POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Występowanie barier psychicznych jest jednym z tych problemów, z którymi nauczyciel spotyka się każdego dnia. Książka niniejsza oparta jest na wieloletnich obserwacjach autorki. Mimo zwiększonego zainteresowania tematyką barier psychicznych w nauczaniu języków obcych nadal brak jest informacji, które pozwalałyby przeciwdziałać ich powstawaniu lub ograniczyć ich negatywny wpływ na proces zdobywania wiedzy i umiejętności. Świadomość istnienia barier psychicznych, których rola niestety bywa przez nauczycieli niezauważana, ma znaczenie również z punktu widzenia jak najpełniejszego rozwoju umiejętności językowych uczniów. Zrozumienie jak przebiega proces uczenia się języka obcego i namysł nad barierami psychicznymi pojawiającymi się u uczniów wzbogaci wiedzę i wskaże twórczym nauczycielom kierunki poszukiwań własnych sposobów na pokonywanie przeszkód.
Książka ta może zachęcić psychologów, pedagogów oraz nauczycieli do podjęcia jeszcze większego trudu planowania procesu nauczania - uczenia się w taki sposób, aby ograniczyć działanie barier psychicznych i umożliwić uczniom pełne wykorzystanie ich potencjału. Książka adresowana jest głównie do naukowców i badaczy. Nie zawiera wskazówek metodycznych i nie jest przewodnikiem dla nauczycieli, natomiast wskazuje, w jaki sposób można wplatać techniki w proces nauczania dostosowując je do programu nauczania, i zakresu tematycznego realizowanego na podstawie określonego podręcznika.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 197 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Jana Kochanowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7133-690-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Bariery psychiczne uczniów | 13 |
1. Definicje i rodzaje barier | 13 |
2. Charakterystyka barier psychicznych | 19 |
2.1. Bariery percepcyjne | 19 |
2.2. Bariery umysłowe | 22 |
2.3. Bariery emocjonalno-motywacyjne | 24 |
2.4. Bariery osobowościowe | 28 |
3. Przykłady barier psychicznych uświadamianych przez uczniów | 30 |
3.1. Napięcie emocjonalne wywołane porażką | 31 |
3.2. Błędne nastawienie względem procesu uczenia się języka | |
i nieświadomość istnienia barier psychicznych | 33 |
3.3. Zbyt silny konformizm jednostki | 34 |
3.4. Wstyd przeżywany w związku z sytuacją oceniania i obserwowania | |
przez innych | 34 |
3.5. Zaniżona samoocena i brak pewności siebie | 36 |
3.6. Schematyzm postrzegania i sztywność myślenia | 38 |
3.7. Nadmierna samokontrola | 41 |
3.8. Brak odwagi podejmowania ryzyka | 43 |
3.9. Niska motywacja poznawcza – brak ciekawości poznawczej | 45 |
3.10. Brak umiejętności interpersonalnych | 48 |
4. Mechanizmy tworzenia barier psychicznych | 50 |
4.1. Barierotwórczy charakter kształcenia szkolnego | 50 |
4.2. Charakterystyka mechanizmów barierotwórczych w szkole | 54 |
5. Metody przezwyciężania barier psychicznych | 68 |
5.1. Burza mózgów | 68 |
5.2. Twórcze rozwiązywanie problemów | 74 |
5.2.1. Analiza morfologiczna | 76 |
5.2.2. Synektyka | 78 |
5.2.3. Inne metody pobudzania rozwoju dyspozycji twórczych | 79 |
5.3. Treningi twórczości | 82 |
5.4. Budzenie i rozwijanie ciekawości | 89 |
5.5. Radzenie sobie ze stresem | 93 |
5.6. Sugestopedia | 94 |
Rozdział II. Metodologia badań własnych | 97 |
1. Cele i zadania badań | 97 |
2. Problemy i hipotezy badawcze | 98 |
3. Etapy badań | 100 |
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 100 |
4.1. Badania diagnostyczne | 102 |
4.1.1. Wykorzystane metody i techniki badawcze | 102 |
4.1.2. Opis narzędzi badawczych | 103 |
4.2. Badania eksperymentalne | 103 |
4.2.1. Charakterystyka modelu eksperymentalnego | 103 |
4.2.2. Opis narzędzi badawczych | 107 |
5. Zmienne i wskaźniki | 108 |
6. Charakterystyka badanych grup | 109 |
7. Zastosowane statystyki | 110 |
7.1. Sprawdzenie rzetelności testu Q1/Q2 | 110 |
7.2. Analizy statystyczne służące do opisu wyników badań | |
terapeutycznych | 112 |
8. Charakterystyka zajęć abarietycznych w grupie eksperymentalnej | 113 |
Rozdział III. Diagnoza i pokonywanie barier psychicznych uczniów | 127 |
1. Diagnozowanie barier psychicznych | 127 |
2. Bariery psychiczne w procesie dydaktycznym | 141 |
3. Bariery psychiczne w procesie nauczania – uczenia się języka | |
angielskiego | 146 |
4. Pokonywanie i osłabianie barier psychicznych | 149 |
4.1. Bariery psychiczne w grupie kontrolnej | 150 |
4.2. Charakterystyka zmian w grupie eksperymentalnej | 151 |
4.3. Pokonywanie i osłabianie wybranych barier psychicznych | 155 |
4.3.1. Lęk przed byciem ocenianym i obawa przed | 155 |
4.3.2. Brak pewności siebie | 158 |
4.3.3. Nadmierna samokontrola i tendencja do stałego oceniania się | 160 |
4.3.4. Brak odwagi podejmowania ryzyka | 163 |
4.3.5. Brak ciekawości poznawczej | 166 |
4.3.6. Myślenie schematyczne | 170 |
4.3.7. Brak umiejętności interpersonalnych | 172 |
5. Możliwości pokonywania i osłabiania barier psychicznych uczniów | |
w procesie nauczania języka angielskiego | 176 |
Aneks 1. Kwestionariusz BPU | 179 |
Aneks 2. Arkusz obserwacyjny | 181 |
Aneks 3. Kwestionariusz Q1/Q2 | 183 |
Bibliografia | 185 |
Spis rycin | 197 |
Spis tabel | 199 |