Varianti dell'espressionismo nella narrativa italiana postmoderna 1980–2000

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,10

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 23,10 zł  


23,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia jest poświęcona postmodernistycznym realizacjom tendencji ekspresjonistycznej we włoskiej literaturze, powstałej między 1980 a 2000 rokiem. Świat współczesnej kultury przeciwstawia różnice i wielość dawnemu pragnieniu ujednolicania, eliminuje ciągłość na rzecz przypadkowości, preferuje różnorodność i odmienność bardziej niż tożsamość i podobieństwo, odrzuca porządek i bezpieczeństwo teoretycznych sformułowań. Próba potwierdzenia, że istnieje i trwa niezmiennie również dziś jakiś prąd estetyczno-literacki, który dla niektórych jest niczym innym niż historycznym zjawiskiem z przeszłości może się wydać pustym i beznadziejnie nierealnym zabiegiem retorycznym. Precyzyjne określenie czym ekspresjonizm jest dziś, w czasach gdy tak trudno i niemal niezręcznie mówić o eksperymencie artystycznym czy literackim, wydaje się równie trudne, jak na początku wieku, w dobie awangard historycznych. Awangardy historyczne, zatem również ekspresjonizm, stały się bowiem od dawna częścią współczesnego kanonu. Ekspresjonistyczne techniki wyrazu artystycznego upowszechniły się i straciły swój transgresyjny charakter; zmieniła się także ich rola i sposób funkcjonowania w rozległej koine literatury postmodernistycznej. Zmiany te nie oznaczają jednak utraty znaczenia czy artystycznej produktywności. Dzisiejszy ekspresjonizm to styl i funkcja tekstu, ale także pewna filozofia i wizja człowieka, stale obecna w tyglu wielości i różnorodności także dzisiejszej literatury, pozbawionej granic i teoretycznych odniesień.


Rok wydania2018
Liczba stron288
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3227-7
Numer wydania1
Język publikacjifrancuski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Indice
  
  Introduzione /    7
  
  PRIMO CAPITOLO
  Definizioni, cronologie, estetiche dell’espressionismo storico /    15
  Genesi e definizione dell’espressionismo storico /    16
  Espressionismo storico tedesco: basi del pensiero /    20
  Tipologie dell’espressionismo storico /    28
  Espressionismo in Italia: le avanguardie storiche /    33
  Espressionismo vociano /    34
  Futurismo ed espressionismo /    35
  Diffusione dell’espressionismo nella letteratura italiana del Primo e del Secondo Novecento: Tozzi, Pirandello, Gadda /    39
  Espressionismo nel Terzo Novecento /    49
  Teorie italofone sull’espressionismo /    51
  Espressionismo ed espressivismo /    58
  
  SECONDO CAPITOLO
  Gli stilemi dell’espressionismo /    63
  Bisogno di espressione /    64
  Estetica dell’espressionismo: principi generali /    67
  Costanti dell’espressionismo /    71
  Costanti a livello linguistico-stilistico /    71
  Tipologie testuali /    76
  Topoi espressionisti. Espressionismo tematico /    81
  Invarianti dell’espressionismo astorico /    86
  Attualizzazione postmoderna degli stilemi espressionistici /    88
  Espressionismo: definizione operativa /    101
  
  TERZO CAPITOLO
  Questione di lingua. Trasgressioni espressionistiche /    103
  Rifiuto della letterarietà: linguaggi giovanili /    105
  Oralità e dinamismo espressionistico dei linguaggi giovanili /    107
  Primo procedimento dinamizzante: semplificazione della sintassi /    109
  Incongruenze grafiche della scrittura giovanile /    117
  Secondo procedimento dinamizzante: manipolazione del tempo della narrazione /    120
  Esaltazione della letterarietà: ritorno alla tradizione /    123
  Oralità all’antica: sfruttamento delle proprietà foniche della lingua /    125
  Aulicismi morfosintattici /    132
  Trasgressioni lessicali. Dialettalità, plurilinguismo e sperimentazione /    136
  
  QUARTO CAPITOLO
  Narrazioni espressionistiche: il momento estatico /    143
  Funzione narratoriale /    149
  Prospettiva autoriale /    151
  Autore – narratore: gioco metalettico delle istanze narrative /    151
  Autotelismo narrativo e ibridazione testuale. Inserti
  metaromanzeschi /    155
  Confusione delle voci narranti. Narrazioni in prima e in terza persona /    166
  Narrazioni in prima persona. Infrazione del patto fiduciario /    171
  Narrazione figurale. Narratore testimone: mimetismo apparente /    174
  Schemi narrativi /    182
  Sospensione del climax: schema circolare e schema parentetico /    186
  Schema episodico. Focalizzazione variabile /    193
  Narrazioni dilatate. Frequenza moltiplicata /    197
  
  QUINTO CAPITOLO
  Immaginario espressionista: referenzialità infrante /    203
  Fusione dei contrasti. Coincidentia oppositorum /    204
  Immagini stranianti /    217
  Motivo del sogno /    221
  Motivo lunare /    225
  Motivo della città /    229
  Straniamento figurale: allegoria e simbolo /    233
  Mimetismo esasperato. Iperbolizzazione /    244
  
  Conclusione /    255
  
  Bibliografia /    259
  Opere analizzate /    259
  Opere citate e consultate /    261
  Indice dei nomi /    273
  Streszczenie /    279
  Summary /    283
RozwińZwiń