Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego

-25%

Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

57,00  76,00

Format: pdf

Cena początkowa: 76,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 57,00 zł  


57,00

w tym VAT

Książka stanowi kompleksowe opracowanie problematyki ochrony niematerialnych zasobów dziedzictwa kulturalnego, zbiorów bibliotecznych, materiałów archiwalnych, muzealiów, dzieł osieroconych, folkloru. Analizowane zagadnienia zostały przedstawione zarówno z punktu widzenia prawa cywilnego, jak i autorskiego, a także przez pryzmat prawa europejskiego i międzynarodowego.


W publikacji w szerokim zakresie ukazano kwestie nieomawiane dotąd w literaturze przedmiotu. Zawarto w niej również praktyczne wskazówki na temat rozwiązywania problemów sygnalizowanych przez instytucje kultury, dotyczące m.in.:


zasad dokonywania digitalizacji materiałów archiwalnych i muzealnych,
udostępniania utworów znajdujących się w zasobach instytucji kultury,
rozpowszechniania przez te instytucje wizerunku i korespondencji,
prowadzenia działalności wydawniczej.


Czytelników książki z pewnością zainteresuje analiza problematyki dzieł osieroconych, które stanowią znaczną część światowego dorobku kulturalnego, a także wywody poświęcone udostępnianiu dóbr niematerialnych przez instytucje kultury w świetle prawa autorskiego.


Adresaci:


Opracowanie przeznaczone jest dla prawników zajmujących się sprawami związanymi z ochroną, digitalizacją i udostępnianiem dziedzictwa kulturalnego przez różnego rodzaju instytucje (archiwa, biblioteki, muzea). Będzie również pomocne bibliotekarzom, archiwistom, muzealnikom oraz naukowcom zajmującym się archiwistyką i ochroną zasobów kultury.


Rok wydania2014
Liczba stron188
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-8530-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    11
  
  Wstęp | str.    13
  
  Rozdział I
  Ochrona spuścizny literackiej i artystycznej w polskim prawie autorskim | str.    19
  
  1. Kryterium upływu czasu jako wyznacznik zakresu domeny publicznej | str.    19
  
  1.1. Czas trwania autorskich praw majątkowych | str.    19
  
  1.2. Zasady korzystania z dzieł po upływie czasu ochrony | str.    22
  
  1.2.1. Płatna domena publiczna | str.    22
  
  1.2.2. Osobiste prawa autorskie po upływie czasu ochrony | str.    29
  
  2. Ustalenie autorstwa dzieła jako przesłanka funkcjonowania ochrony prawnoautorskiej | str.    33
  
  2.1. Wprowadzenie | str.    33
  
  2.2. Prawo do autorstwa dzieła | str.    34
  
  2.3. Status prawny twórcy używającego pseudonimu | str.    35
  
  2.4. Dzieła anonimowe | str.    36
  
  2.5. Skutki prawne ujawnienia autorstwa | str.    36
  
  2.6. Charakter prawny zastępstwa w wykonywaniu praw autorskich | str.    37
  
  3. Dzieło osierocone - nowe wyzwanie dla polskiego prawa autorskiego | str.    38
  
  3.1. Znaczenie problemu dzieł osieroconych | str.    38
  
  3.2. Modele regulacji prawnych dotyczących dzieł osieroconych | str.    39
  
  3.3. Ewolucja pojęcia dzieła osieroconego w Unii Europejskiej na tle prawa polskiego | str.    42
  
  3.4. Przesłanki i zasady korzystania z dzieł osieroconych w prawie unijnym | str.    49
  
  3.5. Ocena rozwiązań dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str.    51
  
  4. Ochrona folkloru w prawie autorskim - szczególny przypadek nieobecności indywidualnego twórcy | str.    54
  
  4.1. Istota folkloru | str.    54
  
  4.2. Dzieła sztuki ludowej | str.    55
  
  4.3. Folklor a dzieła folklorystyczne | str.    55
  
  4.4. Granice dopuszczalności eksploatacji folkloru | str.    58
  
  4.5. Międzynarodowe aspekty ochrony folkloru | str.    61
  
   Rozdział II
  Muzea i archiwa jako depozytariusze spuścizny literackiej i artystycznej | str.    63
  
  1. Prawo autorskie w instytucjach muzealnych | str.    63
  
  1.1. Wprowadzenie | str.    63
  
  1.2. Pojęcie muzealiów a status utworów podlegających ochronie prawnoautorskiej | str.    65
  
  1.3. Uprawnienie właściciela egzemplarza do utworu stanowiącego muzealium | str.    67
  
  1.4. Udostępnianie przez instytucje muzealne wizerunku muzealiów | str.    72
  
  1.5. Wnioski | str.    75
  
  2. Pojęcie archiwum | str.    78
  
  3. Rodzaje archiwów | str.    79
  
  4. Status archiwum w prawie publicznym i prywatnym | str.    80
  
  5. Materiał archiwalny jako dobro prawne | str.    82
  
  5.1. Pojęcie materiału archiwalnego | str.    82
  
  5.2. Materiał archiwalny w świetle prawa autorskiego | str.    84
  
  5.3. Problem autorskoprawnego statusu niektórych rodzajów materiałów archiwalnych (dokumenty urzędowe, akty normatywne, mapy i fotografie) | str.    84
  
  5.4. Materiały archiwalne a przedmiot praw pokrewnych | str.    87
  
  5.5. Nabywanie praw autorskich do materiałów archiwalnych przez Skarb Państwa | str.    88
  
  5.6. Materiały archiwalne a droit de suite | str.    90
  
  6. Gromadzenie, przechowywanie i digitalizacja materiałów archiwalnych | str.    90
  
  6.1. Gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych w ustawie o archiwach | str.    90
  
  6.2. Digitalizacja materiałów archiwalnych. Narodowe Archiwum Cyfrowe | str.    93
  
  6.3. Digitalizacja i gromadzenie archiwaliów w świetle prawa autorskiego | str.    94
  
  7. Udostępnianie materiałów archiwalnych | str.    97
  
  7.1. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle ustawy o archiwach | str.    97
  
  7.2. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str.    97
  
  7.2.1. Udostępnianie egzemplarzy materiałów archiwalnych | str.    97
  
  7.2.2. Udostępnianie zdigitalizowanych materiałów archiwalnych | str.    99
  
  7.2.3. Udostępnianie materiału archiwalnego stanowiącego korespondencję | str.    101
  
  7.2.4. Udostępnianie materiału archiwalnego zawierającego wizerunek | str.    104
  
  8. Archiwum jako wydawca | str.    107
  
  8.1. Zadania archiwów a działalność wydawnicza | str.    107
  
  8.2. Pojęcie wydawcy materiałów archiwalnych | str.    107
  
  8.3. Status wydawcy materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str.    109
  
  8.4. Istota i rodzaje wydań materiału archiwalnego | str.    110
  
  8.4.1. Pojęcie wydania materiału archiwalnego | str.    110
  
  8.4.2. Wydanie materiałów archiwalnych chronionych prawami autorskimi. Prawa wydawcy a ochrona dóbr osobistych post mortem auctoris | str.    111
  
  8.4.3. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne materiałów archiwalnych | str.    113
  
   Rozdział III
  Gromadzenie i udostępnianie niematerialnego dziedzictwa kulturalnego przez biblioteki | str.    116
  
  1. Rola bibliotek w gromadzeniu i udostępnianiu dziedzictwa kulturalnego | str.    116
  
  2. Biblioteki w obliczu nowych form udostępniania dziedzictwa kulturalnego w społeczeństwie informacyjnym | str.    117
  
  2.1. Biblioteki a wyszukiwarki udostępniające treść utworów w internecie | str.    117
  
  2.2. Biblioteki a działalność podmiotów udostępniających hiperłącza | str.    119
  
  2.3. Udostępnianie miniatur utworów a działalność bibliotek | str.    120
  
  3. Gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych w prawie polskim | str.    121
  
  3.1. Pojęcie biblioteki | str.    121
  
  3.2. Materiały biblioteczne jako przedmiot zadań biblioteki | str.    123
  
  3.3. Gromadzenie i digitalizacja materiałów bibliotecznych w świetle prawa autorskiego | str.    125
  
  3.4. Udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki | str.    127
  
  3.4.1. Zakres prawa do nieodpłatnego udostępniania egzemplarzy utworów przez biblioteki w polskim prawie autorskim | str.    127
  
  3.4.2. Nieodpłatne udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki a prawo do wynagrodzenia autorskiego za publiczne użyczanie egzemplarzy utworów (Public Lending Right) | str.    130
  
  3.5. Udostępnianie przez biblioteki utworów za pośrednictwem terminali w świetle prawa autorskiego | str.    132
  
  3.5.1. Terminal jako instrument udostępniania utworu przez bibliotekę | str.    132
  
  3.5.2. "Teren działania" jako wyznacznik udostępniania cyfrowych kopii utworów przez bibliotekę na podstawie przepisów o dozwolonym użytku publicznym | str.    133
  
  3.5.3. Porównanie zakresu uprawnienia bibliotek do udostępniania egzemplarzy utworów z prawem do udostępniania utworów za pośrednictwem terminali | str.    134
  
  3.6. Przekroczenie przez bibliotekę granic dozwolonego gromadzenia i udostępniania utworów. Problem identyfikacji podmiotu odpowiedzialnego | str.    137
  
  4. Gromadzenie i udostępnianie utworów przez biblioteki na tle unijnych regulacji dotyczących dzieł osieroconych | str.    139
  
  4.1. Dzieła osierocone jako składnik zasobów bibliotecznych | str.    139
  
  4.2. Uprawnienia bibliotek do udostępniania dzieł osieroconych w prawie Unii Europejskiej | str.    140
  
  4.3. Polskie regulacje prawnoautorskie dotyczące gromadzenia i udostępniania utworów przez biblioteki na tle postanowień dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str.    141
  
  5. Wykonywanie przez biblioteki usług reprograficznych na rzecz użytkowników w świetle dozwolonego użytku publicznego | str.    143
  
  6. Zwielokrotnianie utworów oraz udostępnianie cyfrowych zbiorów przez biblioteki w świetle wyników badań empirycznych | str.    147
  
  6.1. Zakres i cel badania | str.    147
  
  6.2. Kopiowanie zbiorów przez czytelników a przepisy wewnętrzne bibliotek | str.    147
  
  6.3. Kopiowanie zbiorów przez biblioteki na zlecenie czytelników | str.    148
  
  6.4. Ograniczenia zwielokrotniania zbiorów bibliotecznych | str.    149
  
  6.5. Elektroniczne korzystanie z zasobów bibliotecznych | str.    149
  
  6.6. Wnioski | str.    149
  
   Rozdział IV
  Prawnomiędzynarodowe aspekty ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    150
  
  1. Geneza prawnomiędzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    150
  
  1.1. Konwencja UNESCO dotycząca ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r. | str.    150
  
  1.2. Zalecenie UNESCO w sprawie ochrony tradycyjnej kultury i folkloru z 1989 r. | str.    152
  
  1.3. Powszechna deklaracja UNESCO w sprawie różnorodności kulturowej z 2001 r. | str.    154
  
  1.4. Deklaracja ze Stambułu, przyjęta podczas Konferencji Ministrów Kultury w 2002 r. | str.    155
  
  2. Kompleksowy system międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. | str.    156
  
  2.1. Ogólna charakterystyka Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    156
  
  2.2. Cele Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    158
  
  2.3. Pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    158
  
  2.4. Instytucjonalizacja ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    160
  
  2.4.1. Zgromadzenie Ogólne Państw-Stron Konwencji | str.    160
  
  2.4.2. Międzyrządowy Komitet do spraw Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego | str.    161
  
  2.4.3. Sekretariat | str.    162
  
  2.5. Listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego podlegającego międzynarodowej ochronie | str.    163
  
  2.6. Zobowiązania państw-stron Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. w zakresie ochrony tego dziedzictwa na płaszczyźnie krajowej | str.    167
  
  2.7. Międzynarodowa współpraca i pomoc na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    169
  
  2.8. Finansowanie międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str.    171
  
  2.9. Rola konwencji UNESCO w ochronie w dziedzictwa kulturowego | str.    173
  
  3. Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego w świetle innych dokumentów międzynarodowych | str.    175
  
  4. Uwagi końcowe | str.    178
  
  Bibliografia | str.    179
RozwińZwiń