Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,69  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,02 zł  


12,69

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Prezentowana książka jest pierwszą próbą całościowego ujęcia zagadnień związanych z problemem sonorystyki muzycznej, mającym kluczowe znaczenie dla poznania dziejów polskiej twórczości muzycznej w XX wieku, a także jej europejskich kontekstów. Objaśnia genezę, istotę, cechy i konsekwencje tego zjawiska z historyczno-estetycznego oraz teoretyczno-metodologicznego i analitycznego punktu widzenia.


Pierwsza część zawiera rozważania terminologiczne oraz zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku. W odniesieniu do sonorystyki podejmuje także problematykę tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia.


W części drugiej przedstawione są współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego i metod jego analizy, ze szczególnym uwzględnieniem teorii sonologii muzycznej stworzonej przez Józefa M. Chomińskiego.


Trzecia część rozprawy dotyczy autorskiej koncepcji analizy utworów sonorystycznych, zastosowanej do badania wybranych dzieł kompozytorów polskich (K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego). Bazuje ona na wykorzystaniu trzech dopełniających się perspektyw wywiedzionych z trzech typów źródeł: partytury, nagrania i spektrogramu utworu.


Publikacja adresowana jest przede wszystkim do profesjonalistów: muzykologów, teoretyków muzyki i studentów tych kierunków, ale z pewnością zwróci uwagę wszystkich zainteresowanych muzyką XX wieku.


Rok wydania2010
Liczba stron486
KategoriaHistoria kultury
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1002-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  I. Aspekty historyczno-estetyczne    13
  
  Rozdział 1. Wokół pojęcia „sonorystyki muzycznej”    15
  
  Rozdział 2. Emancypacja brzmienia w muzyce w perspektywie historycznej    27
  2.1. Najwcześniejsze przejawy    27
  2.2. Pierwsza połowa XX wieku    31
  2.3. Druga połowa XX wieku    46
  
  Rozdział 3. Historyczne i estetyczne przesłanki sonorystyki w twórczości kompozytorów polskich XX wieku    59
  
  Rozdział 4. Sonorystyka a problem „polskiej szkoły kompozytorskiej” lat 60. XX wieku    77
  
  II. Aspekty teoretyczno-metodologiczne    95
  
  Rozdział 5. Teoria sonologii muzycznej Józefa Michała Chomińskiego    97
  5.1. Geneza     97
  5.2. Podstawy sonologii muzycznej    99
  5.2.1. Problemy elementarne    104
  5.2.2. Równorzędność materiału dźwiękowego    108
  5.2.3. Wymiary czasu i szybkości    109
  5.2.4. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    110
  5.2.5. Modulacja sonorystyczna    118
  5.2.6. Forma    121
  5.3. Recepcja    132
  
  Rozdział 6. Metody analizy sonorystycznego dzieła muzycznego    137
  6.1. Koncepcje badania brzmienia dzieła muzycznego    137
  6.2. W kręgu muzykologii empirycznej    144
  6.3. Analiza akustyczna — wizualizacja sygnałów dźwiękowych    153
  6.4. Analiza percepcyjna — psychoakustyka i psychologia percepcji    163
  6.5. Model analizy muzyki sonorystycznej    169
  
  III. Analizy utworów sonorystycznych    179
  Uwagi wstępne    179
  
  Rozdział 7. Utwory Krzysztofa Pendereckiego    181
  7.1. Krzysztof Penderecki, Tren. Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe (1960)    181
  7.1.1. Materiał dźwiękowy    181
  7.1.2. Regulacja czasu i szybkości    182
  7.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    183
  7.1.4. Forma    188
  7.2. Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi nr 1 (1960)    196
  7.2.1. Materiał dźwiękowy    196
  7.2.2. Regulacja czasu i szybkości    197
  7.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    201
  7.2.4. Forma    203
  7.3. Krzysztof Penderecki, Polymorphia na 48 instrumentów smyczkowych (1961)    212
  7.3.1. Materiał dźwiękowy    212
  7.3.2. Regulacja czasu i szybkości    212
  7.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    213
  7.3.4. Forma    223
  7.4. Krzysztof Penderecki, Kanon na orkiestrę smyczkową (52 instrumenty smyczkowe) i dwie taśmy (1962)    228
  7.4.1. Materiał dźwiękowy    228
  7.4.2. Regulacja czasu i szybkości    229
  7.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    231
  7.4.4. Modulacja sonorystyczna    232
  7.4.5. Forma    232
  
  Rozdział 8. Utwory Henryka Mikołaja Góreckiego    243
  8.1. Henryk Mikołaj Górecki, Scontri op. 17 na orkiestrę (1960)    243
  8.1.1. Materiał dźwiękowy    243
  8.1.2. Regulacja czasu i szybkości    244
  8.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    246
  8.1.4. Forma    252
  8.2. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. I: Elementi per tre archi op. 19 nr 1 (1962)    269
  8.2.1. Materiał dźwiękowy    269
  8.2.2. Regulacja czasu i szybkości    270
  8.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    276
  8.2.4. Forma    281
  8.3. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. II: Canti strumentali per 15 esecutori op. 19 nr 2 (1962)    284
  8.3.1. Materiał dźwiękowy    284
  8.3.2. Regulacja czasu i szybkości    284
  8.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    286
  8.3.4. Forma    290
  
  Rozdział 9. Utwory Wojciecha Kilara    299
  9.1. Wojciech Kilar, Riff 62 na orkiestrę (1962)    299
  9.1.1. Materiał dźwiękowy    299
  9.1.2. Regulacja czasu i szybkości    300
  9.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    301
  9.1.4. Forma    305
  9.2. Wojciech Kilar, G´en´erique na orkiestrę (1963)    313
  9.2.1. Materiał dźwiękowy    313
  9.2.2. Regulacja czasu i szybkości    314
  9.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    316
  9.2.4. Forma    318
  9.3. Wojciech Kilar, Diphthongos na chór mieszany i orkiestrę (1963)    326
  9.3.1. Materiał dźwiękowy    326
  9.3.2. Regulacja czasu i szybkości    327
  9.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    329
  9.3.4. Forma    330
  9.4. Wojciech Kilar, Springfield Sonnet na orkiestrę (1965)    338
  9.4.1. Materiał dźwiękowy    338
  9.4.2. Regulacja czasu i szybkości    339
  9.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    342
  9.4.4. Forma    346
  
  Rozdział 10. Utwory Kazimierza Serockiego, Witolda Szalonka i Bogusława Schaeffera    355
  10.1. Kazimierz Serocki, Segmenti na orkiestrę (1960–61)    355
  10.1.1. Materiał dźwiękowy    355
  10.1.2. Regulacja czasu i szybkości    356
  10.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    357
  10.1.4. Forma    363
  10.2. Witold Szalonek, Improvisations sonoristiques na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968)    369
  10.2.1. Materiał dźwiękowy    369
  10.2.2. Regulacja czasu i szybkości    374
  10.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    377
  10.2.4. Forma    379
  10.3. Bogusław Schaeffer, Mała symfonia: „Scultura” na wielką orkiestrę (1960)    385
  10.3.1. Materiał dźwiękowy    385
  10.3.2. Regulacja czasu i szybkości    386
  10.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    389
  10.3.4. Forma    394
  
  Rozdział 11. Muzyka elektroakustyczna    405
  11.1. Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz (1959)    405
  11.1.1. Materiał dźwiękowy    405
  11.1.2. Regulacja czasu i szybkości    406
  11.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    408
  11.1.4. Modulacja sonorystyczna    413
  11.1.5. Forma    414
  11.2. Andrzej Dobrowolski, Passacaglia na 40 z 5 (1959)    419
  11.2.1. Materiał dźwiękowy    419
  11.2.2. Regulacja czasu i szybkości    421
  11.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    423
  11.2.4. Modulacja sonorystyczna    426
  11.2.5. Forma    427
  11.3. Tomasz Sikorski, Echa II (quasi improvisazione) na 1–4 fortepianów, perkusję i taśmę magnetofonową (1961–63)    431
  11.3.1. Materiał dźwiękowy    431
  11.3.2. Regulacja czasu i szybkości    432
  11.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia    433
  11.3.4. Modulacja sonorystyczna    436
  11.3.5. Forma    438
  
  Zakończenie    445
  Bibliografia    455
  Spis tabel    471
  Spis przykładów    473
  Indeks osób i utworów muzycznych    479
RozwińZwiń