INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka poświęcona jest zjawisku kulturowemu określanemu jako „filmowy Śląsk”. Autorka dokonuje analizy i interpretacji filmów, których wspólnym motywem jest odzwierciedlony na ekranie krajobraz regionu w toku jego przemian: od industrialnego do postindustrialnego. Dzieła filmowe traktuje jako „zdarzenia geograficzno-kulturowe”, to znaczy formy twórczości (obrazy/teksty i praktyki artystyczne), które stanowią reprezentacje/konstrukcje miejsca. Zasadnicze tezy pracy skupiają się na twierdzeniach, że w uwidocznionym na ekranie miejscu z jednej strony krzyżują się różne sensy i dyskursy danej kultury, możliwe do odszyfrowania w toku analizy, z drugiej strony film jest współuczestnikiem procesów kulturowych, partycypuje w mediatyzowanej produkcji kultury i tożsamości. Kolejne rozdziały stanowią rozwinięcie tych tez w perspektywie relacji, jakie zachodzą pomiędzy Śląskiem, filmem, krajobrazem, tożsamością i pamięcią - indywidualną i zbiorową (narodową, lokalną). Słowem kluczem jest w tej pracy krajobraz – pojęcie, które wiąże wątki relacji pomiędzy tym co realne/mediowane, estetyczne i kulturowe, poglądowe/doświadczeniowe, etc. Krajobraz filmowy stanowi tu obraz kraju (miejsca), dostępny władzom widzenia obiekt określonej „widzialności”, a zarazem pretekst do rozważań antropologicznych nakierowanych na formy jakiegoś rodzaju uczestnictwa w ekranowej przestrzeni, jej współprzeżywania, roztrząsania.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3256-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | | 7 |
Część I Śląsk – Film – Krajobraz | |
Rozdział 1. Widzialności krajobrazu / | 17 |
1.1. Krajobraz: od obrazu kraju do medium kultury / | 17 |
1.2. Krajobraz jako obraz (widok i mapa) / | 22 |
1.3. Krajobraz jako doświadczenie antropologiczne / | 31 |
1.4. Film: krajobraz i przestrzeń / | 37 |
1.5. Krajobraz filmowy jako krajobraz kulturowy / | 44 |
1.6. Topografia filmowa / | 51 |
Rozdział 2. Mediatyzowana produkcja przestrzeni i tożsamości / | 62 |
2.1. Tradycja badań filmowych na Górnym Śląsku / | 62 |
2.2. Małe kino śląskie? / | 74 |
2.3. Kutzowisko / | 84 |
2.4. Filmowanie „umiejscowione” / | 93 |
2.5. Śląskie imaginarium / | 102 |
2.6. Produkcja przestrzeni i tożsamości / | 108 |
Część II Topografie | |
Rozdział 3. Chorografie / | 119 |
3.1. Chorografia, czyli opis / | 119 |
3.2. Mapa Ziem Odzyskanych / | 123 |
3.3. Krajobraz wesołej industrii / | 128 |
3.4. Apokalipsa czasów przełomu / | 135 |
3.5. Postindustrialna mapa Śląska / | 140 |
Rozdział 4. Topofilie / | 145 |
4.1. Topofilia – miłość do miejsca / | 145 |
4.2. Mapa domu / | 149 |
4.3. Geografie intymne / | 159 |
4.4. Zlokalizowane mikrohistorie / | 168 |
Rozdział 5. Penetracje / | 179 |
5.1. Penetracja, czyli odkrywanie (surveing) / | 179 |
5.2. Trwała i słaba ontologia krajobrazu / | 185 |
5.3. Krajobraz zbudowany na węglu / | 192 |
5.4. Śląsk‑zdrój? / | 203 |
5.5. Ruina industrialna jako moment liminalny / | 216 |
Część III Krajobrazy i (dys)lokacje | |
Rozdział 6. Ślady tożsamości / | 225 |
6.1. Tożsamość/krajobraz, miejsce / | 225 |
6.2. Mit etnicznej pełni / | 230 |
6.3. Tożsamość pograniczna / | 235 |
6.4. Tożsamość reliktowa / | 240 |
6.5. Fantazmat utraty / | 246 |
6.6. Perspektywa wykluczonych / | 250 |
6.7. Mozaikowość tożsamości / | 259 |
Rozdział 7. Krajobrazy pamięci / | 268 |
7.1. Kategoria „krajobrazu pamięci” / | 268 |
7.2. Horyzont „inności” / | 277 |
7.3. Pamięć odzyskiwana / | 288 |
7.4. Mnemotoposy (post)pamięci lokalnej / | 298 |
Zakończenie / | 309 |
Nota bibliograficzna / | 313 |
Bibliografia / | 315 |
Filmografia / | 335 |
Indeks osobowy / | 341 |
Indeks filmów / | 351 |
Spis fotografii | 355 |
Zusammenfassung | 359 |