POLECAMY
-5%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W trzech głównych częściach prezentowanej pracy Mieszko Ciesielski podejmuje ważne zagadnienia teologiczne związane z pozornie paradoksalnym łączeniem postawy ateistycznej i teistycznej, będącym jednocześnie propozycją alternatywy dla dominującej dychotomii wiary i niewiary w Boga. Najwięcej miejsca poświęca tzw. teizmowi umiarkowanemu, jak określa wypracowane stanowisko, które ma przezwyciężać wzrastający w ostatnim czasie radykalizm tradycyjnego teizmu i światopoglądu ateistycznego; na jego rzecz prezentuje oryginalny dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga. W ramach przedstawianego stanowiska rozważa również problematykę samounicestwienia się Boga – w filozofii antycznej i chrześcijańskiej, a także, dzięki nowej interpretacji, dostrzeganą w samej Ewangelii. Teizm umiarkowany zostaje ponadto odniesiony do współczesnych wydarzeń religijnych w ramach teologii znaków bożych. Całość stanowi bardzo ciekawe i nowatorskie studium filozoficzno-teologiczne.
Mieszko Ciesielski – filozof, adiunkt w Instytucie Kultury Europejskiej UAM w Gnieźnie. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się metodologia nauk humanistycznych, filozofia i teoria społeczna. Opublikował m.in.: Zagadnienie ograniczeń racjonalnego modelu działań ludzkich. Próba ujęcia działania nawykowo-racjonalnego, Poznań 2012.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 260 |
Kategoria | Teologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-820-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
Część I | |
Miłosierne samounicestwienie się Boga | |
w świetle rozumu ludzkiego | |
1. Dwa dogmaty filozofii greckiej, a Objawienie | |
judeochrześcijańskie | 15 |
2. Między teizmem i ateizmem – w poszukiwaniu integracji | 23 |
3. Dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga | 39 |
4. Dowód z miłosierdzia na obecne nieistnienie Boga, a problem | |
konieczności Jego istnienia | 59 |
5. Bóg nie musi cierpieć, żeby się ofiarować | 76 |
6. „Śmierć Boga”, „milczenie Boga”, a Jego „miłosierne | |
samounicestwienie” | 83 |
Część II | |
Miłosierne samounicestwienie się Boga | |
w świetle Pisma św. | |
1. Czy Jezus jako pierwszy ogłosił Śmierć Boga? | |
Problem interpretacji Pisma św. | 95 |
2. Przymierze czy Testament? | 107 |
3. Człowiek dziedzicem Boga, Dobrego Pasterza? | 125 |
4. Jezus-Bóg czy Jezus ludzkim zwierciadłem Boga? | 144 |
5. Objawienie Boga w Trzech Osobach czy jedna Osoba Boska | |
w trzech objawieniach? | 169 |
6. Czy możliwe, że piekło jest puste, choć nie wszyscy zostają | |
zbawieni? | 186 |
Część III | |
Miłosierne samounicestwienie się Boga | |
w świetle znaków religijnych | |
1. Boże znaki: cudowna interwencja czy pozostawiony ślad | |
po nieistniejącym już Bogu? | 203 |
2. Jan Paweł I – św. Jan Paweł II – Benedykt XVI – Franciszek: | |
powtórne objawienie miłosierdzia Bożego? | 220 |
3. Wspólnota Spełniających Boży Testament, | |
czyli w stronę religii przyszłości | 230 |
Zakończenie | 236 |
Bibliografia | 243 |
Indeks osób | 250 |
Summary (tłum. Agnieszka Wróblewicz) | 254 |