INNE EBOOKI AUTORA
-25%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia jest jedyną publikacją na rynku krajowym oraz europejskim przedstawiającą na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zagadnienie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno- prywatnego. .. Odbiorcami książki są: praktycy prawa, tj. doradcy podatkowi, radcowie prawni, sędziowie; podmioty sektora publicznego, w tym ministerstwa i jednostki samorządu terytorialnego; przedsiębiorcy, którzy zawierają transakcje z podmiotami z sektora publicznego. Do najważniejszych walorów pracy zaliczam: oryginalne, nowatorskie i szerokie ujęcie tematyki z wielowątkową prezentacją i rzetelną analizą oraz oceną zarówno wspólnotowych, jak i polskich regulacji prawnych; wysoki merytoryczny poziom rozważań Autorki, niepomijanie przez Nią, a wręcz przeciwnie świadome eksponowanie trudnych i kontrowersyjnych zagadnień; konstruktywne, często krytyczne, konkluzje końcowe wieńczące rozprawę i zgłoszone konkretne propozycje zmian zarówno w przepisach Unii Europejskiej, jak i polskiej ustawy podatkowej; solidną podbudowę źródłową rozprawy w postaci bogatej literatury, w tym w znacznej mierze obcojęzycznej, imponującego przeglądu orzecznictwa ETS (97 orzeczeń), a także orzeczeń krajowych sądów; wyjątkową dbałość o jasność i precyzję wywodów, o język i styl opracowania, co sprawia, że recenzowaną rozprawę poświęconą zawiłej problematyce czyta się z prawdziwym zainteresowaniem i przyjemnością . Z recenzji prof. dr hab. Alicji Pomorskiej
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Prawo finansowe |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-2614-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
bWykaz skrótów | 13 |
Wprowadzenie | 17 |
Rozdział I Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 23 |
1. Przesłanki warunkujące uznanie organu władzy publicznej za podatnika podatku od wartości dodanej | 23 |
1.1. Uwagi wprowadzające | 23 |
1.2. Definicja podatnika podatku od wartości dodanej | 24 |
1.3. Działalność gospodarcza a status podatnika | 31 |
1.4. Uznanie za działalność gospodarczą transakcji wykonywanych okazjonalnie | 39 |
1.5. Osoby dokonujące dostawy nowego środka transportu jako podatnicy podatku od wartości dodanej | 41 |
2. Rodzaje działalności podejmowanych przez organy władzy publicznej | 43 |
2.1. Uwagi wprowadzające | 43 |
2.2. Działalność podejmowana w ramach władztwa publicznego | 45 |
2.3. Działalność wykonywana w zakresie użyteczności publicznej | 49 |
2.4. Działalność natury komercyjnej | 52 |
3. Kryteria wyłączeń organów władzy publicznej z grupy podatników podatku od wartości dodanej | 53 |
3.1. Podstawowa zasada: opodatkowanie czy wyłączenie z opodatkowania? | 53 |
3.2. Posiadanie statusu organu władzy publicznej | 57 |
3.3. Publicznoprawny charakter czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej | 59 |
4. Kryteria decydujące o uznaniu organów władzy publicznej za podatników podatku od wartości dodanej | 63 |
4.1. Naruszenie zasad konkurencji na rynku wspólnotowym | 63 |
4.1.1. Zasada ochrony konkurencji | 63 |
4.1.2. Cele europejskiego prawa konkurencji | 66 |
4.1.3. Znaczące zakłócenia konkurencji w następstwie działań organów władzy publicznej | 68 |
4.2. Wykonywanie czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 73 |
5. Prawne i ekonomiczne skutki przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej | 77 |
5.1. Konsekwencje natury prawnej | 77 |
5.2. Konsekwencje natury ekonomicznej | 82 |
6. Podsumowanie | 85 |
Rozdział II Organy władzy publicznej jako podatnicy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług | 88 |
1. Przesłanki warunkujące uzyskanie statusu podatnika podatku od towarów i usług | 88 |
1.1. Uwagi wprowadzające | 88 |
1.2. Definicja podatnika podatku od towarów i usług | 90 |
1.2.1. Podatnik a podmiot zobowiązany do zapłaty podatku | 90 |
1.2.2. Podmiotowy zakres pojęcia "podatnik" w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług | 92 |
1.3. Prowadzenie działalności gospodarczej jako niezbędna przesłanka posiadania statusu podatnika podatku od towarów i usług | 95 |
1.3.1. Podmiotowy i przedmiotowy zakres pojęcia "działalność gospodarcza" | 95 |
1.3.2. Czynności wykonywane sporadycznie a działalność gospodarcza | 98 |
1.3.3. Samodzielność prowadzenia działalności gospodarczej | 102 |
1.3.4. Cel i rezultat działalności gospodarczej | 104 |
2. Szczególne regulacje dotyczące uznania organów władzy publicznej za podatników podatku od towarów i usług | 105 |
2.1. Definicja organów władzy publicznej | 105 |
2.2. Historyczne kształtowanie się zasad dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług | 109 |
2.3. Przesłanki warunkujące wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług | 116 |
2.3.1. Posiadanie statusu organu władzy publicznej | 116 |
2.3.2. Działalność publiczna organów władzy publicznej jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług | 118 |
2.3.3. Czynności organów władzy publicznej wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych | 122 |
3. Podmiotowość prawnopodatkowa organów władzy publicznej | 126 |
3.1. Rozbieżności w podejściu do podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej | 126 |
3.2. Przyczyny rozbieżności w zakresie podmiotowości prawnopodatkowej organów władzy publicznej | 128 |
3.3. Gmina czy urząd gminy podatnikiem podatku od towarów i usług? | 131 |
4. Wpływ prawa ochrony konkurencji na przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług | 136 |
4.1. Brak znaczącego zakłócenia konkurencji jako przesłanka wyłączająca organy władzy publicznej z kręgu podatników podatku od towarów i usług | 136 |
4.2. Adresaci norm prawa ochrony konkurencji | 138 |
4.2.1. Przedsiębiorcy jako adresaci norm prawa ochrony konkurencji | 138 |
4.2.2. Definicja pojęcia przedsiębiorcy | 139 |
4.2.3. Organ władzy publicznej jako przedsiębiorca | 143 |
5. Podsumowanie | 145 |
Rozdział III Podmiotowość prawnopodatkowa w podatku od towarów i usług w przypadku realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego | 149 |
1. Partnerstwo publiczno-prywatne jako forma realizacji zadań organów władzy publicznej | 149 |
1.1. Definicja partnerstwa publiczno-prywatnego | 149 |
1.2. Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji polityki organów władzy publicznej | 153 |
1.3. Zarys historyczny przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego na świecie | 155 |
1.4. Stopień realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | 160 |
1.5. Prawne aspekty partnerstw publiczno-prywatnych | 167 |
1.5.1. Prawne podstawy funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Europie | 167 |
1.5.2. Prawne podstawy funkcjonowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce | 169 |
2. Kryteria klasyfikacji przedsięwzięć realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego | 171 |
3. Znaczenie posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług dla realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publicznoprywatnego | 175 |
4. Formy wynagradzania partnera prywatnego w umowach o partnerstwie publiczno-prywatnym a status organu władzy publicznej jako podatnika podatku od towarów i usług | 178 |
4.1. Formy wynagradzania partnera prywatnego jako kluczowy element umów o partnerstwie publiczno-prywatnym | 178 |
4.1.1. Płatność za dostępność usługi dla użytkowników końcowych | 179 |
4.1.2. Bezpośredni pobór opłat od użytkowników końcowych | 192 |
4.1.3. Płatność według rzeczywistego wykorzystania (tzw. myto ukryte lub opłaty ukryte) | 197 |
5. Wpływ posiadania przez organ władzy publicznej statusu podatnika na uznawanie podatku od towarów i usług za wydatek kwalifikowany | 199 |
6. Podsumowanie | 204 |
Rozdział IV Zakres harmonizacji polskich przepisów dotyczących przyznania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług z przepisami dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 207 |
1. Przyczyny i podstawy prawne wprowadzenia wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 207 |
1.1. Idea harmonizacji systemu podatków pośrednich w Unii Europejskiej | 207 |
1.2. Zobowiązanie Polski do dostosowania ustawodawstwa w zakresie podatku od towarów i usług do regulacji wspólnotowych | 212 |
2. Rozbieżności polskich przepisów z prawem wspólnotowym w zakresie uznania organu władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług | 215 |
2.1. Uwagi wprowadzające | 215 |
2.2. Pojęcie "organy władzy publicznej" w ustawie o podatku od towarów i usług a sformułowanie "krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego" w dyrektywie 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 216 |
2.3. Zwolnienie z opodatkowania czynności wykonywanych w ramach zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego | 218 |
2.4. Otrzymywanie przez organy władzy publicznej wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności, dla potrzeb których zostały one powołane | 223 |
2.5. Przyznanie organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od towarów i usług a wykonywanie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych | 225 |
2.6. Kryterium "znaczącego zakłócenia konkurencji" | 226 |
2.7. Brak implementacji uregulowań nakazujących traktowanie organów władzy publicznej jako podatników w przypadku wykonywania czynności wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 227 |
2.8. Nieuznawanie za podatników podatku od towarów i usług organów władzy publicznej wykonujących czynności zwolnione przedmiotowo z opodatkowania | 228 |
3. Prawo podatników podatku od towarów i usług do bezpośredniego stosowania przepisów dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 229 |
4. Odpowiedzialność odszkodowawcza państwa na skutek niewłaściwej transpozycji normy prawa wspólnotowego | 234 |
5. Podsumowanie | 239 |
Rozdział V Kierunki zmian legislacyjnych w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej | 242 |
1. Opodatkowanie czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej na przykładzie wybranych państw | 242 |
1.1. Rozwiązania prawne obowiązujące w Kanadzie | 243 |
1.2. Rozwiązania prawne obowiązujące w Norwegii | 245 |
1.3. Rozwiązania prawne obowiązujące w Australii i Nowej Zelandii | 246 |
1.4. Rozwiązania prawne obowiązujące w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej | 247 |
1.5. Rozwiązania prawne obowiązujące w Chińskiej Republice Ludowej | 249 |
1.6. Rozwiązania prawne obowiązujące w Danii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii | 250 |
2. Przesłanki przemawiające za nowelizacją art. 13 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej | 252 |
2.1. Zapewnienie realizacji zasady neutralności opodatkowania podatkiem od wartości dodanej | 252 |
2.2. Eliminacja zakłóceń konkurencji pomiędzy podmiotami z sektora publicznego i prywatnego | 256 |
2.3. Wzrost jakości świadczonych usług należących do zadań organów władzy publicznej | 258 |
2.4. Usunięcie wątpliwości w zakresie przypisywania organom władzy publicznej statusu podatnika podatku od wartości dodanej | 259 |
3. Propozycje zmian legislacyjnych dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej oraz ich skutki | 260 |
3.1. Wprowadzenie mechanizmu zwrotu podatku od wartości dodanej | 260 |
3.2. Wprowadzenie zasady pełnego opodatkowania czynności wykonywanych przez organy władzy publicznej | 265 |
4. Propozycje zmian legislacyjnych w polskich przepisach dotyczących podatku od towarów i usług oraz ich skutki | 270 |
5. Podsumowanie | 274 |
Zakończenie | 279 |
Załączniki | 285 |
Bibliografia | 289 |