POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Praca pomyślana jest i zrealizowana w sposób kompetentny i ciekawy. Tytuł zapowiada ujęcie wielostronne, a zarazem prospektywne, musi więc budzić zainteresowanie wzmocnione nieco intrygującym podtytułem, odwołaniem do „sztuki życia” powiązanej ze sztuką rozumianą konwencjonalnie i pedagogicznie [...].
Pierwsze 15-lecie XXI wieku zostało zaprezentowane w świetle wyważonej strategii badawczej, nie tyle przez pryzmat tęsknoty za wartościami utraconymi czy lęku w obliczu nieznanych zagrożeń, ale z dojrzałą ostrożnością i pedagogiczną rozwagą. Autorka uzasadnia, jak w świetle niepokojów i zagrożeń sztuka, różnie przecież pojmowana, może towarzyszyć człowiekowi w budowaniu jego humanistycznego człowieczeństwa [...].
Recenzowana monografia przewyższa wiele skądinąd cennych, znanych mi publikacji, jest bowiem przykładem ujęcia w wielorakiej perspektywie, historycznej i aktualnej, polskiej i włoskiej, teoretycznej i praktycznej. Stanowi dzieło autorskie w pełni oryginalne.
z recenzji prof. dr hab. Ireny Wojnar
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 368 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-852-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
CZĘŚĆ I. Sztuka i wychowanie – aktualne konteksty teoretyczne | 15 |
1. Aktualność rozważań o tożsamości subdyscyplin pedagogicznych | 17 |
2. Sztuka jako atrybut przedmiotowy wychowania | 29 |
2.1. Propozycje definicyjne sztuki w aspektach edukacyjnych w XX w. | 29 |
2.2. Pedagogiczne interpretacje sztuki w XXI w. w kontekstach filozoficznych i estetycznych | 34 |
2.3. Implikacje pedagogiczne | 49 |
3. Estetyczność jako atrybut podmiotowy wychowania | 59 |
3.1. Geneza problemu w kontekście pedagogiczno-filozoficznym | 59 |
3.2. Estetyczność jako właściwość autonomizująca i wzmacniająca podmiotowość człowieka u schyłku XX i na początku XXI w. | 61 |
3.3. Estetyczność jako podmiotowa umiejętność autokreacji w środowisku społecznym i kulturowym. Rozważania na koniec XX i początek XXI w. | 69 |
3.4. Implikacje pedagogiczne | 79 |
CZĘŚĆ II. Edukacja estetyczna w XXI wieku – propozycje terminologiczne i zakresowe | 83 |
1. Dylematy i perspektywy teorii wychowania estetycznego/edukacji estetycznej w opinii polskich współtwórców | 85 |
2. Dylematy i perspektywy rozwoju teorii wychowania estetycznego z perspektywy doświadczeń włoskich | 99 |
3. Aktualność problematyki badawczej teorii wychowania estetycznego – wobec odniesień krytycznych | 111 |
3.1. Wolność – sztuka – edukacja | 112 |
3.2. Obszary transgresji osobowej – nauczyciel sztuki | 120 |
3.3. Nowe obszary edukacji estetycznej – media i Internet | 123 |
3.4. Szkoła – stan kontrakulturacji | 130 |
3.5. Różnorodność z perspektywy wartości zagrożonych | 139 |
3.6. Inny w edukacji estetycznej | 142 |
3.7. Refleksje końcowe | 146 |
CZĘŚĆ III. Edukacja estetyczna w XXI wieku – obszary oddziaływań | 149 |
1. Edukacja estetyczna | 151 |
2. Edukacja kulturalna | 169 |
3. Edukacja artystyczna | 179 |
4. Edukacja estetyczna, edukacja artystyczna, edukacja kulturalna. Różnicowanie pojęć we włoskiej terminologii pedagogicznej | 197 |
5. Refleksje końcowe | 205 |
CZĘŚĆ IV. Kategorie teorii wychowania estetycznego | 207 |
1. Kultura estetyczna | 209 |
2. Przeżycie estetyczne | 231 |
3. Twórczość – ekspresja – autokreacja | 237 |
4. Samowiedza estetyczna | 261 |
5. Doświadczenie estetyczne | 265 |
5.1. Doświadczenie somaestetyczne | 268 |
5.2. Estetyczne doświadczenie wirtualne | 278 |
5.3. Doświadczenie estetyczne w przestrzeni miejskiej | 287 |
5.4. Doświadczenie estetyczne – uwagi końcowe | 295 |
6. Kategorie teorii wychowania estetycznego – wnioski | 297 |
Zakończenie | 299 |
Bibliografia | 305 |
Indeksy | 331 |
Indeks osobowy | 333 |
Indeks pojęć | 341 |
Spis grafik | 351 |
Aneks 1. Współpraca polsko-włoska wyróżniona przez Rektora UŁ | 353 |
Aneks 2. Wizualizacja idei konferencji zorganizowanych na UŁ w latach 2004–2016 | 357 |
Nota o autorze | 367 |