INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka prezentuje problemy współczesnej edukacji w sytuacji przyspieszonych przemian kulturowych. Omawia procesy związane z umasowieniem treści kulturowych, ich unifikacją i globalizacją. Traktuje o wyzwaniach edukacyjnych ze strony kultury popularnej, o nowych perspektywach pedagogiki kultury, przemianach w obrębie kanonu. Analizuje również zjawiska i problemy we współczesnej kulturze, które implikują problemy pedagogiczne: wirtualizację rzeczywistości, wkraczanie zabawy (karnawału) jako imperatywu w codzienne życie człowieka, presję mód i trendów, powodującą odchodzenie od myślenia o edukacji kategoriami trwałych wzorów. Wskazuje też na nowe relacje sztuki i kultury współczesnej, prowadzące do redefinicji teorii wychowania estetycznego.
Książka adresowana do studentów i wykładowców akademickich wydziałów pedagogicznych, a także do nauczycieli i pracowników oświaty.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2047-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Zmiany w świecie współczesnym i problemy wychowania | 9 |
CZĘŚĆ I. Kultura i edukacja – nowe problemy, nowe zadania | 19 |
ROZDZIAŁ 1. Wychowanie w czasach popkultury | 21 |
1.1. Pojęcie i zakres popkultury | 22 |
1.2. Naukowe stanowiska wobec popkultury | 24 |
1.3. Nostalgiczny paradygmat kultury | 27 |
1.4. Przemiany w obrębie kanonu | 30 |
1.5. Następne kierunki przemian i środki zaradcze | 32 |
Zakończenie | 35 |
ROZDZIAŁ 2. Pedagogika kultury wobec zjawiska globalizacji | 36 |
2.1. Humanistyczny vs antropologiczny dyskurs kultury | 39 |
2.2. Pytania o wartości kultur narodowych | 43 |
2.3. Znajomość wielokulturowych kodów | 47 |
2.4. Nowe wspólnoty kulturowe | 51 |
ROZDZIAŁ 3. Kanon w procesie przemian kulturowych | 54 |
3.1. Kanon szkolny w procesie przemian | 57 |
3.2. Współczesny sposób istnienia kanonu | 59 |
3.3. Kanon jako proces na osi czasu | 61 |
3.4. Kanon kultury narodowej | 65 |
3.5. Szkoła jako ostatni bastion kanonu? | 68 |
ROZDZIAŁ 4. Myśl klasyków a postępująca liberalizacja wychowania | 70 |
4.1. Nauczanie wychowujące – stanowisko historyczne | 71 |
4.2. Progressive Education – i co dalej? | 73 |
4.3. Nauczanie wychowujące – ujęcie antropologiczne | 75 |
4.4. Antypedagogika a prefiguracja | 77 |
4.5. Warunki wychowania dziś | 78 |
4.6. Ważne zadania, szanse i możliwości | 81 |
CZĘŚĆ II. Wychowanie w świecie przyspieszonych zmian | 83 |
ROZDZIAŁ 1. Rzeczywistość zapośredniczona | 85 |
1.1. Fikcja i rzeczywistość zapośredniczona | 87 |
1.2. Problem: mimesis czy kreacja | 90 |
1.3. Medialna narkotyzacja i kompetencje odbioru | 92 |
1.4. Atawistyczne formy percepcji i współczesna wizualizacja | 95 |
Zakończenie | 97 |
ROZDZIAŁ 2. Karnawalizacja codzienności i zabawa | 100 |
2.1. Transfer karnawału w życie codzienne | 102 |
2.2. Sacrum i profanum – czas zhomogenizowany | 105 |
2.3. Zjawisko zabawy i jej funkcje | 107 |
2.4. Imperatyw i zniewolenie zabawą | 111 |
ROZDZIAŁ 3. Współczesna przestrzeń – między utopią a dystopią | 117 |
Zakończenie | 125 |
ROZDZIAŁ 4. Zjawisko mody a wychowanie | 126 |
4.1. Moda jako problem pedagogiczny | 127 |
4.2. Cechy konstytuujące zjawisko mody | 129 |
4.3. Funkcje mody | 135 |
Konkluzja | 138 |
ROZDZIAŁ 5. Przeszłość jako teren niechciany | 140 |
5.1. Przeszłość jako teren postmodernistycznych spekulacji intelektualnych | 141 |
5.2. Tyrania chwili a konieczność postrzegania zjawisk w procesie | 143 |
5.3. Wypchnięcie przeszłości poza nawias a kształtowanie tożsamości | 144 |
5.4. Przeszłość jako teren wykluczonych | 146 |
5.5. Przeszłość jako turyzm | 148 |
5.6. Przywrócić światu przeszłość | 151 |
CZĘŚĆ III. Sztuka a współczesna edukacja estetyczna | 155 |
ROZDZIAŁ 1. Miejsce sztuki w kulturze współczesnej | 157 |
1.1. Spór o pojęcie i funkcje sztuki – czyli jak odróżnić sztukę od niesztuki | 158 |
1.2. XX wiek – nowa sytuacja kulturowa | 163 |
1.3. Sztuka a postmodernizm | 166 |
ROZDZIAŁ 2. Teoria wychowania estetycznego w procesie przemian | 169 |
ROZDZIAŁ 3. Współczesna estetyka – inspiracje pedagogiczne | 180 |
ROZDZIAŁ 4. Między słowem a znaczeniem | 192 |
ROZDZIAŁ 5. Sztuka w edukacji międzykulturowej | 206 |
5.1. Edukacja międzykulturowa warunkiem koniecznym we współczesnym świecie | 206 |
5.2. Sztuka – komunikacja – porozumienie | 208 |
5.3. W poszukiwaniu uniwersalnego języka porozumienia | 211 |
Zakończenie | 217 |
Bibliografia | 219 |