INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Celem podstawowym monografii jest zbadanie, w jaki sposób nowe „parametry” środowiska międzynarodowego wpływają na instytucje dyplomacji, a więc analizie podlega proces zmiany instytucjonalnej. Przyjęto założenie, że zmiana środowiska na ogół skutkuje zmianami dotyczącymi instytucji funkcjonujących w danym porządku. W tym ujęciu dyplomacja jest więc zmienną zależną, instytucją, która podlega procesom adaptacji do zmian środowiska międzynarodowego, które są zmienną niezależną. Tak ujęty cel odzwierciedla podstawowe funkcje nauki o stosunkach międzynarodowych: deskrypcje, a wiec przedstawienie zmian, jakie zachodzą w sferze dyplomacji; eksplanacje, a więc identyfikacje czynników, mechanizmów, ale i skutków tych zmian; a także, w ograniczonym stopniu, funkcje prognostyczna, wskazując tendencje ewolucji współczesnej dyplomacji.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 537 |
Kategoria | Politologia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-658-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Cześć I. Dyplomacja i czynniki jej zmiany | 23 |
1. Dyplomacja: pojęcie i konceptualizacja | 25 |
1.1. Pojęcie i istota dyplomacji | 25 |
1.2. Konceptualizacja dyplomacji w głównych paradygmatach badawczych stosunków międzynarodowych | 37 |
1.2.1. Dyplomacja w teoriach pozytywistycznych | 39 |
1.2.2. Dyplomacja w teoriach postpozytywistycznych | 48 |
2. Dyplomacja jako instytucja stosunków międzynarodowych | 57 |
2.1. Pojęcie instytucji międzynarodowych | 57 |
2.2. Proces instytucjonalizacji dyplomacji | 61 |
2.3. Instytucja dyplomacji | 74 |
2.4. Dyplomacja a zmiana instytucjonalna | 90 |
3. Czynniki ewolucji współczesnej dyplomacji | 99 |
3.1. Procesy globalizacji i fragmentacji | 100 |
3.1.1. Pojęcie i istota procesów globalizacji | 101 |
3.1.2. Pojęcie i istota procesów fragmentacji | 103 |
3.1.3. Procesy globalizacji i fragmentacji a porządek międzynarodowy | 106 |
3.1.4. Nowy porządek międzynarodowy a dyplomacja | 122 |
3.2. Rewolucja informacyjna | 125 |
3.2.1. Zmiany w procesach informowania i komunikowania | 125 |
3.2.2. Rewolucja informacyjna a dyplomacja | 132 |
Cześć II. Ewolucja struktur organizacyjnych dyplomacji | 139 |
4. Ewolucja roli ministerstwa spraw zagranicznych | 141 |
4.1. Ewolucja struktury organizacyjnej ministerstwa spraw zagranicznych | 142 |
4.2. Ewolucja funkcji ministerstwa spraw zagranicznych | 166 |
4.3. Ewolucja struktury i funkcji Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP po 1989 roku | 178 |
4.3.1. Podstawy prawne | 179 |
4.3.2. Ewolucja struktury organizacyjnej | 180 |
4.3.3. Funkcje koordynacyjne MSZ | 195 |
5. Ewolucja bilateralnych struktur dyplomacji | 200 |
5.1. Ewolucja struktury misji dyplomatycznych | 201 |
5.2. Ewolucja funkcji misji dyplomatycznych | 221 |
5.2.1. Ewolucja funkcji reprezentacyjnej | 222 |
5.2.2. Ewolucja funkcji negocjacyjnej | 226 |
5.2.3. Ewolucja funkcji promocyjnej | 228 |
5.2.4. Ewolucja funkcji informacyjnej | 235 |
5.2.5. Ewolucja funkcji konsularnej dyplomacji | 239 |
5.2.6. Inne funkcje dyplomatyczne | 241 |
5.3. Misje bilateralne w Unii Europejskiej | 242 |
5.4. Ewolucja bilateralnych struktur organizacyjnych dyplomacji RP | 247 |
5.4.1. Ewolucja struktur dyplomacji gospodarczej | 250 |
5.4.2. Ewolucja struktur dyplomacji kulturalnej | 253 |
6. Ewolucja multilateralnych struktur dyplomacji | 260 |
6.1. Organizacje międzynarodowe: od forum dyplomacji do aktora dyplomatycznego | 262 |
6.1.1. Dyplomacja w ramach organizacji międzynarodowych | 262 |
6.1.2. Dyplomacja organizacji międzynarodowych | 279 |
6.2. Dyplomacja na szczycie | 285 |
6.3. Nieformalne struktury dyplomacji multilateralnej | 299 |
6.3.1. Grupy kontaktowe | 299 |
6.3.2. Grupy Przyjaciół | 302 |
6.3.3. Niezależne komisje międzynarodowe | 305 |
Cześć III. Nowe oblicza dyplomacji | 309 |
7. Dyplomacja Unii Europejskiej | 311 |
7.1. Unia Europejska jako aktor dyplomatyczny | 311 |
7.1.1. Prawo legacji UE | 313 |
7.1.2. Realizacja prawa legacji UE | 316 |
7.2. Geneza i ewolucja dyplomacji UE | 321 |
7.3. Europejska Służba Działań Zewnętrznych – nowy model dyplomacji? | 328 |
7.3.1. ESDZ a narodowe systemy dyplomatyczne | 331 |
7.3.2. Model organizacyjny ESDZ | 337 |
7.3.3. Model kadrowy ESDZ | 345 |
7.3.4. Funkcje dyplomatyczne ESDZ | 356 |
8. „Dyplomacja” aktorów transnarodowych | 366 |
8.1. „Dyplomacja” organizacji pozarządowych | 368 |
8.1.1. Organizacje pozarządowe jako aktorzy „dyplomatyczni” | 369 |
8.1.2. Funkcje i instrumenty „dyplomacji” organizacji pozarządowych | 375 |
8.1.3. Dylematy „dyplomacji” organizacji pozarządowych | 386 |
8.2. „Dyplomacja” korporacji transnarodowych | 393 |
8.2.1. Korporacje transnarodowe jako aktorzy „dyplomatyczni” | 394 |
8.2.2. Instrumenty i kanały „dyplomacji” korporacji transnarodowych | 404 |
9. „Dyplomacja” aktorów subpaństwowych | 413 |
9.1. Aktorzy subpaństwowi jako aktorzy „dyplomatyczni” | 414 |
9.2. „Dyplomacja” regionów | 421 |
9.2.1. Uwarunkowania i instrumenty „dyplomacji” regionów | 422 |
9.2.2. Reprezentacja „dyplomatyczna” | 430 |
9.2.3. Biura regionalne w Brukseli | 441 |
9.3. „Dyplomacja” miast | 450 |
Zakończenie | 464 |
Bibliografia | 468 |
Wykaz tabel . | 534 |
Wykaz schematów | 535 |
Wykaz wykresów | 536 |
Wykaz rysunków | 537 |