Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry i Polskiej Prowincji Zakonu Paulinów. Część 1: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620-1705. Tom 1-2

-24%

Rzeźba nowożytna w kręgu Jasnej Góry i Polskiej Prowincji Zakonu Paulinów. Część 1: Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce pod Jasną Górą 1620-1705. Tom 1-2

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana książka poświęcona jest jednemu z najważniejszych centrów rzeźbiarskich w dawnej Rzeczypospolitej - wsi Częstochówka pod Jasną Górą. Zakres chronologiczny obejmuje lata 1620-1705. Ośrodek snycerski w należącej do klasztoru paulinów na Jasnej Górze wsi Częstochówka został utworzony i był zarządzany przez ten zakon.


O wyjątkowości środowiska artystycznego Jasnej Góry i Częstochówki na tle sztuki dawnej Rzeczypospolitej decyduje także specyfika jego organizacji, wynikająca ze współpracy dwóch różnych grup artystów: rzeźbiarzy świeckich, lokujących swoje warsztaty w tej miejscowości, oraz rzemieślników paulińskich z klasztoru, ograniczonych klauzurą i eremicką regułą zakonną. Fenomen ośrodka w Częstochówce wiąże się nierozerwalnie ze szczególną pozycją, jaką w epoce nowożytnej zajmowało sanktuarium cudownego obrazu jasnogórskiej Hodegetrii.


Rok wydania2009
Liczba stron939
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1078-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  TOM 1
  
  Wstęp    9
  
  Rozdział I. Historia Częstochówki, miejsce i rola w dominium klasztoru jasnogórskiego    19
  
  Położenie geograficzne i przynależność administracyjna Jasnej Góry i Częstochówki    19
  Powstanie Częstochówki, fundacja i rozwój konwentu paulinów na Jasnej Górze oraz wsi klasztornej do początku XVII w.    20
  Dzieje centrum pielgrzymkowego na Jasnej Górze i rola Częstochówki w jego funkcjonowaniu w XVII i na początku XVIII w.    23
  Współczesna lokalizacja topograficzna    34
  
  Rozdział II. Artyści i rzemieślnicy na usługach paulinów z Jasnej Góry w XVII w.    35
  Rozbudowa konwentu paulinów na Jasnej Górze w XVII w. i jej wpływ na ukształtowanie się lokalnego ośrodka artystycznego    35
  Procedury zakonne w polskiej prowincji zakonnej paulinów w sprawach artystycznych    37
  Rola kapituł prowincjalnych    37
  Rola urzędników zakonnych poszczególnych szczebli    40
  Drogi i sposoby pozyskiwania artystów świeckich i zakonnych    44
  Architekci sprowadzeni w XVII w. na Jasną Górę    46
  Pozostali artyści świeccy    47
  Artyści i rzemieślnicy – paulini    49
  Artyści i rzemieślnicy czynni w Częstochówce w XVII w.    50
  Rola i miejsce Częstochówki w funkcjonowaniu ośrodka artystyczno-rzemieślniczego na usługach paulinów jasnogórskich    55
  
  Rozdział III. Biogramy snycerzy czynnych w Częstochówce i na Jasnej Górze od 1620 do 1705 r.    57
  
  Wprowadzenie    57
  Georg Zimmermann    58
  Stan badań    58
  Rys biograficzny    60
  Tobias Scholtz    67
  Rys biograficzny    67
  Christian Kregel    68
  Stan badań    69
  Rys biograficzny    69
  Marcin Kregel    72
  Stan badań    72
  Rys biograficzny    72
  Christian Gabe    75
  Rys biograficzny    75
  Jan Garlicki    76
  Stan badań    76
  Rys biograficzny    77
  Andrzej Siarczyński OSPPE    79
  Stan badań    79
  Rys biograficzny    80
  
  Rozdział IV. Twórczość snycerzy czynnych w Częstochówce i na Jasnej Górze od 1620 do 1705 r.    85
  
  Georg Zimmermann    85
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    85
  Tobias Scholtz    93
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie i atrybuowane    93
  Christian Kregel    98
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    98
  Dzieła atrybuowane    99
  Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie w latach 1620-1655    102
  Dzieła zachowane    103
  Dzieła niezachowane    106
  Marcin Kregel    116
  Dzieła potwierdzone archiwalnie, niezachowane    116
  Christian Gabe    118
  Dzieła atrybuowane    119
  Dzieła atrybuowane (prace warsztatu)    122
  Jan Garlicki    123
  Dzieła potwierdzone archiwalnie    123
  Dzieła atrybuowane    130
  Dzieła atrybuowane (prace warsztatu)    141
  Andrzej Siarczyński OSPPE    147
  Dzieła potwierdzone archiwalnie    147
  Dzieła atrybuowane    152
  Dzieła atrybuowane bratu Andrzejowi Siarczyńskiemu z oeuvre wstępnie przypisanego anonimowemu „Mistrzowi Beszowej”    156
  Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie w latach 1655-1670    190
  Dzieła zachowane    190
  Dzieła niezachowane, znane z archiwaliów    195
  Grupa dzieł wykonanych przez nieustalone warsztaty snycerskie i Stanisława Wolnowicza ok. 1700 r.    198
  Dzieła atrybuowane    198
  
  Rozdział V. Wartości artystyczne    202
  
  Wprowadzenie    202
  Mała architektura    202
  Geneza jasnogórskich dzieł Georga Zimmermanna i Tobiasa Scholtza    202
  Typologia ołtarzy i ambon w ośrodku w Częstochówce w 2. połowie XVII w.    208
  Ornamentyka    230
  Ołtarz Matki Bożej Częstochowskiej (ok. 1620-1630)    231
  Ornamentyka w ołtarzach atrybuowanych Christianowi Kreglowi    233
  Nowe motywy ornamentalne w ołtarzach Christiana Gabego, Jana Garlickiego i brata Andrzeja Siarczyńskiego    235
  Ornament w twórczości snycerzy z Częstochówki – uwagi generalne    235
  Projekty    240
  Rzeźba figuralna    244
  Inspiracje graficzne    244
  Rzeźba w Częstochówce na tle plastyki figuralnej na Śląsku, w Krakowie, Małopolsce i krajach ościennych w 2. i 3. tercji XVII w.    253
  Dzieła warsztatów snycerskich z Częstochówki i Jasnej Góry a dorobek innych pracowni na pograniczu Małopolski, Wielkopolski i Śląska Opolsko-Raciborskiego    276
  
  
  Rozdział VI. Ośrodek rzeźbiarski w Częstochówce w latach 1620–1705    280
  
  Etap I. Lata 1620-1655. Działalność warsztatu rzeźbiarskiego Georga Zimmermanna    280
  Etap II. Lata 1655-1662. Stagnacja w okresie potopu szwedzkiego i późniejszych klęsk    284
  Etap III. Lata 1662-1690. Działalność wielkich warsztatów i szczytowy okres rozwoju ośrodka    285
  Etap IV. Lata 1690-1705. Kryzys ośrodka rzeźbiarskiego w Częstochówce. Ostatnie prace anonimowych warsztatów trzeciego pokolenia oraz działalność Stanisława Wolnowicza    302
  
  
  Rozdział VII. Funkcjonowanie ośrodka rzeźbiarskiego w Częstochówce    304
  
  Wprowadzenie    304
  Czynniki decydujące o rozwoju ośrodka w szczytowym okresie jego aktywności w 2. połowie XVII w.    305
  Dysponenci spoza zakonu paulinów    306
  Fundacje innych zgromadzeń zakonnych    307
  Fundacje kleru diecezjalnego    308
  Fundacje magnackie i szlacheckie    308
  Fundacje na terenie Śląska Opolsko-Raciborskiego    309
  Podsumowanie    311
  Snycerze z Częstochówki i Jasnej Góry a organizacja życia artystycznego w Rzeczypospolitej w XVII w.    312
  Zawód snycerza w Europie Środkowej w późnym średniowieczu i okresie nowożytnym    312
  Snycerze w Rzeczypospolitej w XV-XVII w.    314
  Status prawny, ekonomiczny i społeczny snycerzy jasnogórskich w XVII w.    319
  Rzeźbiarze – niezależni przedsiębiorcy artystyczni    320
  Artyści świeccy na usługach klasztoru    321
  Rzeźbiarze zakonni    323
  Kontakty snycerzy z Częstochówki z innymi centrami rzeźbiarskimi    327
  Między Wrocławiem, Ołomuńcem, Raciborzem i Krakowem    327
  Pińczów    330
  Ośrodek w Częstochówce a inicjatywy artystyczne w zakresie plastyki ołtarzowej w innych wielkich ośrodkach klasztornych w Rzeczypospolitej i w krajach ościennych    333
  Organizacja pracy snycerzy w opactwach i klasztorach na Śląsku    337
  Wielkie opactwa mnisze i kanonickie w Górnej Austrii i Styrii    341
  Rekonstrukcja procesu inwestycyjnego w Częstochówce na tle innych ośrodków w Rzeczypospolitej i krajach ościennych    351
  
  Zakończenie    359
  
  Summary    370
  Mapy i wykresy    380
  Ilustracje barwne    395
  
  
  TOM 2
  
  
  Katalog    7
  Wprowadzenie    7
  Wykaz skrótów    8
  Georg Zimmermann    9
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    9
  
  POKOLENIE I    12
  
  Tobias Scholtz    12
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    12
  Dzieła niezachowane, domniemane    14
  Christian Kregel    15
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    15
  Dzieła atrybuowane    16
  
  POKOLENIE II    25
  
  Marcin Kregel    25
  Dzieła potwierdzone archiwalnie, niezachowane    25
  Christian Gabe    27
  Dzieła atrybuowane    27
  Dzieła niezachowane, atrybuowane (prace warsztatu)    30
  Jan Garlicki    32
  Dzieła potwierdzone archiwalnie    32
  Dzieła niezachowane, potwierdzone archiwalnie    35
  Dzieła atrybuowane    35
  Dzieła atrybuowane, niezachowane    46
  Dzieła atrybuowane (prace warsztatu)    47
  Dzieła niezachowane, atrybuowane lub domniemane (prace warsztatu)    56
  Andrzej Siarczyński OSPPE    58
  Dzieła potwierdzone archiwalnie    58
  Dzieła atrybuowane    63
  Dzieła atrybuowane, niezachowane    92
  Dzieła nieustalonych autorów, pochodzące z lat 1655-1670    99
  Dzieła niezachowane, nieustalonych autorów, pochodzące z lat 1655-1670    104
  
  POKOLENIE III    106
  
  Stanisław Wolnowicz    106
  Dzieła atrybuowane    106
  
  Chronologiczny spis dzieł rzeźbiarzy pracujących w Częstochówce w XVII wieku    109
  
  Aneksy archiwalne    115
  
  Spis źródeł i literatury    161
  Źródła rękopiśmienne    161
  Rękopisy archiwalne    161
  Rękopisy biblioteczne    169
  Źródła drukowane i wydawnictwa źródłowe    170
  Literatura    172
  Druki do 1801 r.    172
  Traktaty architektoniczne i wydawnictwa wzornikowe do 1801 r.    173
  Opracowania    175
  Literatura z historii Rzeczypospolitej i Śląska    175
  Opracowania    179
  
  Spis ilustracji    219
  
  Indeksy    241
  Osobowy    241
  Topograficzno-rzeczowy    266
  
  Ilustracje czarno-białe    291
RozwińZwiń