Rzecz o sprawiedliwości

Rzecz o sprawiedliwości

Komunitarystyczna krytyka współczesnego liberalizmu amerykańskiego

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest skonfrontowanie liberalnej filozofii Johna Rawlsa z krytycznymi argumentacjami sformułowanymi przez głównych teoretyków komunitaryzmu. Szczególne znaczenie zostało nadane dwóm kategoriom analitycznym: cnocie i dobru wspólnemu. Decyzję tę, poza uzasadnieniem merytorycznym, potwierdzają również argumenty metodologiczne. (...) Anglosaska, analityczna filozofia polityczna od kilku dziesięcioleci stopniowo adaptuje aparaturę charakterystyczną dla etyki, dzięki czemu nabiera charakteru normatywnego. Wzrosło znaczenie takich kategorii analitycznych, jak: sprawiedliwość; prawa i wolności; relacje zobowiązań między państwem a obywatelem; braterstwo, rozumiane jako solidarność międzyludzka; dobro, w tym dobro wspólne; wreszcie systemy wartości (dylemat stosunku wartości indywidualnych do politycznych), w których mieści się z kolei pojęcie cnoty. Fakt, że wymienione kategorie analityczne nabierają coraz większego znaczenia w ramach współczesnej filozofii politycznej, został wykorzystany w niniejszej pracy. Z kolei wyróżnienie pojęć i dobra wspólnego jest wyrazem poparcia dla tejże tendencji.


Z Wprowadzenia


Jest to cenna, przejrzyście usystematyzowana i rzetelnie opracowana rozprawa, zawierająca nie tylko opis analizowanych stanowisk, ale i wnikliwy wgląd w zagadnienia w ich kluczowe, dyskutowane przez zwolenników stanowisk polemicznych. Autor wykazał dobre przygotowanie teoretyczne i podjął nieczęsto spotykana próbę ujęcia podstawowych kategorii służących porządkowaniu zróżnicowanego materiału źródłowego. Nie poprzestając na prostych porównaniach, próbując dostrzec nie tylko to, co różne i partykularne, ale i to, co analogiczne, zdołał poprawnie scharakteryzować kluczowe kategorie używane we współczesnej debacie przez liberałów, komunitarian i - także przecież wspomnianych w następstwie przywołania pracy Roberta Nozicka - libertarian.


Z recenzji prof. dr hab. Bogdana Szlachty, INPiSM UJ


Rok wydania2004
Liczba stron266
KategoriaPolitologia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-2331-940-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  
  CZĘŚĆ 1. KOMUNITARYSTYCZNA KRYTYKA TEORII SPRAWIEDLIWOŚCI    23
  
    Rozdział 1. Liberalizm a komunitaryzm    23
      1. Wstęp    23
      2. Liberalizm    24
        2.1. Antenaci współczesnego liberalizmu amerykańskiego    26
        2.2. Znaki rozpoznawcze. Teoria i praktyka liberalizmu    29
      3. Komunitaryzm    34
        3.1. Krytyka teorii i praktyki liberalnej    37
        3.2. Antenaci komunitaryzmu    40
      4. Liberalizm i komunitaryzm    41
      5. Podsumowanie    42
  
    Rozdział 2. Teoria ‘sprawiedliwości jako bezstronności’    45
      1. Wstęp    45
      2. Podstawy teorii ‘sprawiedliwości jako bezstronności’    47
        2.1. Rawlsowska umowa społeczna    47
        2.2. Uzasadnienie intuicyjne    58
        2.3. Rawlsowskie pojęcie dobra    61
      3. Deontologiczny charakter Teorii sprawiedliwości    64
      4. Kantowskie inspiracje    70
        4.1. Autonomia moralna    71
        4.2. Kant i Rawls. Komparacja stanowisk    74
      5. Liberalizm Rawlsa    79
        5.1. Robert Nozick    81
        5.2. Ronald Dworkin    87
      6. Podsumowanie    91
  
    Rozdział 3. Komunitarystyczna krytyka    95
      1. Wstęp    95
      2. Michael Sandel    97
        2.1. Krytyka Rawlsowskiej koncepcji natury człowieka    98
        2.2. Rawls, Kant, deontologia. Problematyczność ‘zasady dyferencji’    102
        2.3. Kontraktualizm Teorii sprawiedliwości    105
        2.4. Sprawiedliwość a inne wartości    110
        2.5. Liberalna filozofia publiczna    111
      3. Charles Taylor    114
        3.1. Heglowska filozofia moralności    116
        3.2. Heglowskie inspiracje    118
        3.3. Krytyka samokreującej się jednostki, poprzez koncepcję „wspólnoty językowej”    123
        3.4. Motywacje postępowania moralnego    125
        3.5. Taylor a Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa    128
      4. Alasdair MacIntyre    136
        4.1. Emotywistyczne spustoszenie    137
        4.2. Cnota, tradycja i narracyjna jedność życia ludzkiego    141
        4.3. Nietzsche, uniwersalizm, liberalna sprawiedliwość    144
      5. Michael Walzer    151
        5.1. Wspólnota, wartość i identyfikacja dobra    153
        5.2. Słabość Rawlsowskiej koncepcji dobra i uniwersalizm zasad sprawiedliwości    156
        5.3. Problematyczny antyliberalizm Walzera    158
      6. Podsumowanie    161
  
  CZĘŚĆ 2. CNOTA I DOBRO WSPÓLNE WE WSPÓŁCZESNYM LIBERALIZMIE AMERYKAŃSKIM    167
  
    Rozdział 1. Liberalne dobro wspólne    167
      1. Wstęp    167
      2. Sfera prywatna a sfera publiczna. Miejsce społeczeństwa obywatelskiego w państwie liberalnym    170
      3. Dobro wspólne    175
        3.1. Materialne i formalne rozumienie dobra wspólnego    177
        3.2. Komunitarystyczna krytyka i dobro wspólne    180
        3.3. Liberalizm celowy Williama A. Galstona    184
      4. Podsumowanie    191
  
    Rozdział 2. Cnoty liberalne. Republikański liberalizm    195
      1. Wstęp    195
      2. Liberalna sprawiedliwość a cnota    201
        2.1. Stephen Macedo i liberalne cnoty    203
        2.2. William Galston i liberalne cnoty    206
        2.3. Galston i Macedo    209
      3. Patriotyzm – postawa cnotliwego obywatela    210
      4. Cnota w praktyce liberalnego społeczeństwa. Edukacja obywatelska    213
      5. Podsumowanie    216
  
    Rozdział 3. Liberalizm polityczny    219
      1. Wstęp    219
      2. Liberalizm polityczny jako implementacja teorii ‘sprawiedliwości jako bezstronności’    220
        2.1. ‘Rozległe doktryny’. Pluralizm    221
        2.2. Rozum publiczny i niepubliczny    226
        2.3. Dobro społeczeństwa politycznego i cnoty polityczne    231
        2.4. Projekt etyczny Kanta a Liberalizm polityczny. Autonomia    234
        2.5. Wolność    236
      3. Polityczna interpretacja ‘sprawiedliwości jako bezstronności’ jako odpowiedź na komunitarystyczną krytykę    238
        3.1. Koncepcja jednostki, uniwersalizm i deontologia liberalizmu politycznego    238
        3.2. Atomizm i liberalna wspólnota    242
      4. Podsumowanie    244
  
  Zakończenie    247
  Bibliografia    257
RozwińZwiń