POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka „Cechy indywidualne i czynniki środowiskowe a autonomia uczenia się" skierowana jest do nauczycieli, badaczy oraz wszystkich osób zainteresowanych samodzielnym uczeniem się. W projektowaniu badań i redagowaniu pracy korzystano z aktualnych teorii wykorzystywanych w psychologii i dydaktyce. W pracy uwzględniono potrzeby praktyki, zwłaszcza w zakresie diagnozowania poziomu autonomii w uczeniu się. W publikacji omówiono zagadnienie autonomii w uczeniu się oraz jej uwarunkowania. Przedstawiono pojęcia autonomii, autonomii uczenia się, samoregulacji, metapoznania oraz strategii uczenia się. Dokonano przeglądu wybranych z literatury badań związków płci, wieku, temperamentu oraz wspomagania autonomii przez środowisko rodzinne i szkolne z autonomią oraz autonomią uczenia się. Zamieszczono także propozycję klasyfikacji sposobów, które nauczyciele mogą wykorzystać, by wspierać rozwój autonomii swoich uczniów w nabywaniu wiedzy i umiejętności. W części książki prezentującej badania własne, opisano stworzone dla potrzeb badań narzędzie do pomiaru poczucia trudności autonomicznego uczenia się. Zaprezentowano również wyniki weryfikacji modelu tłumaczącego trudność odczuwaną podczas samodzielnego nabywania wiedzy i umiejętności. W modelu uwzględniono cechy temperamentu, wsparcie środowiska szkolnego i rodzinnego, poziom, w jakim osoba preferuje wspieranie jej samodzielności w uczeniu się, jej autonomię ogólną, motywację oraz poczucie własnej skuteczności. Uzyskane wyniki badań skrótowo i przystępnie podsumowano. Treść pracy stwarza osobom pracującym w edukacji okazję do pogłębienia własnej wiedzy na temat możliwości stymulowania autonomii młodych ludzi. Przedstawiony w pracy autorski kwestionariusz umożliwia zarówno diagnozę potrzeb uczniów dotyczących wspierania ich w samodzielnym nabywaniu wiedzy i umiejętności, jak i przeprowadzenie badań związków i uwarunkowań trudności samodzielnego uczenia się.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-973-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 5 |
Część pierwsza: Autonomia w świetle literatury | |
1. Pojęcie autonomii / | 15 |
1.1. Autonomia jednostki w wybranych koncepcjach filozoficznych / | 16 |
1.2. Psychologiczne koncepcje autonomii jednostki / | 19 |
1.3. Koncepcje autonomii jednostki w pedagogice / | 25 |
1.3.1. Autonomia jako cel wychowania i kształcenia / | 25 |
1.3.2. Nurt Nowego Wychowania i szkoły alternatywne / | 28 |
1.3.3. Teorie wychowania a autonomia / | 29 |
1.3.4. Autonomia w subdyscyplinach pedagogiki / | 30 |
1.4. Podobieństwa i różnice omówionych filozoficznych, psychologicznych i pedagogicznych ujęć autonomii / | 31 |
2. Pojęcie autonomii uczenia się / | 33 |
2.1. Definicje autonomii uczenia się i kompetencje wymagane do jej osiągnięcia / | 33 |
2.2. Pojęcia związane z autonomią uczenia się / | 35 |
2.2.1. Samoregulacja oraz samoregulacja uczenia się / | 35 |
2.2.2. Samokształcenie / | 38 |
2.2.3. Strategie uczenia się / | 40 |
2.2.4. Metapoznanie w uczeniu się / | 44 |
Część druga: Psychodydaktyczne i metodologiczne problemy badań poczucia trudności autonomicznego uczenia się w świetle literatury | |
3. Pomiar autonomii oraz autonomii w uczeniu się / | 49 |
3.1. Pomiar autonomii ogólnej / | 49 |
3.2. Pomiar autonomii i samoregulacji w uczeniu się / | 52 |
4. Korelaty autonomii i autonomii w uczeniu się / | 57 |
4.1. Autonomia a wybrane wyznaczniki funkcjonowania jednostki / | 57 |
4.1.1. Autonomia a efekty szkolnego uczenia się / | 57 |
4.1.2. Autonomia a poczucie dobrostanu / | 59 |
4.2. Podmiotowe korelaty autonomii oraz autonomii uczenia się / | 63 |
4.2.1. Wiek i poziom wykształcenia a autonomia i autonomia w uczeniu się / | 63 |
4.2.2. Płeć a autonomia i autonomia w uczeniu się / | 66 |
4.2.3. Temperament i osobowość a autonomia / | 67 |
4.2.4. Poczucie własnej skuteczności a autonomia i samoregulacja w uczeniu się / | 72 |
4.3. Środowisko wychowawcze rodziny i szkoły a rozwój autonomii / | 73 |
4.3.1. Style wychowawcze w rodzinie / | 74 |
4.3.2. Style wychowawcze w rodzinie a kształtowanie autonomii dzieci / | 76 |
i wybranych wskaźników ich funkcjonowania / | 76 |
4.3.3. Wspieranie autonomii ucznia w edukacji / | 78 |
4.3.4. Działania nauczyciela wspierające uczniowską autonomię opanowywania wiedzy i umiejętności / | 81 |
4.3.5. Propozycja klasyfikacji nauczycielskich sposobów wspierania uczniowskiej autonomii uczenia się / | 85 |
4.3.6. Efekty nauczycielskich działań wspierających autonomię opanowywania | |
wiedzy i umiejętności przez uczniów / | 89 |
4.3.7. Autonomia jako zmienna pośrednicząca między oddziaływaniami środowiskowymi a wyznacznikami funkcjonowania jednostki / | 93 |
5. Podsumowanie /96 | |
Część trzecia: Psychodydaktyczne i metodologiczne problemy badań poczucia trudności autonomicznego uczenia się – metodologia badań własnych | |
6. Autorskie narzędzie do pomiaru postrzegania trudności autonomicznego Uczenia się / | 103 |
6.1. Założenia do konstrukcji Kwestionariusza Trudności Autonomicznego Uczenia się (KTAU) / | 103 |
6.2. Wersja eksperymentalna KTAU / | 104 |
6.3. Właściwości psychometryczne KTAU / | 106 |
6.3.1. Struktura czynnikowa KTAU / | 106 |
6.3.1.1. Wyniki eksploracyjnej analizy składowych głównych / | 106 |
6.3.1.2. Wyniki konfirmacyjnej analizy czynnikowej / | 111 |
6.3.2. Moc dyskryminacyjna pozycji KTAU / | 113 |
6.3.3. Rzetelność KTAU / | 118 |
6.3.4. Trafność KTAU / | 119 |
6.3.5. Rozkład pomiarów KTAU / | 123 |
6.3.6. Trudność autonomicznego uczenia się mężczyzn i kobiet na różnych poziomach edukacji / | 126 |
6.3.6.1. Różnice trudności autonomicznego uczenia się w grupach zróżnicowanych pod względem płci i poziomu wykształcenia / | 126 |
6.3.6.2. Płeć i poziom wykształcenia a postrzeganie trudności w kierowaniu własnym uczeniem się / | 127 |
6.4. Normalizacja KTAU / | 134 |
6.4.1. Przeznaczenie kwestionariusza / | 134 |
6.4.2. Sposób prowadzenia badań / | 135 |
6.4.3. Opis KTAU / | 135 |
6.4.4. Sposób obliczania wyników KTAU / | 137 |
6.4.5. Przykład obliczania wyników KTAU / | 138 |
6.4.6. Ocena wyników KTAU / | 139 |
6.4.7. Skrócona wersja KTAU / | 141 |
7. Metodologia badań własnych związków zmiennych podmiotowych i środowiskowych z postrzeganiem trudności autonomicznego uczenia się / | 144 |
7.1. Problem i pytania badawcze / | 144 |
7.2. Wstępny model postrzegania trudności w samodzielnym uczeniu się / | 145 |
7.3. Przyjęte zmienne i ich operacjonalizacja / | 147 |
7.4. Rozszerzenie wstępnego modelu zależności między zmiennymi / | 149 |
7.5. Hipotezy badawcze dotyczące modelu zależności między zmiennymi / | 150 |
7.6. Metoda / | 154 |
7.6.1. Stosowane narzędzia badawcze / | 154 |
7.6.2. Osoby badane / | 158 |
7.6.3. Procedura badań / | 159 |
Część czwarta: Związki między zmiennymi – wyniki badań własnych | |
8. Korelacje między analizowanymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a trudnością autonomicznego uczenia się / | 163 |
9. Zmienne podmiotowe i środowiskowe jako predyktory trudności autonomicznego uczenia się / | 169 |
10. Weryfikacja hipotetycznego modelu zależności między przyjętymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a postrzeganiem trudności w kierowaniu własnym uczeniem się / | 176 |
10.1. Charakterystyka analizy / | 176 |
10.2. Stwierdzenia wykorzystywane w części pomiarowej analizowanego modelu / | 176 |
10.3. Rezultaty weryfikacji pierwotnego modelu zależności między przyjętymi zmiennymi podmiotowymi i środowiskowymi a postrzeganiem trudności autonomicznego uczenia się / | 179 |
10.4. Wyniki weryfikacji modelu skorygowanego / | 182 |
11. Związek trudności autonomicznego uczenia się ze składowymi zmiennych podmiotowych oraz elementami wsparcia autonomii przez środowisko / | 185 |
Część piąta: Podsumowanie i wnioski | |
12. Charakterystyka wyników badań / | 193 |
13. Wnioski z badań / | 197 |
Zakończenie / | 203 |
Aneks / | 209 |
Bibliografia / | 215 |
Indeks nazwisk / | 225 |
Indeks rzeczowy / | 231 |
Summary / | 237 |
Spis tabel i rysunków / | 239 |