Vat w partnerstwie publiczno-prywatnym

-25%

Vat w partnerstwie publiczno-prywatnym

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

74,25  99,00

Format: pdf

Cena początkowa: 99,00 zł (-25%)

Najniższa cena z 30 dni: 74,25 zł  


74,25

w tym VAT

Monografia jest jedyną publikacją na rynku krajowym oraz europejskim przedstawiającą na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zagadnienie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego. .. Odbiorcami książki są: praktycy prawa, tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, sędziowie; podmioty sektora publicznego, w tym ministerstwa i jednostki samorządu terytorialnego; przedsiębiorcy, którzy zawierają transakcje z podmiotami z sektora publicznego. Do najważniejszych walorów pracy zaliczam: oryginalne, nowatorskie i szerokie ujęcie tematyki z wielowątkową prezentacją i rzetelną analizą oraz oceną zarówno wspólnotowych, jak i polskich regulacji prawnych; wysoki merytoryczny poziom rozważań Autorki, niepomijanie przez Nią, a wręcz przeciwnie świadome eksponowanie trudnych i kontrowersyjnych zagadnień; konstruktywne, często krytyczne, konkluzje końcowe wieńczące rozprawę i zgłoszone konkretne propozycje zmian zarówno w przepisach Unii Europejskiej, jak i polskiej ustawy podatkowej; solidną podbudowę źródłową rozprawy w postaci bogatej literatury, w tym w znacznej mierze obcojęzycznej, imponującego przeglądu orzecznictwa ETS (97 orzeczeń), a także orzeczeń krajowych sądów; wyjątkową dbałość o jasność i precyzję wywodów, o język i styl opracowania, co sprawia, że recenzowaną rozprawę poświęconą zawiłej problematyce czyta się z prawdziwym zainteresowaniem i przyjemnością . Z recenzji prof. dr hab. Alicji Pomorskiej


Rok wydania2011
Liczba stron312
KategoriaPrawo finansowe
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-2614-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  bWykaz skrótów     13
  Wprowadzenie     17
  Rozdział I Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     23
  1. Przesłanki warunkujące uznanie organu władzy publicznej za podatnika podatku od wartości dodanej     23
  1.1. Uwagi wprowadzające     23
  1.2. Definicja podatnika podatku od wartości dodanej     24
  1.3. Działalność gospodarcza a status podatnika     31
  1.4. Uznanie za działalność gospodarczą transakcji wykonywanych okazjonalnie     39
  1.5. Osoby dokonujące dostawy nowego środka transportu jako podatnicy podatku od wartości dodanej     41
  2. Rodzaje działalności podejmowanych przez organy władzy publicznej     43
  2.1. Uwagi wprowadzające     43
  2.2. Działalność podejmowana w ramach władztwa publicznego     45
  2.3. Działalność wykonywana w zakresie użyteczności publicznej     49
  2.4. Działalność natury komercyjnej     52
  3. Kryteria wyłączeń organów władzy publicznej z grupy podatników podatku od wartości dodanej     53
  3.1. Podstawowa zasada: opodatkowanie czy wyłączenie z opodatkowania?     53
  3.2. Posiadanie statusu organu władzy publicznej     57
  3.3. Publicznoprawny charakter czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej     59
  4. Kryteria decydujące o uznaniu organów władzy publicznej za podatników podatku od wartości dodanej     63
  4.1. Naruszenie zasad konkurencji na rynku wspólnotowym     63
  4.1.1. Zasada ochrony konkurencji     63
  4.1.2. Cele europejskiego prawa konkurencji     66
  4.1.3. Znaczące zakłócenia konkurencji w następstwie działań organów władzy publicznej     68
  4.2. Wykonywanie czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     73
  5. Prawne i ekonomiczne skutki przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej     77
  5.1. Konsekwencje natury prawnej     77
  5.2. Konsekwencje natury ekonomicznej     82
  6. Podsumowanie     85
  Rozdział II Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług     88
  1. Przesłanki warunkujące uzyskanie statusu podatnika podatku od towarów i usług     88
  1.1. Uwagi wprowadzające     88
  1.2. Definicja podatnika podatku od towarów i usług     90
  1.2.1. Podatnik a podmiot zobowiązany do zapłaty podatku     90
  1.2.2. Podmiotowy zakres pojęcia "podatnik" w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług     92
  1.3. Prowadzenie działalności gospodarczej jako niezbędna przesłanka posiadania statusu podatnika podatku od towarów i usług     95
  1.3.1. Podmiotowy i przedmiotowy zakres pojęcia "działalność gospodarcza"     95
  1.3.2. Czynności wykonywane sporadycznie a działalność gospodarcza     98
  1.3.3. Samodzielność prowadzenia działalności gospodarczej     102
  1.3.4. Cel i rezultat działalności gospodarczej     104
  2. Szczególne regulacje dotyczące uznania organów władzy publicznej za podatników podatku od towarów i usług     105
  2.1. Definicja organów władzy publicznej     105
  2.2. Historyczne kształtowanie się zasad dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług     109
  2.3. Przesłanki warunkujące wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług     116
  2.3.1. Posiadanie statusu organu władzy publicznej     116
  2.3.2. Działalność publiczna organów władzy publicznej jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług     118
  2.3.3. Czynności organów władzy publicznej wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych     122
  3. Podmiotowość prawnopodatkowa organów władzy publicznej     126
  3.1. Rozbieżności w podejściu do podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej     126
  3.2. Przyczyny rozbieżności w zakresie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej     128
  3.3. Gmina czy urząd gminy podatnikiem podatku od towarów i usług?     131
  4. Wpływ prawa ochrony konkurencji na przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług     136
  4.1. Brak znaczącego zakłócenia konkurencji jako przesłanka wyłączająca organy władzy publicznej z kręgu podatników podatku od towarów i usług     136
  4.2. Adresaci norm prawa ochrony konkurencji     138
  4.2.1. Przedsiębiorcy jako adresaci norm prawa ochrony konkurencji     138
  4.2.2. Definicja pojęcia przedsiębiorcy     139
  4.2.3. Organ władzy publicznej jako przedsiębiorca     143
  5. Podsumowanie     145
  Rozdział III Podmiotowość prawnopodatkowa w podatku od towarów i usług w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego     149
  1. Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma realizacji zadań organów władzy publicznej     149
  1.1. Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego     149
  1.2. Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji polityki organów władzy publicznej     153
  1.3. Zarys historyczny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na świecie     155
  1.4. Stopień realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce     160
  1.5. Prawne aspekty partnerstw publiczno-prywatnych     167
  1.5.1. Prawne podstawy funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Europie     167
  1.5.2. Prawne podstawy funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce     169
  2. Kryteria klasyfikacji przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego     171
  3. Znaczenie posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług dla realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publicznoprywatnego     175
  4. Formy wynagradzania partnera prywatnego w umowach o partnerstwie publiczno-prywatnym a status organu władzy publicznej jako podatnika podatku od towarów i usług     178
  4.1. Formy wynagradzania partnera prywatnego jako kluczowy element umów o partnerstwie publiczno-prywatnym     178
  4.1.1. Płatność za dostępność usługi dla użytkowników końcowych     179
  4.1.2. Bezpośredni pobór opłat od użytkowników końcowych     192
  4.1.3. Płatność według rzeczywistego wykorzystania (tzw. myto ukryte lub opłaty ukryte)     197
  5. Wpływ posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika na uznawanie podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowany     199
  6. Podsumowanie     204
  Rozdział IV Zakres harmonizacji polskich przepisów dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług z przepisami dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     207
  1. Przyczyny i podstawy prawne wprowadzenia wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     207
  1.1. Idea harmonizacji systemu podatków pośrednich w Unii Europejskiej     207
  1.2. Zobowiązanie Polski do dostosowania ustawodawstwa w zakresie podatku od towarów i usług do regulacji wspólnotowych     212
  2. Rozbieżności polskich przepisów z prawem wspólnotowym w zakresie uznania organu władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług     215
  2.1. Uwagi wprowadzające     215
  2.2. Pojęcie "organy władzy publicznej" w ustawie o podatku od towarów i usług a sformułowanie "krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego" w dyrektywie 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     216
  2.3. Zwolnienie z opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego     218
  2.4. Otrzymywanie przez organy władzy publicznej wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności, dla potrzeb których zostały one powołane     223
  2.5. Przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług a wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych     225
  2.6. Kryterium "znaczącego zakłócenia konkurencji"     226
  2.7. Brak implementacji uregulowań nakazujących traktowanie organów władzy publicznej jako podatników w przypadku wykonywania czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     227
  2.8. Nieuznawanie za podatników podatku od towarów i usług organów władzy publicznej wykonujących czynności zwolnione przedmiotowo z opodatkowania     228
  3. Prawo podatników podatku od towarów i usług do bezpośredniego stosowania przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     229
  4. Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa na skutek niewłaściwej transpozycji normy prawa wspólnotowego     234
  5. Podsumowanie     239
  Rozdział V Kierunki zmian legislacyjnych w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej     242
  1. Opodatkowanie czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej na przykładzie wybranych państw     242
  1.1. Rozwiązania prawne obowiązujące w Kanadzie     243
  1.2. Rozwiązania prawne obowiązujące w Norwegii     245
  1.3. Rozwiązania prawne obowiązujące w Australii i Nowej Zelandii     246
  1.4. Rozwiązania prawne obowiązujące w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej     247
  1.5. Rozwiązania prawne obowiązujące w Chińskiej Republice Ludowej     249
  1.6. Rozwiązania prawne obowiązujące w Danii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii     250
  2. Przesłanki przemawiające za nowelizacją art. 13 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej     252
  2.1. Zapewnienie realizacji zasady neutralności opodatkowania podatkiem od wartości dodanej     252
  2.2. Eliminacja zakłóceń konkurencji pomiędzy podmiotami z sektora publicznego i prywatnego     256
  2.3. Wzrost jakości świadczonych usług należących do zadań organów władzy publicznej     258
  2.4. Usunięcie wątpliwości w zakresie przypisywania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od wartości dodanej     259
  3. Propozycje zmian legislacyjnych dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ich skutki     260
  3.1. Wprowadzenie mechanizmu zwrotu podatku od wartości dodanej     260
  3.2. Wprowadzenie zasady pełnego opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej     265
  4. Propozycje zmian legislacyjnych w polskich przepisach dotyczących podatku od towarów i usług oraz ich skutki     270
  5. Podsumowanie     274
  Zakończenie     279
  Załączniki     285
  Bibliografia     289
RozwińZwiń