 opinia

Redakcja:

Danuta Krzyżyk

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,56  23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,10 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,56 zł  


17,56

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

26. tom „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” adresowany jest do polonistów, studentów polonistyki, dydaktyków języka ojczystego i literatury oraz do pedagogów. Zamieszczono w nim piętnaście artykułów z zakresu edukacji literackiej i kulturowej oraz językowej; dodatkowo w dziale Varia opublikowano dwa teksty: jeden dotyczący definicji pojęcia szkoła w wybranych przepisach prawa oświatowego i związku sposobu definiowania z zadaniami nałożonymi na szkołę przez "Ustawę o systemie oświaty", drugi na temat kształcenia przyszłych nauczycieli akademickich w ramach przedmiotu dydaktyka akademicka. W czasopiśmie znalazły się również dwa artykuły recenzyjne: tekst poświęcony monografii Marty Szymańskiej pt. "Między nauką o języku a nauczaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku" oraz krytyczne omówienie zbioru artykułów Haliny Wiśniewskiej z lat 1973–2014, które zostały zebrane przez Małgorzatę Karwatowską i Leszka Tymiakina w publikacji "Wokół edukacji polonistycznej w szkole. Teoria i praktyka".


Dydaktycy literatury przedstawiają m.in. ciekawe pomysły na lekcje poświęcone utworowi Ingi Iwasiów "Umarł mi. Notatnik żałoby" (przede wszystkim ważnemu problemowi do rozmów z młodzieżą o przeżywaniu straty, cierpieniu, żałobie); wierszowi Wisławy Szymborskiej "Drobne ogłoszenia" (tej propozycji towarzyszy refleksja o okresie stalinizmu w Polsce); powieści Suzanne Collins "Igrzyska Śmierci" (cele lekturoznawcze lekcji zostały zintegrowane z rozwijaniem sprawności językowej w zakresie wyrażania uczuć/przeżyć); listom literackim (na przykładzie "Listów spod morwy" i "Listów z mojego Rzymu" Gustawa Morcinka); wielokulturowości (m.in. z wykorzystaniem takich tekstów, jak reportaż Marcina Kąckiego "Białystok. Biała siła, czarna pamięć"; reportaż Anety Prymaki-Oniszk "Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy"; książka Aleksandry Chrobok "Beduinki na Instagramie"). Omawiają polską literaturę młodzieżową typu young adult, wskazując jednocześnie, jak można wykorzystać tę literaturę w edukacji i w promowaniu czytelnictwa; proponują interpretację opowiadania "Sklepy cynamonowe" Brunona Schulza w kontekście topiki judajskiej; podejmują problem – w dwóch artykułach – korespondencji sztuk (na przykładzie analizy wierszy Wacława Oszajcy inspirowanych dziełami malarskimi oraz liryku "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach" Jana Kasprowicza i obrazu Wojciecha Weissa "Promienny zachód słońca"). Skupiają swoją uwagę na wybranych śląskich antologiach poetyckich, pokazują różne funkcje analizowanych tomów i podpowiadają, jak wykorzystać antologie w edukacji regionalnej na poziomie szkolnym i akademickim.


Dydaktycy języka, odwołując się do metodologii językowego obrazu świata, pokazują, w jaki sposób w tekstach dla najmłodszych kreowane są ptaki: fantastyczny ptak, bohater opowieści Agnieszki Osieckiej pt. "Dzień dobry, Eugeniuszu", oraz ptaki w wierszach Joanny Kulmowej. Podejmują problem sztuki recytacji i kultury żywego słowa w szkole podstawowej omawiają podstawowe techniki pamięciowego opanowania tekstu, etapy przygotowania ucznia do recytacji. Autorki pochodzące z Gruzji przybliżają czytelnikom tamtejszą kulturę: rekonstruują językowy obraz ojczyzny w wybranych podręcznikach do nauki języka gruzińskiego i literatury gruzińskiej oraz porównują polską i gruzińską grzeczność językową na przykładzie aktów powitań.


Artykuły, które znalazły się w tomie, wzbogacą warsztat dydaktyczny nauczycieli polonistów i studentów oraz skłonią ich do refleksji nad rolą przedmiotu język polski w rozwijaniu wiedzy i umiejętności uczniów, także ich postaw i osobowości. Pozwolą także na refleksję na temat funkcji współczesnej szkoły oraz roli nauczyciela (także nauczyciela akademickiego) w procesie kształcenia.


Rok wydania2017
Liczba stron324
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Śląski
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Ofiarowane dr hab. Ewie Ogłozie… (Ewa Jaskółowa) /    9
  
  EDUKACJA LITERACKA I KULTUROWA
  
  Magdalena PAPROTNY: Ból i tabletka — tekst i intencja autorska (Umarł mi. Notatnik żałoby Ingi Iwasiów) /    15
  
  Jadwiga MAKSYM-KACZMAREK: Gry z formami użytkowymi w poezji Wisławy Szymborskiej. Propozycje rozwiązań dydaktycznych na podstawie wiersza Drobne ogłoszenia /    31
  
  Małgorzata WÓJCIK‑DUDEK: Światłoczułość. Sklepy cynamonowe Brunona Schulza na lekcji języka polskiego /    45
  
  Magdalena OCHWAT: Beduinki na Instagramie, czyli pomysły na wielokulturowe lekcje języka polskiego /    61
  
  Kamila ROGOWICZ: Literatura dla młodzieży — między popularnością a dydaktyzmem /    89
  
  Karolina JĘDRYCH: Szkoła trudnych uczuć. Igrzyska Śmierci Suzanne Collins na lekcji języka polskiego /    99
  
  Lucyna SADZIKOWSKA: Gustawa Morcinka lekcja pisania literackich listów na przykładzie Listów spod morwy… i Listów z mojego Rzymu /    117
  
  Elżbieta DUTKA: Od „dramatu tematu” do tworzenia okolicy. O górnośląskich antologiach poetyckich w kontekście edukacji regionalnej /    135
  
  Alicja JAKUBOWSKA-OŻÓG: Tekst i obraz w wybranych wierszach Wacława Oszajcy /    157
  
  Urszula KOPEĆ: Symbolizm w poezji i malarstwie Młodej Polski. Przykład integracji o charakterze semantycznym /    167
  
  EDUKACJA JĘZYKOWA
  
  Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA: O ptaku Eugeniuszu, czyli między bohaterem fantastycznym a językowym obrazem ptaka /    179
  
  Danuta KRZYŻYK, Helena SYNOWIEC: O świecie ptaków w wierszach Joanny Kulmowej dla dzieci /    193
  
  Karina AKOPOVA‑KRZACZYŃSKA: Językowy obraz ojczyzny w wybranych podręcznikach do nauki języka gruzińskiego i literatury gruzińskiej /    213
  
  Nana SHENGELIA: Dzień dobry i Gamardżoba — o polskiej i gruzińskiej etykiecie językowej /    233
  
  Anna GUZY: Sztuka recytacji. Jak przygotować ucznia do głosowego przedstawienia tekstu /    247
  
  VARIA
  
  Diana JAGODZIŃSKA: Kilka przepisów na szkołę, czyli o pojęciu „szkoła” w 1. Rozdziale Ustawy o systemie oświaty /    265
  
  Magdalena MARZEC-JÓŹWICKA: Dydaktyka uniwersytecka jako nowy przedmiot w programie studiów doktoranckich. Wybrane zagadnienia /    277
  
  ARTYKUŁY RECENZYJNE
  
  Bernadeta NIESPOREK-SZAMBURSKA: O nowej koncepcji kształcenia języka polskiego /    295
  
  Marta KUBAREK: O rozważaniach Haliny Wiśniewskiej na temat edukacji polonistycznej w szkole /    303
  
  Noty o Autorach /    309
  Indeks osobowy /    313
RozwińZwiń