POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Prezentowana książka jest pierwszą próbą całościowego ujęcia zagadnień związanych z problemem sonorystyki muzycznej, mającym kluczowe znaczenie dla poznania dziejów polskiej twórczości muzycznej w XX wieku, a także jej europejskich kontekstów. Objaśnia genezę, istotę, cechy i konsekwencje tego zjawiska z historyczno-estetycznego oraz teoretyczno-metodologicznego i analitycznego punktu widzenia.
Pierwsza część zawiera rozważania terminologiczne oraz zarys dziejów kompozytorskiego zainteresowania brzmieniem od baroku do drugiej połowy XX wieku. W odniesieniu do sonorystyki podejmuje także problematykę tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej lat 60. ubiegłego stulecia.
W części drugiej przedstawione są współczesne teorie brzmienia dzieła muzycznego i metod jego analizy, ze szczególnym uwzględnieniem teorii sonologii muzycznej stworzonej przez Józefa M. Chomińskiego.
Trzecia część rozprawy dotyczy autorskiej koncepcji analizy utworów sonorystycznych, zastosowanej do badania wybranych dzieł kompozytorów polskich (K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego, W. Kilara, K. Serockiego, W. Szalonka, B. Schaeffera, W. Kotońskiego, A. Dobrowolskiego, T. Sikorskiego). Bazuje ona na wykorzystaniu trzech dopełniających się perspektyw wywiedzionych z trzech typów źródeł: partytury, nagrania i spektrogramu utworu.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do profesjonalistów: muzykologów, teoretyków muzyki i studentów tych kierunków, ale z pewnością zwróci uwagę wszystkich zainteresowanych muzyką XX wieku.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 486 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1002-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I. Aspekty historyczno-estetyczne | 13 |
Rozdział 1. Wokół pojęcia „sonorystyki muzycznej” | 15 |
Rozdział 2. Emancypacja brzmienia w muzyce w perspektywie historycznej | 27 |
2.1. Najwcześniejsze przejawy | 27 |
2.2. Pierwsza połowa XX wieku | 31 |
2.3. Druga połowa XX wieku | 46 |
Rozdział 3. Historyczne i estetyczne przesłanki sonorystyki w twórczości kompozytorów polskich XX wieku | 59 |
Rozdział 4. Sonorystyka a problem „polskiej szkoły kompozytorskiej” lat 60. XX wieku | 77 |
II. Aspekty teoretyczno-metodologiczne | 95 |
Rozdział 5. Teoria sonologii muzycznej Józefa Michała Chomińskiego | 97 |
5.1. Geneza | 97 |
5.2. Podstawy sonologii muzycznej | 99 |
5.2.1. Problemy elementarne | 104 |
5.2.2. Równorzędność materiału dźwiękowego | 108 |
5.2.3. Wymiary czasu i szybkości | 109 |
5.2.4. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 110 |
5.2.5. Modulacja sonorystyczna | 118 |
5.2.6. Forma | 121 |
5.3. Recepcja | 132 |
Rozdział 6. Metody analizy sonorystycznego dzieła muzycznego | 137 |
6.1. Koncepcje badania brzmienia dzieła muzycznego | 137 |
6.2. W kręgu muzykologii empirycznej | 144 |
6.3. Analiza akustyczna — wizualizacja sygnałów dźwiękowych | 153 |
6.4. Analiza percepcyjna — psychoakustyka i psychologia percepcji | 163 |
6.5. Model analizy muzyki sonorystycznej | 169 |
III. Analizy utworów sonorystycznych | 179 |
Uwagi wstępne | 179 |
Rozdział 7. Utwory Krzysztofa Pendereckiego | 181 |
7.1. Krzysztof Penderecki, Tren. Ofiarom Hiroszimy na 52 instrumenty smyczkowe (1960) | 181 |
7.1.1. Materiał dźwiękowy | 181 |
7.1.2. Regulacja czasu i szybkości | 182 |
7.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 183 |
7.1.4. Forma | 188 |
7.2. Krzysztof Penderecki, Quartetto per archi nr 1 (1960) | 196 |
7.2.1. Materiał dźwiękowy | 196 |
7.2.2. Regulacja czasu i szybkości | 197 |
7.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 201 |
7.2.4. Forma | 203 |
7.3. Krzysztof Penderecki, Polymorphia na 48 instrumentów smyczkowych (1961) | 212 |
7.3.1. Materiał dźwiękowy | 212 |
7.3.2. Regulacja czasu i szybkości | 212 |
7.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 213 |
7.3.4. Forma | 223 |
7.4. Krzysztof Penderecki, Kanon na orkiestrę smyczkową (52 instrumenty smyczkowe) i dwie taśmy (1962) | 228 |
7.4.1. Materiał dźwiękowy | 228 |
7.4.2. Regulacja czasu i szybkości | 229 |
7.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 231 |
7.4.4. Modulacja sonorystyczna | 232 |
7.4.5. Forma | 232 |
Rozdział 8. Utwory Henryka Mikołaja Góreckiego | 243 |
8.1. Henryk Mikołaj Górecki, Scontri op. 17 na orkiestrę (1960) | 243 |
8.1.1. Materiał dźwiękowy | 243 |
8.1.2. Regulacja czasu i szybkości | 244 |
8.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 246 |
8.1.4. Forma | 252 |
8.2. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. I: Elementi per tre archi op. 19 nr 1 (1962) | 269 |
8.2.1. Materiał dźwiękowy | 269 |
8.2.2. Regulacja czasu i szybkości | 270 |
8.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 276 |
8.2.4. Forma | 281 |
8.3. Henryk Mikołaj Górecki, Genesis, cz. II: Canti strumentali per 15 esecutori op. 19 nr 2 (1962) | 284 |
8.3.1. Materiał dźwiękowy | 284 |
8.3.2. Regulacja czasu i szybkości | 284 |
8.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 286 |
8.3.4. Forma | 290 |
Rozdział 9. Utwory Wojciecha Kilara | 299 |
9.1. Wojciech Kilar, Riff 62 na orkiestrę (1962) | 299 |
9.1.1. Materiał dźwiękowy | 299 |
9.1.2. Regulacja czasu i szybkości | 300 |
9.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 301 |
9.1.4. Forma | 305 |
9.2. Wojciech Kilar, G´en´erique na orkiestrę (1963) | 313 |
9.2.1. Materiał dźwiękowy | 313 |
9.2.2. Regulacja czasu i szybkości | 314 |
9.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 316 |
9.2.4. Forma | 318 |
9.3. Wojciech Kilar, Diphthongos na chór mieszany i orkiestrę (1963) | 326 |
9.3.1. Materiał dźwiękowy | 326 |
9.3.2. Regulacja czasu i szybkości | 327 |
9.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 329 |
9.3.4. Forma | 330 |
9.4. Wojciech Kilar, Springfield Sonnet na orkiestrę (1965) | 338 |
9.4.1. Materiał dźwiękowy | 338 |
9.4.2. Regulacja czasu i szybkości | 339 |
9.4.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 342 |
9.4.4. Forma | 346 |
Rozdział 10. Utwory Kazimierza Serockiego, Witolda Szalonka i Bogusława Schaeffera | 355 |
10.1. Kazimierz Serocki, Segmenti na orkiestrę (1960–61) | 355 |
10.1.1. Materiał dźwiękowy | 355 |
10.1.2. Regulacja czasu i szybkości | 356 |
10.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 357 |
10.1.4. Forma | 363 |
10.2. Witold Szalonek, Improvisations sonoristiques na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (1968) | 369 |
10.2.1. Materiał dźwiękowy | 369 |
10.2.2. Regulacja czasu i szybkości | 374 |
10.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 377 |
10.2.4. Forma | 379 |
10.3. Bogusław Schaeffer, Mała symfonia: „Scultura” na wielką orkiestrę (1960) | 385 |
10.3.1. Materiał dźwiękowy | 385 |
10.3.2. Regulacja czasu i szybkości | 386 |
10.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 389 |
10.3.4. Forma | 394 |
Rozdział 11. Muzyka elektroakustyczna | 405 |
11.1. Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz (1959) | 405 |
11.1.1. Materiał dźwiękowy | 405 |
11.1.2. Regulacja czasu i szybkości | 406 |
11.1.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 408 |
11.1.4. Modulacja sonorystyczna | 413 |
11.1.5. Forma | 414 |
11.2. Andrzej Dobrowolski, Passacaglia na 40 z 5 (1959) | 419 |
11.2.1. Materiał dźwiękowy | 419 |
11.2.2. Regulacja czasu i szybkości | 421 |
11.2.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 423 |
11.2.4. Modulacja sonorystyczna | 426 |
11.2.5. Forma | 427 |
11.3. Tomasz Sikorski, Echa II (quasi improvisazione) na 1–4 fortepianów, perkusję i taśmę magnetofonową (1961–63) | 431 |
11.3.1. Materiał dźwiękowy | 431 |
11.3.2. Regulacja czasu i szybkości | 432 |
11.3.3. Stany gęstości i rozrzedzenia brzmienia | 433 |
11.3.4. Modulacja sonorystyczna | 436 |
11.3.5. Forma | 438 |
Zakończenie | 445 |
Bibliografia | 455 |
Spis tabel | 471 |
Spis przykładów | 473 |
Indeks osób i utworów muzycznych | 479 |