Szkoła Główna. Tom 1

Kręgi wpływów

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tom poświęcony historii Szkoły Głównej Warszawskiej, działającej w latach 1862–1869. Zawiera cenne informacje dotyczące organizacji uczelni, realizowanych programów nauczania, wybitnych wykładowców z nią związanych, miejsca tej instytucji w historiografii polskiej, a także teksty poświęcone obrazowi Szkoły Głównej w oczach jej uczniów i ówczesnego społeczeństwa.


Publikacja powstała w Instytucie Literatury Polskiej Wydziału Polonistyki UW we współpracy z naukowcami z ośmiu polskich ośrodków akademickich i badawczych.


Wyszliśmy z założenia, że jakkolwiek miejsce Szkoły Głównej w biografii zbiorowej pozytywistów i ich rówieśników jest doskonale znane, to wciąż warto pytać o doświadczenia indywidualne zarówno jej studentów, jak i wykładowców, o międzypokoleniowe więzi kształtowane na uczelni, a także o różne praktyki komunikacyjne, dzięki którym utrwalała się – na bieżąco i po latach – jej renoma. Zależało nam przede wszystkim na nowej lekturze rozmaitych świadectw piśmienniczych, pozwalających zrekonstruować obieg wymiany intelektualnej, transmisję wiedzy, idei, doświadczeń między kolejnymi pokoleniami polskiej inteligencji […]. Interesowały nas różne typy tekstów […], które dokumentowały dorobek uczelni, kształtowały jej wizerunek kulturowy oraz współtworzyły jej historię i legendę. Chcieliśmy wskazać na wielość dyskursów i odmiennych narracji poświęconych Szkole Głównej. (Z tekstu - Od redaktorów. Kręgi wpływów, listy pytań)


A volume devoted to the history of the Warsaw School of Economics, operating in the years 1862–1869. It contains valuable information on the organization of the university, its curricula, outstanding lecturers associated with it, the place of this institution in Polish historiography, as well as texts devoted to the image of the Main School in the eyes of its students and the society of that time.


The publication was created at the Institute of Polish Literature of the Faculty of Polish Studies of the University of Warsaw in cooperation with scientists from eight Polish academic and research centers.


We assumed that although the place of the Main School in the collective biography of positivists and their peers is well known, it is still worth asking about the individual experiences of both its students and lecturers, about the intergenerational ties formed at the university, as well as about various communication practices, thanks to which its reputation was consolidated - on an ongoing basis and after many years. First of all, we wanted a new reading of various literary evidence, which would allow us to reconstruct the circulation of intellectual exchange, the transmission of knowledge, ideas and experiences between successive generations of the Polish intelligentsia […]. We were interested in various types of texts [...] that documented the achievements of the university, shaped its cultural image and co-created its history and legend. We wanted to point out the multitude of discourses and different narratives about the Main School. (From the text - From the editors. Influence circles, lists of questions)


Rok wydania2017
Liczba stron380
KategoriaTeoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2740-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Urszula Kowalczuk, Łukasz Książyk, Od redaktorów. Kręgi wpływów, listy pytań    7
  
  „PORZĄDEK ŚWIATA I PORZĄDEK WIEDZY”
  Tadeusz Budrewicz, „Ewangelia wiedzy”. Odczyty profesorów Szkoły Głównej    13
  Ewa Paczoska, Encyklopedia i duch uniwersytetu    31
  Dawid Maria Osiński, Terminowanie w szkole oświeconych? Szkoła Główna wobec Oświecenia. Słownik wybranych pojęć    43
  Barbara Brzuska, „Nic tak nie podnosi ducha jak czytanie klasyków!” O przekładach autorów antycznych w kręgu Szkoły Głównej    73
  Marta M. Kacprzak, Literatura staropolska w Szkole Głównej    115
  Damian Włodzimierz Makuch, Psychologia w Szkole Głównej    153
  Tomasz Sobieraj, Idee Szkoły Głównej w rocznicowych wspomnieniach jej wychowańców    177
  
  ZBLIŻENIA I ODDALENIA
  Elżbieta Dąbrowicz, „Nikły ślad”? Szkoła Główna w doświadczeniu biograficznym Ignacego Baranowskiego    193
  Jarosław Ławski, Edukacja i światopogląd. Uniwersytety Zygmunta Glogera    209
  Ewa Ihnatowicz, Na obrzeżach Szkoły Głównej    227
  
  POCZĄTEK I „KONIEC”
  Grażyna Borkowska, Konstelacja Szkoły Głównej. Józef Mianowski    247
  Grzegorz Marchwiński, Spokój w Szkole Głównej. Uwagi na temat publicznego obiegu pojęć i wyobrażeń w Warszawie na początku lat 60. XIX wieku    265
  Dorota Kielak, O „pośmiertnej historii” Szkoły Głównej w latach I wojny światowej    281
  Urszula Kowalczuk, Bronisław Chlebowski w kręgu Szkoły Głównej    299
  Grzegorz P. Bąbiak, „Ostatnie dni Szkoły Głównej”. Z kart zapomnianego pamiętnika Juliana Bartoszewicza    327
  
  Aneks
  Grzegorz P. Bąbiak, Szkoła Główna (1862–1869). Źródła i stan badań    343
  
  Bibliografia    353
  Indeks osób    367
RozwińZwiń