Sztuka i wychowanie w XXI wieku

W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 14,07 zł  


23,45

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca pomyślana jest i zrealizowana w sposób kompetentny i ciekawy. Tytuł zapowiada ujęcie wielostronne, a zarazem prospektywne, musi więc budzić zainteresowanie wzmocnione nieco intrygującym podtytułem, odwołaniem do „sztuki życia” powiązanej ze sztuką rozumianą konwencjonalnie i pedagogicznie [...].
Pierwsze 15-lecie XXI wieku zostało zaprezentowane w świetle wyważonej strategii badawczej, nie tyle przez pryzmat tęsknoty za wartościami utraconymi czy lęku w obliczu nieznanych zagrożeń, ale z dojrzałą ostrożnością i pedagogiczną rozwagą. Autorka uzasadnia, jak w świetle niepokojów i zagrożeń sztuka, różnie przecież pojmowana, może towarzyszyć człowiekowi w budowaniu jego humanistycznego człowieczeństwa [...].
Recenzowana monografia przewyższa wiele skądinąd cennych, znanych mi publikacji, jest bowiem przykładem ujęcia w wielorakiej perspektywie, historycznej i aktualnej, polskiej i włoskiej, teoretycznej i praktycznej. Stanowi dzieło autorskie w pełni oryginalne.
z recenzji prof. dr hab. Ireny Wojnar


Rok wydania2017
Liczba stron368
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-852-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  CZĘŚĆ I. Sztuka i wychowanie – aktualne konteksty teoretyczne    15
  1. Aktualność rozważań o tożsamości subdyscyplin pedagogicznych    17
  2. Sztuka jako atrybut przedmiotowy wychowania    29
  2.1. Propozycje definicyjne sztuki w aspektach edukacyjnych w XX w.    29
  2.2. Pedagogiczne interpretacje sztuki w XXI w. w kontekstach filozoficznych i estetycznych    34
  2.3. Implikacje pedagogiczne    49
  3. Estetyczność jako atrybut podmiotowy wychowania    59
  3.1. Geneza problemu w kontekście pedagogiczno-filozoficznym    59
  3.2. Estetyczność jako właściwość autonomizująca i wzmacniająca podmiotowość człowieka u schyłku XX i na początku XXI w.    61
  3.3. Estetyczność jako podmiotowa umiejętność autokreacji w środowisku społecznym i kulturowym. Rozważania na koniec XX i początek XXI w.    69
  3.4. Implikacje pedagogiczne    79
  
  CZĘŚĆ II. Edukacja estetyczna w XXI wieku – propozycje terminologiczne i zakresowe    83
  1. Dylematy i perspektywy teorii wychowania estetycznego/edukacji estetycznej w opinii polskich współtwórców    85
  2. Dylematy i perspektywy rozwoju teorii wychowania estetycznego z perspektywy doświadczeń włoskich    99
  3. Aktualność problematyki badawczej teorii wychowania estetycznego – wobec odniesień krytycznych    111
  3.1. Wolność – sztuka – edukacja    112
  3.2. Obszary transgresji osobowej – nauczyciel sztuki    120
  3.3. Nowe obszary edukacji estetycznej – media i Internet    123
  3.4. Szkoła – stan kontrakulturacji    130
  3.5. Różnorodność z perspektywy wartości zagrożonych    139
  3.6. Inny w edukacji estetycznej    142
  3.7. Refleksje końcowe    146
  
  CZĘŚĆ III. Edukacja estetyczna w XXI wieku – obszary oddziaływań    149
  1. Edukacja estetyczna    151
  2. Edukacja kulturalna     169
  3. Edukacja artystyczna    179
  4. Edukacja estetyczna, edukacja artystyczna, edukacja kulturalna. Różnicowanie pojęć we włoskiej terminologii pedagogicznej    197
  5. Refleksje końcowe    205
  
  CZĘŚĆ IV. Kategorie teorii wychowania estetycznego    207
  1. Kultura estetyczna    209
  2. Przeżycie estetyczne    231
  3. Twórczość – ekspresja – autokreacja    237
  4. Samowiedza estetyczna    261
  5. Doświadczenie estetyczne    265
  5.1. Doświadczenie somaestetyczne    268
  5.2. Estetyczne doświadczenie wirtualne    278
  5.3. Doświadczenie estetyczne w przestrzeni miejskiej    287
  5.4. Doświadczenie estetyczne – uwagi końcowe    295
  6. Kategorie teorii wychowania estetycznego – wnioski    297
  
  Zakończenie    299
  Bibliografia    305
  Indeksy    331
  Indeks osobowy    333
  Indeks pojęć    341
  Spis grafik    351
  Aneks 1. Współpraca polsko-włoska wyróżniona przez Rektora UŁ    353
  Aneks 2. Wizualizacja idei konferencji zorganizowanych na UŁ w latach 2004–2016    357
  Nota o autorze    367
RozwińZwiń