POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
O przemianach polityki państwa w obszarze bezrobocia zwykło mówić się abstrakcyjnie i bezosobowo, analizując przepisy, statystyki i struktury organizacyjne. Autorka proponuje czytelnikom inne spojrzenie. Inspirując się badaniami street-level bureaucracy oraz francuską myślą krytyczną, patrzy na przemiany państwa opiekuńczego z perspektywy miejsc, osób i sytuacji, które politykę publiczną konkretyzują. Opowiada o codziennych czynnościach pracowników służb zatrudnienia oraz pokazuje, jak w systemie instytucji poruszają się bezrobotni. Takie spojrzenie ujawnia mechanizmy sprawowania władzy oraz trudności w realizacji praw socjalnych. Książka pomaga też zrozumieć, jak działają inne instytucje publiczne: szkoła, szpital, sąd czy policja.
Praca twórczo wpisuje się w dyskusję nad funkcjonowaniem polityki rynku pracy. Jest nowatorska i od kuchni pokazuje relacje między urzędnikami i bezrobotnymi.
prof. Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Uniwersytet Łódzki
Książkę wyróżnia rozległość przeprowadzonych badań, umiejętność wyciągania wniosków ogólnych, które daje się zastosować do innych krajów, wyjątkowo trafny wybór ramy teoretycznej oraz oryginalne ujęcie zagadnienia.
prof. Thierry Berthet, Université de Bordeaux
Świetnie osadzona w teorii. Otwiera oczy na kwestie mało uwzględniane w Polsce. Wzorzec dla innych w prowadzeniu analizy i wyciąganiu wniosków.
dr hab. Andrzej Zybała, Szkoła Główna Handlowa
Karolina Sztandar-Sztanderska, socjolożka, pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się przemianami państwa opiekuńczego, stosowaniem technologii informacyjnych w sektorze publicznym oraz francuską myślą społeczną. Warsztat badawczy doskonaliła w paryskim Sciences Po oraz na uniwersytetach w Oldenburgu i Sztokholmie.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-797-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Podziękowania | 7 |
Wstęp | 9 |
I. Co skrywa język? Krytyczna analiza literatury przedmiotu 17 | |
1. Polityka rynku pracy ujmowana jako ideał 20 | |
Praktyki ujmowane jako implementacja narzędzi | 23 |
Diagnozowanie barier „efektywnej implementacji” | 30 |
II. Inspiracje teoretyczne 35 | |
1. Street-level bureaucracy 36 | |
2. Reprodukcja nierówności | 43 |
3. Formatowanie podmiotów 48 | |
III. Postępowanie badawcze 54 | |
1. Triangulacja teorii 55 | |
2. Triangulacja danych | 56 |
Czas realizacji badania 57 | |
Lokalizacje | 59 |
Dobór rozmówców 61 | |
3. Triangulacja metod 64 | |
Wywiady 65 | |
Inne źródła danych 68 | |
4. Ograniczenia materiału | 72 |
IV. Przymusy administracyjne | 73 |
1. Dwoistość zadań | 74 |
2. Obłożenie pracą 76 | |
3. Ambiwalentny stosunek do pracy papierkowej | 79 |
4. Zauważalny spadek i niewidoczny przyrost obciążenia pracą | |
administracyjną 83 | |
Dokumentacja w obronie prawomocności | 84 |
Tajemnica pęczniejących kartotek | 86 |
Orientacja na kwantyfikację efektow działań ALMP | 111 |
Sposob sprawowania nadzoru przy projektach europejskich | 128 |
5. Podsumowanie | 130 |
V. Poszukiwanie informacji | 133 |
1. Wiedza wychodzona, wiedza wyczekana | 134 |
2. Przestrzeń bezpośredniego kontaktu jako technika kontroli | 139 |
3. Inne dopuszczalne formy kontaktu | 143 |
Kontakt e-mailowy | 143 |
Kontakt telefoniczny z pracownikami | 144 |
Infolinia | 146 |
4. Wybiorcze, stopniowe i powierzchowne informowanie | 148 |
Tempo pracy a zawężanie zakresu informacji | 149 |
Adaptacja preferencji | 152 |
Upragmatycznić wiedzę, rozszyfrować kod | 153 |
Oczekiwanie na przydatne informacje | 156 |
Selekcja przekazywanych informacji a próby kształtowania | |
grupy docelowej | 171 |
5. Podsumowanie | 179 |
VI. Ciężar dowodzenia uprawnień | 183 |
1. Zaświadczanie jako warunek uzyskania statusu bezrobotnego | 183 |
Różnicowanie liczby wymaganych dokumentów | 185 |
Błędy i luki w dokumentacji wymagające korekty | 189 |
Konieczność powtarzania procedury | 190 |
Nadselekcja i autoselekcja, czyli kapitały wymagane do zaświadczania | 192 |
Nadanie statusu jako konstytucja tożsamości i określenie reguł gry | 194 |
2. Rozróżnianie osób i różnicujące traktowanie | 196 |
Codzienne interpretacje „odpowiedniej pracy” | 198 |
Wymóg fizycznej obecności w urzędzie | 203 |
Przymusowa aktywizacja | 207 |
Bezrobotny jako pracownik urzędu pracy | 218 |
Przywilej aktywizacji | 220 |
3. Podsumowanie | 226 |
VII. Prawa socjalne z tytułu bezrobocia | 231 |
1. Szczątkowa oferta publiczna dla osób bezrobotnych | 232 |
2. Ograniczona dostępność, czyli usługi dla wszystkich i dla nikogo | 238 |
3. Dominacja biurokratycznej kontroli | 240 |
4. Milczący kontrakt społeczny | 241 |
Aneksy | 244 |
1. Opis badania i spis wywiadów | 244 |
Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji A (powiat popegeerowski) | 244 |
Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji B (powiat rolniczy) | 248 |
Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji C (miasto przemysłowe) | 253 |
Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji D (aglomeracja) | 259 |
Podstawowe informacje o badaniu w lokalizacji E (miasto) | 265 |
Pozostałe wywiady | 269 |
2. Aneks statystyczny | 270 |
Bibliografia | 274 |
Indeks | 288 |