INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia jest poświęcona postmodernistycznym realizacjom tendencji ekspresjonistycznej we włoskiej literaturze, powstałej między 1980 a 2000 rokiem. Świat współczesnej kultury przeciwstawia różnice i wielość dawnemu pragnieniu ujednolicania, eliminuje ciągłość na rzecz przypadkowości, preferuje różnorodność i odmienność bardziej niż tożsamość i podobieństwo, odrzuca porządek i bezpieczeństwo teoretycznych sformułowań. Próba potwierdzenia, że istnieje i trwa niezmiennie również dziś jakiś prąd estetyczno-literacki, który dla niektórych jest niczym innym niż historycznym zjawiskiem z przeszłości może się wydać pustym i beznadziejnie nierealnym zabiegiem retorycznym. Precyzyjne określenie czym ekspresjonizm jest dziś, w czasach gdy tak trudno i niemal niezręcznie mówić o eksperymencie artystycznym czy literackim, wydaje się równie trudne, jak na początku wieku, w dobie awangard historycznych. Awangardy historyczne, zatem również ekspresjonizm, stały się bowiem od dawna częścią współczesnego kanonu. Ekspresjonistyczne techniki wyrazu artystycznego upowszechniły się i straciły swój transgresyjny charakter; zmieniła się także ich rola i sposób funkcjonowania w rozległej koine literatury postmodernistycznej. Zmiany te nie oznaczają jednak utraty znaczenia czy artystycznej produktywności. Dzisiejszy ekspresjonizm to styl i funkcja tekstu, ale także pewna filozofia i wizja człowieka, stale obecna w tyglu wielości i różnorodności także dzisiejszej literatury, pozbawionej granic i teoretycznych odniesień.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3227-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | francuski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Indice | |
Introduzione / | 7 |
PRIMO CAPITOLO | |
Definizioni, cronologie, estetiche dell’espressionismo storico / | 15 |
Genesi e definizione dell’espressionismo storico / | 16 |
Espressionismo storico tedesco: basi del pensiero / | 20 |
Tipologie dell’espressionismo storico / | 28 |
Espressionismo in Italia: le avanguardie storiche / | 33 |
Espressionismo vociano / | 34 |
Futurismo ed espressionismo / | 35 |
Diffusione dell’espressionismo nella letteratura italiana del Primo e del Secondo Novecento: Tozzi, Pirandello, Gadda / | 39 |
Espressionismo nel Terzo Novecento / | 49 |
Teorie italofone sull’espressionismo / | 51 |
Espressionismo ed espressivismo / | 58 |
SECONDO CAPITOLO | |
Gli stilemi dell’espressionismo / | 63 |
Bisogno di espressione / | 64 |
Estetica dell’espressionismo: principi generali / | 67 |
Costanti dell’espressionismo / | 71 |
Costanti a livello linguistico-stilistico / | 71 |
Tipologie testuali / | 76 |
Topoi espressionisti. Espressionismo tematico / | 81 |
Invarianti dell’espressionismo astorico / | 86 |
Attualizzazione postmoderna degli stilemi espressionistici / | 88 |
Espressionismo: definizione operativa / | 101 |
TERZO CAPITOLO | |
Questione di lingua. Trasgressioni espressionistiche / | 103 |
Rifiuto della letterarietà: linguaggi giovanili / | 105 |
Oralità e dinamismo espressionistico dei linguaggi giovanili / | 107 |
Primo procedimento dinamizzante: semplificazione della sintassi / | 109 |
Incongruenze grafiche della scrittura giovanile / | 117 |
Secondo procedimento dinamizzante: manipolazione del tempo della narrazione / | 120 |
Esaltazione della letterarietà: ritorno alla tradizione / | 123 |
Oralità all’antica: sfruttamento delle proprietà foniche della lingua / | 125 |
Aulicismi morfosintattici / | 132 |
Trasgressioni lessicali. Dialettalità, plurilinguismo e sperimentazione / | 136 |
QUARTO CAPITOLO | |
Narrazioni espressionistiche: il momento estatico / | 143 |
Funzione narratoriale / | 149 |
Prospettiva autoriale / | 151 |
Autore – narratore: gioco metalettico delle istanze narrative / | 151 |
Autotelismo narrativo e ibridazione testuale. Inserti | |
metaromanzeschi / | 155 |
Confusione delle voci narranti. Narrazioni in prima e in terza persona / | 166 |
Narrazioni in prima persona. Infrazione del patto fiduciario / | 171 |
Narrazione figurale. Narratore testimone: mimetismo apparente / | 174 |
Schemi narrativi / | 182 |
Sospensione del climax: schema circolare e schema parentetico / | 186 |
Schema episodico. Focalizzazione variabile / | 193 |
Narrazioni dilatate. Frequenza moltiplicata / | 197 |
QUINTO CAPITOLO | |
Immaginario espressionista: referenzialità infrante / | 203 |
Fusione dei contrasti. Coincidentia oppositorum / | 204 |
Immagini stranianti / | 217 |
Motivo del sogno / | 221 |
Motivo lunare / | 225 |
Motivo della città / | 229 |
Straniamento figurale: allegoria e simbolo / | 233 |
Mimetismo esasperato. Iperbolizzazione / | 244 |
Conclusione / | 255 |
Bibliografia / | 259 |
Opere analizzate / | 259 |
Opere citate e consultate / | 261 |
Indice dei nomi / | 273 |
Streszczenie / | 279 |
Summary / | 283 |