Kultura - sztuka - edukacja w świecie zmian

-24%

Kultura - sztuka - edukacja w świecie zmian

Refleksje antropologiczno-pedagogiczne

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje problemy współczesnej edukacji w sytuacji przyspieszonych przemian kulturowych. Omawia procesy związane z umasowieniem treści kulturowych, ich unifikacją i globalizacją. Traktuje o wyzwaniach edukacyjnych ze strony kultury popularnej, o nowych perspektywach pedagogiki kultury, przemianach w obrębie kanonu. Analizuje również zjawiska i problemy we współczesnej kulturze, które implikują problemy pedagogiczne: wirtualizację rzeczywistości, wkraczanie zabawy (karnawału) jako imperatywu w codzienne życie człowieka, presję mód i trendów, powodującą odchodzenie od myślenia o edukacji kategoriami trwałych wzorów. Wskazuje też na nowe relacje sztuki i kultury współczesnej, prowadzące do redefinicji teorii wychowania estetycznego.


Książka adresowana do studentów i wykładowców akademickich wydziałów pedagogicznych, a także do nauczycieli i pracowników oświaty.


Rok wydania2013
Liczba stron228
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2047-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Zmiany w świecie współczesnym i problemy wychowania    9
  CZĘŚĆ I. Kultura i edukacja – nowe problemy, nowe zadania    19
  ROZDZIAŁ 1. Wychowanie w czasach popkultury    21
    1.1. Pojęcie i zakres popkultury    22
    1.2. Naukowe stanowiska wobec popkultury    24
    1.3. Nostalgiczny paradygmat kultury    27
    1.4. Przemiany w obrębie kanonu    30
    1.5. Następne kierunki przemian i środki zaradcze    32
    Zakończenie    35
  ROZDZIAŁ 2. Pedagogika kultury wobec zjawiska globalizacji    36
    2.1. Humanistyczny vs antropologiczny dyskurs kultury    39
    2.2. Pytania o wartości kultur narodowych    43
    2.3. Znajomość wielokulturowych kodów    47
    2.4. Nowe wspólnoty kulturowe    51
  ROZDZIAŁ 3. Kanon w procesie przemian kulturowych    54
    3.1. Kanon szkolny w procesie przemian    57
    3.2. Współczesny sposób istnienia kanonu    59
    3.3. Kanon jako proces na osi czasu    61
    3.4. Kanon kultury narodowej    65
    3.5. Szkoła jako ostatni bastion kanonu?    68
  ROZDZIAŁ 4. Myśl klasyków a postępująca liberalizacja wychowania    70
    4.1. Nauczanie wychowujące – stanowisko historyczne    71
    4.2. Progressive Education – i co dalej?    73
    4.3. Nauczanie wychowujące – ujęcie antropologiczne    75
    4.4. Antypedagogika a prefiguracja    77
    4.5. Warunki wychowania dziś    78
    4.6. Ważne zadania, szanse i możliwości    81
  CZĘŚĆ II. Wychowanie w świecie przyspieszonych zmian    83
  ROZDZIAŁ 1. Rzeczywistość zapośredniczona    85
    1.1. Fikcja i rzeczywistość zapośredniczona    87
    1.2. Problem: mimesis czy kreacja    90
    1.3. Medialna narkotyzacja i kompetencje odbioru    92
    1.4. Atawistyczne formy percepcji i współczesna wizualizacja    95
    Zakończenie    97
  ROZDZIAŁ 2. Karnawalizacja codzienności i zabawa    100
    2.1. Transfer karnawału w życie codzienne    102
    2.2. Sacrum i profanum – czas zhomogenizowany    105
    2.3. Zjawisko zabawy i jej funkcje    107
    2.4. Imperatyw i zniewolenie zabawą    111
  ROZDZIAŁ 3. Współczesna przestrzeń – między utopią a dystopią    117
    Zakończenie    125
  ROZDZIAŁ 4. Zjawisko mody a wychowanie    126
    4.1. Moda jako problem pedagogiczny    127
    4.2. Cechy konstytuujące zjawisko mody    129
    4.3. Funkcje mody    135
    Konkluzja    138
  ROZDZIAŁ 5. Przeszłość jako teren niechciany    140
    5.1. Przeszłość jako teren postmodernistycznych spekulacji intelektualnych    141
    5.2. Tyrania chwili a konieczność postrzegania zjawisk w procesie    143
    5.3. Wypchnięcie przeszłości poza nawias a kształtowanie tożsamości    144
    5.4. Przeszłość jako teren wykluczonych    146
    5.5. Przeszłość jako turyzm    148
    5.6. Przywrócić światu przeszłość     151
  CZĘŚĆ III. Sztuka a współczesna edukacja estetyczna    155
  ROZDZIAŁ 1. Miejsce sztuki w kulturze współczesnej    157
    1.1. Spór o pojęcie i funkcje sztuki – czyli jak odróżnić sztukę od niesztuki    158
    1.2. XX wiek – nowa sytuacja kulturowa    163
    1.3. Sztuka a postmodernizm    166
  ROZDZIAŁ 2. Teoria wychowania estetycznego w procesie przemian    169
  ROZDZIAŁ 3. Współczesna estetyka – inspiracje pedagogiczne    180
  ROZDZIAŁ 4. Między słowem a znaczeniem    192
  ROZDZIAŁ 5. Sztuka w edukacji międzykulturowej    206
    5.1. Edukacja międzykulturowa warunkiem koniecznym we współczesnym świecie    206
    5.2. Sztuka – komunikacja – porozumienie    208
    5.3. W poszukiwaniu uniwersalnego języka porozumienia    211
  Zakończenie    217
  Bibliografia    219
RozwińZwiń