POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana książka poświęcona jest jednemu z najważniejszych centrów rzeźbiarskich w dawnej Rzeczypospolitej - wsi Częstochówka pod Jasną Górą. Zakres chronologiczny obejmuje lata 1620-1705. Ośrodek snycerski w należącej do klasztoru paulinów na Jasnej Górze wsi Częstochówka został utworzony i był zarządzany przez ten zakon.
O wyjątkowości środowiska artystycznego Jasnej Góry i Częstochówki na tle sztuki dawnej Rzeczypospolitej decyduje także specyfika jego organizacji, wynikająca ze współpracy dwóch różnych grup artystów: rzeźbiarzy świeckich, lokujących swoje warsztaty w tej miejscowości, oraz rzemieślników paulińskich z klasztoru, ograniczonych klauzurą i eremicką regułą zakonną. Fenomen ośrodka w Częstochówce wiąże się nierozerwalnie ze szczególną pozycją, jaką w epoce nowożytnej zajmowało sanktuarium cudownego obrazu jasnogórskiej Hodegetrii.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 939 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1078-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
TOM 1 | |
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Historia Częstochówki, miejsce i rola w dominium klasztoru jasnogórskiego | 19 |
Położenie geograficzne i przynależność administracyjna Jasnej Góry i Częstochówki | 19 |
Powstanie Częstochówki, fundacja i rozwój konwentu paulinów na Jasnej Górze oraz wsi klasztornej do początku XVII w. | 20 |
Dzieje centrum pielgrzymkowego na Jasnej Górze i rola Częstochówki w jego funkcjonowaniu w XVII i na początku XVIII w. | 23 |
Współczesna lokalizacja topograficzna | 34 |
Rozdział II. Artyści i rzemieślnicy na usługach paulinów z Jasnej Góry w XVII w. | 35 |
Rozbudowa konwentu paulinów na Jasnej Górze w XVII w. i jej wpływ na ukształtowanie się lokalnego ośrodka artystycznego | 35 |
Procedury zakonne w polskiej prowincji zakonnej paulinów w sprawach artystycznych | 37 |
Rola kapituł prowincjalnych | 37 |
Rola urzędników zakonnych poszczególnych szczebli | 40 |
Drogi i sposoby pozyskiwania artystów świeckich i zakonnych | 44 |
Architekci sprowadzeni w XVII w. na Jasną Górę | 46 |
Pozostali artyści świeccy | 47 |
Artyści i rzemieślnicy – paulini | 49 |
Artyści i rzemieślnicy czynni w Częstochówce w XVII w. | 50 |
Rola i miejsce Częstochówki w funkcjonowaniu ośrodka artystyczno-rzemieślniczego na usługach paulinów jasnogórskich | 55 |
Rozdział III. Biogramy snycerzy czynnych w Częstochówce i na Jasnej Górze od 1620 do 1705 r. | 57 |
Wprowadzenie | 57 |
Georg Zimmermann | 58 |
Stan badań | 58 |
Rys biograficzny | 60 |
Tobias Scholtz | 67 |
Rys biograficzny | 67 |
Christian Kregel | 68 |
Stan badań | 69 |
Rys biograficzny | 69 |
Marcin Kregel | 72 |
Stan badań | 72 |
Rys biograficzny | 72 |
Christian Gabe | 75 |
Rys biograficzny | 75 |
Jan Garlicki | 76 |
Stan badań | 76 |
Rys biograficzny | 77 |
Andrzej Siarczyński OSPPE | 79 |
Stan badań | 79 |
Rys biograficzny | 80 |
Rozdział IV. Twórczość snycerzy czynnych w Częstochówce i na Jasnej Górze od 1620 do 1705 r. | 85 |
Georg Zimmermann | 85 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 85 |
Tobias Scholtz | 93 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie i atrybuowane | 93 |
Christian Kregel | 98 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 98 |
Dzieła atrybuowane | 99 |
Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie w latach 1620-1655 | 102 |
Dzieła zachowane | 103 |
Dzieła niezachowane | 106 |
Marcin Kregel | 116 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie, niezachowane | 116 |
Christian Gabe | 118 |
Dzieła atrybuowane | 119 |
Dzieła atrybuowane (prace warsztatu) | 122 |
Jan Garlicki | 123 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie | 123 |
Dzieła atrybuowane | 130 |
Dzieła atrybuowane (prace warsztatu) | 141 |
Andrzej Siarczyński OSPPE | 147 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie | 147 |
Dzieła atrybuowane | 152 |
Dzieła atrybuowane bratu Andrzejowi Siarczyńskiemu z oeuvre wstępnie przypisanego anonimowemu „Mistrzowi Beszowej” | 156 |
Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie w latach 1655-1670 | 190 |
Dzieła zachowane | 190 |
Dzieła niezachowane, znane z archiwaliów | 195 |
Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie i Stanisława Wolnowicza ok. 1700 r. | 198 |
Dzieła atrybuowane | 198 |
Rozdział V. Wartości artystyczne | 202 |
Wprowadzenie | 202 |
Mała architektura | 202 |
Geneza jasnogórskich dzieł Georga Zimmermanna i Tobiasa Scholtza | 202 |
Typologia ołtarzy i ambon w ośrodku w Częstochówce w 2. połowie XVII w. | 208 |
Ornamentyka | 230 |
Ołtarz Matki Bożej Częstochowskiej (ok. 1620-1630) | 231 |
Ornamentyka w ołtarzach atrybuowanych Christianowi Kreglowi | 233 |
Nowe motywy ornamentalne w ołtarzach Christiana Gabego, Jana Garlickiego i brata Andrzeja Siarczyńskiego | 235 |
Ornament w twórczości snycerzy z Częstochówki – uwagi generalne | 235 |
Projekty | 240 |
Rzeźba figuralna | 244 |
Inspiracje graficzne | 244 |
Rzeźba w Częstochówce na tle plastyki figuralnej na Śląsku, w Krakowie, Małopolsce i krajach ościennych w 2. i 3. tercji XVII w. | 253 |
Dzieła warsztatów snycerskich z Częstochówki i Jasnej Góry a dorobek innych pracowni na pograniczu Małopolski, Wielkopolski i Śląska Opolsko-Raciborskiego | 276 |
Rozdział VI. Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce w latach 1620–1705 | 280 |
Etap I. Lata 1620-1655. Działalność warsztatu rzeźbiarskiego Georga Zimmermanna | 280 |
Etap II. Lata 1655-1662. Stagnacja w okresie potopu szwedzkiego i późniejszych klęsk | 284 |
Etap III. Lata 1662-1690. Działalność wielkich warsztatów i szczytowy okres rozwoju ośrodka | 285 |
Etap IV. Lata 1690-1705. Kryzys ośrodka rzeźbiarskiego w Częstochówce. Ostatnie prace anonimowych warsztatów trzeciego pokolenia oraz działalność Stanisława Wolnowicza | 302 |
Rozdział VII. Funkcjonowanie ośrodka rzeźbiarskiego w Częstochówce | 304 |
Wprowadzenie | 304 |
Czynniki decydujące o rozwoju ośrodka w szczytowym okresie jego aktywności w 2. połowie XVII w. | 305 |
Dysponenci spoza zakonu paulinów | 306 |
Fundacje innych zgromadzeń zakonnych | 307 |
Fundacje kleru diecezjalnego | 308 |
Fundacje magnackie i szlacheckie | 308 |
Fundacje na terenie Śląska Opolsko-Raciborskiego | 309 |
Podsumowanie | 311 |
Snycerze z Częstochówki i Jasnej Góry a organizacja życia artystycznego w Rzeczypospolitej w XVII w. | 312 |
Zawód snycerza w Europie Środkowej w późnym średniowieczu i okresie nowożytnym | 312 |
Snycerze w Rzeczypospolitej w XV-XVII w. | 314 |
Status prawny, ekonomiczny i społeczny snycerzy jasnogórskich w XVII w. | 319 |
Rzeźbiarze – niezależni przedsiębiorcy artystyczni | 320 |
Artyści świeccy na usługach klasztoru | 321 |
Rzeźbiarze zakonni | 323 |
Kontakty snycerzy z Częstochówki z innymi centrami rzeźbiarskimi | 327 |
Między Wrocławiem, Ołomuńcem, Raciborzem i Krakowem | 327 |
Pińczów | 330 |
Ośrodek w Częstochówce a inicjatywy artystyczne w zakresie plastyki ołtarzowej w innych wielkich ośrodkach klasztornych w Rzeczypospolitej i w krajach ościennych | 333 |
Organizacja pracy snycerzy w opactwach i klasztorach na Śląsku | 337 |
Wielkie opactwa mnisze i kanonickie w Górnej Austrii i Styrii | 341 |
Rekonstrukcja procesu inwestycyjnego w Częstochówce na tle innych ośrodków w Rzeczypospolitej i krajach ościennych | 351 |
Zakończenie | 359 |
Summary | 370 |
Mapy i wykresy | 380 |
Ilustracje barwne | 395 |
TOM 2 | |
Katalog | 7 |
Wprowadzenie | 7 |
Wykaz skrótów | 8 |
Georg Zimmermann | 9 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 9 |
POKOLENIE I | 12 |
Tobias Scholtz | 12 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 12 |
Dzieła niezachowane, domniemane | 14 |
Christian Kregel | 15 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 15 |
Dzieła atrybuowane | 16 |
POKOLENIE II | 25 |
Marcin Kregel | 25 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie, niezachowane | 25 |
Christian Gabe | 27 |
Dzieła atrybuowane | 27 |
Dzieła niezachowane, atrybuowane (prace warsztatu) | 30 |
Jan Garlicki | 32 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie | 32 |
Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie | 35 |
Dzieła atrybuowane | 35 |
Dzieła atrybuowane, niezachowane | 46 |
Dzieła atrybuowane (prace warsztatu) | 47 |
Dzieła niezachowane, atrybuowane lub domniemane (prace warsztatu) | 56 |
Andrzej Siarczyński OSPPE | 58 |
Dzieła potwierdzone archiwalnie | 58 |
Dzieła atrybuowane | 63 |
Dzieła atrybuowane, niezachowane | 92 |
Dzieła nieustalonych autorów, pochodzące z lat 1655-1670 | 99 |
Dzieła niezachowane, nieustalonych autorów, pochodzące z lat 1655-1670 | 104 |
POKOLENIE III | 106 |
Stanisław Wolnowicz | 106 |
Dzieła atrybuowane | 106 |
Chronologiczny spis dzieł rzeźbiarzy pracujących w Częstochówce w XVII wieku | 109 |
Aneksy archiwalne | 115 |
Spis źródeł i literatury | 161 |
Źródła rękopiśmienne | 161 |
Rękopisy archiwalne | 161 |
Rękopisy biblioteczne | 169 |
Źródła drukowane i wydawnictwa źródłowe | 170 |
Literatura | 172 |
Druki do 1801 r. | 172 |
Traktaty architektoniczne i wydawnictwa wzornikowe do 1801 r. | 173 |
Opracowania | 175 |
Literatura z historii Rzeczypospolitej i Śląska | 175 |
Opracowania | 179 |
Spis ilustracji | 219 |
Indeksy | 241 |
Osobowy | 241 |
Topograficzno-rzeczowy | 266 |
Ilustracje czarno-białe | 291 |