POLECAMY
-25%
Wydawca:
Format:
Książka stanowi kompleksowe opracowanie problematyki ochrony niematerialnych zasobów dziedzictwa kulturalnego, zbiorów bibliotecznych, materiałów archiwalnych, muzealiów, dzieł osieroconych, folkloru. Analizowane zagadnienia zostały przedstawione zarówno z punktu widzenia prawa cywilnego, jak i autorskiego, a także przez pryzmat prawa europejskiego i międzynarodowego.
W publikacji w szerokim zakresie ukazano kwestie nieomawiane dotąd w literaturze przedmiotu. Zawarto w niej również praktyczne wskazówki na temat rozwiązywania problemów sygnalizowanych przez instytucje kultury, dotyczące m.in.:
zasad dokonywania digitalizacji materiałów archiwalnych i muzealnych,
udostępniania utworów znajdujących się w zasobach instytucji kultury,
rozpowszechniania przez te instytucje wizerunku i korespondencji,
prowadzenia działalności wydawniczej.
Czytelników książki z pewnością zainteresuje analiza problematyki dzieł osieroconych, które stanowią znaczną część światowego dorobku kulturalnego, a także wywody poświęcone udostępnianiu dóbr niematerialnych przez instytucje kultury w świetle prawa autorskiego.
Adresaci:
Opracowanie przeznaczone jest dla prawników zajmujących się sprawami związanymi z ochroną, digitalizacją i udostępnianiem dziedzictwa kulturalnego przez różnego rodzaju instytucje (archiwa, biblioteki, muzea). Będzie również pomocne bibliotekarzom, archiwistom, muzealnikom oraz naukowcom zajmującym się archiwistyką i ochroną zasobów kultury.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-8530-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. | 13 |
Rozdział I | |
Ochrona spuścizny literackiej i artystycznej w polskim prawie autorskim | str. | 19 |
1. Kryterium upływu czasu jako wyznacznik zakresu domeny publicznej | str. | 19 |
1.1. Czas trwania autorskich praw majątkowych | str. | 19 |
1.2. Zasady korzystania z dzieł po upływie czasu ochrony | str. | 22 |
1.2.1. Płatna domena publiczna | str. | 22 |
1.2.2. Osobiste prawa autorskie po upływie czasu ochrony | str. | 29 |
2. Ustalenie autorstwa dzieła jako przesłanka funkcjonowania ochrony prawnoautorskiej | str. | 33 |
2.1. Wprowadzenie | str. | 33 |
2.2. Prawo do autorstwa dzieła | str. | 34 |
2.3. Status prawny twórcy używającego pseudonimu | str. | 35 |
2.4. Dzieła anonimowe | str. | 36 |
2.5. Skutki prawne ujawnienia autorstwa | str. | 36 |
2.6. Charakter prawny zastępstwa w wykonywaniu praw autorskich | str. | 37 |
3. Dzieło osierocone - nowe wyzwanie dla polskiego prawa autorskiego | str. | 38 |
3.1. Znaczenie problemu dzieł osieroconych | str. | 38 |
3.2. Modele regulacji prawnych dotyczących dzieł osieroconych | str. | 39 |
3.3. Ewolucja pojęcia dzieła osieroconego w Unii Europejskiej na tle prawa polskiego | str. | 42 |
3.4. Przesłanki i zasady korzystania z dzieł osieroconych w prawie unijnym | str. | 49 |
3.5. Ocena rozwiązań dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str. | 51 |
4. Ochrona folkloru w prawie autorskim - szczególny przypadek nieobecności indywidualnego twórcy | str. | 54 |
4.1. Istota folkloru | str. | 54 |
4.2. Dzieła sztuki ludowej | str. | 55 |
4.3. Folklor a dzieła folklorystyczne | str. | 55 |
4.4. Granice dopuszczalności eksploatacji folkloru | str. | 58 |
4.5. Międzynarodowe aspekty ochrony folkloru | str. | 61 |
Rozdział II | |
Muzea i archiwa jako depozytariusze spuścizny literackiej i artystycznej | str. | 63 |
1. Prawo autorskie w instytucjach muzealnych | str. | 63 |
1.1. Wprowadzenie | str. | 63 |
1.2. Pojęcie muzealiów a status utworów podlegających ochronie prawnoautorskiej | str. | 65 |
1.3. Uprawnienie właściciela egzemplarza do utworu stanowiącego muzealium | str. | 67 |
1.4. Udostępnianie przez instytucje muzealne wizerunku muzealiów | str. | 72 |
1.5. Wnioski | str. | 75 |
2. Pojęcie archiwum | str. | 78 |
3. Rodzaje archiwów | str. | 79 |
4. Status archiwum w prawie publicznym i prywatnym | str. | 80 |
5. Materiał archiwalny jako dobro prawne | str. | 82 |
5.1. Pojęcie materiału archiwalnego | str. | 82 |
5.2. Materiał archiwalny w świetle prawa autorskiego | str. | 84 |
5.3. Problem autorskoprawnego statusu niektórych rodzajów materiałów archiwalnych (dokumenty urzędowe, akty normatywne, mapy i fotografie) | str. | 84 |
5.4. Materiały archiwalne a przedmiot praw pokrewnych | str. | 87 |
5.5. Nabywanie praw autorskich do materiałów archiwalnych przez Skarb Państwa | str. | 88 |
5.6. Materiały archiwalne a droit de suite | str. | 90 |
6. Gromadzenie, przechowywanie i digitalizacja materiałów archiwalnych | str. | 90 |
6.1. Gromadzenie i przechowywanie materiałów archiwalnych w ustawie o archiwach | str. | 90 |
6.2. Digitalizacja materiałów archiwalnych. Narodowe Archiwum Cyfrowe | str. | 93 |
6.3. Digitalizacja i gromadzenie archiwaliów w świetle prawa autorskiego | str. | 94 |
7. Udostępnianie materiałów archiwalnych | str. | 97 |
7.1. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle ustawy o archiwach | str. | 97 |
7.2. Udostępnianie materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str. | 97 |
7.2.1. Udostępnianie egzemplarzy materiałów archiwalnych | str. | 97 |
7.2.2. Udostępnianie zdigitalizowanych materiałów archiwalnych | str. | 99 |
7.2.3. Udostępnianie materiału archiwalnego stanowiącego korespondencję | str. | 101 |
7.2.4. Udostępnianie materiału archiwalnego zawierającego wizerunek | str. | 104 |
8. Archiwum jako wydawca | str. | 107 |
8.1. Zadania archiwów a działalność wydawnicza | str. | 107 |
8.2. Pojęcie wydawcy materiałów archiwalnych | str. | 107 |
8.3. Status wydawcy materiałów archiwalnych w świetle prawa autorskiego | str. | 109 |
8.4. Istota i rodzaje wydań materiału archiwalnego | str. | 110 |
8.4.1. Pojęcie wydania materiału archiwalnego | str. | 110 |
8.4.2. Wydanie materiałów archiwalnych chronionych prawami autorskimi. Prawa wydawcy a ochrona dóbr osobistych post mortem auctoris | str. | 111 |
8.4.3. Pierwsze wydania oraz wydania naukowe i krytyczne materiałów archiwalnych | str. | 113 |
Rozdział III | |
Gromadzenie i udostępnianie niematerialnego dziedzictwa kulturalnego przez biblioteki | str. | 116 |
1. Rola bibliotek w gromadzeniu i udostępnianiu dziedzictwa kulturalnego | str. | 116 |
2. Biblioteki w obliczu nowych form udostępniania dziedzictwa kulturalnego w społeczeństwie informacyjnym | str. | 117 |
2.1. Biblioteki a wyszukiwarki udostępniające treść utworów w internecie | str. | 117 |
2.2. Biblioteki a działalność podmiotów udostępniających hiperłącza | str. | 119 |
2.3. Udostępnianie miniatur utworów a działalność bibliotek | str. | 120 |
3. Gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych w prawie polskim | str. | 121 |
3.1. Pojęcie biblioteki | str. | 121 |
3.2. Materiały biblioteczne jako przedmiot zadań biblioteki | str. | 123 |
3.3. Gromadzenie i digitalizacja materiałów bibliotecznych w świetle prawa autorskiego | str. | 125 |
3.4. Udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki | str. | 127 |
3.4.1. Zakres prawa do nieodpłatnego udostępniania egzemplarzy utworów przez biblioteki w polskim prawie autorskim | str. | 127 |
3.4.2. Nieodpłatne udostępnianie egzemplarzy utworów przez biblioteki a prawo do wynagrodzenia autorskiego za publiczne użyczanie egzemplarzy utworów (Public Lending Right) | str. | 130 |
3.5. Udostępnianie przez biblioteki utworów za pośrednictwem terminali w świetle prawa autorskiego | str. | 132 |
3.5.1. Terminal jako instrument udostępniania utworu przez bibliotekę | str. | 132 |
3.5.2. "Teren działania" jako wyznacznik udostępniania cyfrowych kopii utworów przez bibliotekę na podstawie przepisów o dozwolonym użytku publicznym | str. | 133 |
3.5.3. Porównanie zakresu uprawnienia bibliotek do udostępniania egzemplarzy utworów z prawem do udostępniania utworów za pośrednictwem terminali | str. | 134 |
3.6. Przekroczenie przez bibliotekę granic dozwolonego gromadzenia i udostępniania utworów. Problem identyfikacji podmiotu odpowiedzialnego | str. | 137 |
4. Gromadzenie i udostępnianie utworów przez biblioteki na tle unijnych regulacji dotyczących dzieł osieroconych | str. | 139 |
4.1. Dzieła osierocone jako składnik zasobów bibliotecznych | str. | 139 |
4.2. Uprawnienia bibliotek do udostępniania dzieł osieroconych w prawie Unii Europejskiej | str. | 140 |
4.3. Polskie regulacje prawnoautorskie dotyczące gromadzenia i udostępniania utworów przez biblioteki na tle postanowień dyrektywy w sprawie dzieł osieroconych | str. | 141 |
5. Wykonywanie przez biblioteki usług reprograficznych na rzecz użytkowników w świetle dozwolonego użytku publicznego | str. | 143 |
6. Zwielokrotnianie utworów oraz udostępnianie cyfrowych zbiorów przez biblioteki w świetle wyników badań empirycznych | str. | 147 |
6.1. Zakres i cel badania | str. | 147 |
6.2. Kopiowanie zbiorów przez czytelników a przepisy wewnętrzne bibliotek | str. | 147 |
6.3. Kopiowanie zbiorów przez biblioteki na zlecenie czytelników | str. | 148 |
6.4. Ograniczenia zwielokrotniania zbiorów bibliotecznych | str. | 149 |
6.5. Elektroniczne korzystanie z zasobów bibliotecznych | str. | 149 |
6.6. Wnioski | str. | 149 |
Rozdział IV | |
Prawnomiędzynarodowe aspekty ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 150 |
1. Geneza prawnomiędzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 150 |
1.1. Konwencja UNESCO dotycząca ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego z 1972 r. | str. | 150 |
1.2. Zalecenie UNESCO w sprawie ochrony tradycyjnej kultury i folkloru z 1989 r. | str. | 152 |
1.3. Powszechna deklaracja UNESCO w sprawie różnorodności kulturowej z 2001 r. | str. | 154 |
1.4. Deklaracja ze Stambułu, przyjęta podczas Konferencji Ministrów Kultury w 2002 r. | str. | 155 |
2. Kompleksowy system międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w świetle Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. | str. | 156 |
2.1. Ogólna charakterystyka Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 156 |
2.2. Cele Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 158 |
2.3. Pojęcie niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 158 |
2.4. Instytucjonalizacja ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 160 |
2.4.1. Zgromadzenie Ogólne Państw-Stron Konwencji | str. | 160 |
2.4.2. Międzyrządowy Komitet do spraw Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego | str. | 161 |
2.4.3. Sekretariat | str. | 162 |
2.5. Listy niematerialnego dziedzictwa kulturowego podlegającego międzynarodowej ochronie | str. | 163 |
2.6. Zobowiązania państw-stron Konwencji UNESCO o ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r. w zakresie ochrony tego dziedzictwa na płaszczyźnie krajowej | str. | 167 |
2.7. Międzynarodowa współpraca i pomoc na rzecz ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 169 |
2.8. Finansowanie międzynarodowej ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego | str. | 171 |
2.9. Rola konwencji UNESCO w ochronie w dziedzictwa kulturowego | str. | 173 |
3. Międzynarodowa ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturalnego w świetle innych dokumentów międzynarodowych | str. | 175 |
4. Uwagi końcowe | str. | 178 |
Bibliografia | str. | 179 |