Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku)

Kongresy i zjazdy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej (do 1939 roku)

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,50 zł  


6,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ramy chronologiczne publikacji obejmują przełom XIX i XX stulecia oraz okres Polski międzywojennej. Organizowane w tym czasie kongresy i zjazdy pedagogiczne zwoływane przez środowiska nauczycielskie i oświatowe oraz związanych z nimi teoretyków edukacji odegrały doniosłą rolę w rozwoju ówczesnej polskiej myśli i praktyki edukacyjnej. W książce zaprezentowano dwa kongresy lwowskie zorganizowane przed odzyskaniem niepodległości: Pierwszy Polski Kongres Pedagogiczny (17–19 lipca 1894 roku, podczas Powszechnej Wystawy Krajowej we Lwowie) oraz Drugi Polski Kongres Pedagogiczny (1–2 listopada 1909 roku), a następnie kongresy (zjazdy) urządzane już po odzyskaniu niepodległości: Ogólnopolski Zjazd Oświatowy (14–17 kwietnia 1919 roku w Warszawie, który przeszedł do historii pod nazwą Sejmu Nauczycielskiego), Pierwszy Kongres Pedagogiczny (8–10 lipca 1929 roku, podczas Powszechnej Wystawy Krajowej w Poznaniu), Drugi Kongres Pedagogiczny (4–8 lipca 1931 roku w Wilnie), Trzeci Kongres Pedagogiczny (17–21 czerwca 1933 roku we Lwowie), Czwarty Kongres Pedagogiczny (27–29 maja 1939 roku w Warszawie, w obliczu narastającego zagrożenia ze strony Niemiec hitlerowskich). Przedmiotem rozważań są także przebieg i rezultaty obrad Ogólnopolskiego Kongresu Dziecka (1–4 października 1938 roku w Warszawie). Tematyka podejmowana na wymienionych zjazdach i kongresach pedagogicznych była rozległa i obejmowała zagadnienia dotyczące zarówno edukacji szkolnej, jak i oświaty pozaszkolnej, problematykę edukacji dzieci oraz kształcenia dorosłych, tematy z zakresu tzw. ideologii i teleologii wychowawczej, opieki nad dzieckiem (w różnych fazach jego rozwoju i z uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych), a także szeroko rozumianej teorii pedagogicznej i nowatorstwa pedagogicznego.


Rok wydania2015
Liczba stron196
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2942-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  I. Galicyjskie kongresy pedagogiczne w rozwoju polskiej myśli i praktyki edukacyjnej na przełomie XIX i XX wieku     17
    1. Okoliczności zwołania i konteksty kongresów pedagogicznych     17
    2. Problematyka obrad     31
      2.1. Idea wychowania narodowego     31
      2.2. Kwestia kształcenia kobiet     38
      2.3. Problemy organizacyjne, programowe i wychowawcze szkół .    43
      2.4. Problemy opieki nad dziećmi i młodzieżą     52
      2.5. Problemy pozaszkolnej pracy oświatowej i edukacji dorosłych     56
      2.6. Teoretyczno-metodyczne zagadnienia edukacji i ich popularyzacja     58
  II. Idee edukacyjne i dorobek programowy kongresów i zjazdów pedagogicznych w Drugiej Rzeczypospolitej     63
    1. Okoliczności zwołania i konteksty kongresów i zjazdów pedagogicznych     63
    2. Problematyka obrad     95
      2.1. Zagadnienia ustrojowo-organizacyjne szkolnictwa     95
      2.2. Problemy kształcenia i statusu społecznego nauczycieli     113
      2.3. Problematyka teleologii wychowawczej i edukacji obywatelskiej     125
      2.4. Problematyka opieki nad dziećmi i młodzieżą     139
      2.5. Zagadnienia oświaty pozaszkolnej i edukacji dorosłych     158
      2.6. Problemy teoretyczno-metodyczne i nowatorstwa pedagogicznego     167
  Zakończenie     181
  Bibliografia     185
  Pedagogical Congresses and Meetings and the Development of Polish Educational Thought and Practice (until9) (Summary)    193
RozwińZwiń