INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza publikacja składa się z 28 tekstów (poddanych modyfikacjom), które ukazały się drukiem w latach 1973–2014. Ich tematy oscylują wokół trzech głównych zagadnień (wprawdzie wyodrębnionych umownie, ale – w założeniu – porządkujących), spajających to, co obowiązywało w tradycyjnie rozumianym nauczaniu języka polskiego, z tym, co współtworzy polonistykę nowoczesną. Mamy tu więc, obok łączenia dawnych i nowych teorii językoznawczych, wykorzystywanie w podobnym (dychotomicznym) zestawieniu: pojęć i problemów, metod kształcenia oraz umiejętności redagowania przez uczniów określonych form wypowiedzi; w niemal każdym z artykułów obserwuje się liczne odniesienia do historii dydaktyki i systemu językowego. Omawiając kolejne kwestie, badaczka z reguły nawiązuje do preferowanych w rożnych okresach teorii naukowych i chętnie włącza w prowadzony wywód osiągnięcia wielu dyscyplin wiedzy: począwszy od strukturalizmu po holizm i antropocentryzm, od psycholingwistyki i socjolingwistyki przez pragmatykę językową po etnolingwistykę i aksjologię, jednocześnie doprecyzowując i stosując w swoich szkicach ważne terminy, np.: sprawność językowa, kompetencja komunikacyjna, kompozycja, spójność przekazu.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Kultura języka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-806-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 7 |
I. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE – KONCEPCJE, KOMPONENTY, DZIAŁANIA | 11 |
Sprawność językowa i komunikacyjna w historii dydaktyki polonistycznej (1950–2000) | 13 |
Antropocentryzm a kształcenie językowe | 29 |
Integracja w kształceniu polonistycznym | 43 |
Nauczanie integrujące na lekcjach języka polskiego | 55 |
Dyskurs edukacyjny jako neologizm w nauczaniu integrującym | 65 |
Kształcenie logicznego myślenia jako kształcenie kompetencji językowej | 81 |
Zanikanie w szkole wiedzy o historyczności języka polskiego | 95 |
Bogactwo/ubóstwo słownika jako przejaw stereotypowego myślenia o sprawności językowej uczniów | 107 |
II. DYNAMIZM ZJAWISK KULTUROWYCH I AKSJOLOGICZNYCH | 119 |
Ekspansja nazw kobiet jako przejaw zmian społecznych i obyczajowych | 121 |
Ekspansja wyrazu seks we współczesnych słownikach | 133 |
Kim chcę być w dorosłym życiu? – opinie czternastolatek | 145 |
„Posiadanie” jako wartość najwyższa w młodzieżowych ocenach narodowości | 157 |
Nauczanie dowcipu w szkole | 171 |
Wartościowanie w kształceniu językowym (dla licealistów) | 185 |
Indywidualizacja języka postaci w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza | 199 |
III. CECHY UCZNIOWSKICH TEKSTOW PISANYCH | 207 |
O typowości tekstów uczniowskich | 209 |
Strategie obronne uczniowskiego pisania w dyskursie edukacyjnym | 221 |
Substytucja tekstowa – uczniowska strategia pisania form wypowiedzi | 237 |
Spójność tekstu w wypracowaniach olimpijczyków | 249 |
Łatwa i trudna kompozycja wypracowań uczniowskich | 259 |
Typologia opowiadania uczniowskiego | 269 |
Schematyzm działań dydaktycznych przyczyną niskiej sprawności pragmatycznej (na przykładzie opisów szkolnych) | 279 |
Pseudopoetyckość – uczniowska cecha opisów krajobrazów | 291 |
Cechy stylistyczne rozprawek uczniów-olimpijczyków | 301 |
Streszczenie – bardzo ważna umiejętność ucznia | 311 |
Leksyka wiersza lirycznego w uczniowskim przekładzie | 319 |
Zła tradycja pisania o wierszach w szkole | 329 |
Wnioski (syntezy lekcyjne) – negatywne wzorce pisania i nauczania | 341 |
Nota wydawnicza (zestaw chronologiczny) | 349 |
Bibliografia i wyjaśnienie skrótów | 351 |