Przyjaźń w świetle etyki Arystotelesa

Przyjaźń w świetle etyki Arystotelesa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,90 zł  


39,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przyjaźń to jedno z najbardziej pasjonujących zagadnień w etyce Arystotelesa. Czym ona jest? Co jest jej powodem? Jakie są jej typy? Dlaczego działanie dobroczynne staje się najbardziej chwalebne, gdy jego adresatem jest przyjaciel? Co to znaczy, że przyjaciel jest „innym samym"? Dlaczego ten, kto prowadzi szczęśliwe życie, będzie potrzebował przyjaciół? Na te i na inne intrygujące pytania próbuje znaleźć odpowiedź niniejsza książka.


Rok wydania2013
Liczba stron362
KategoriaEtyka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3642-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  Wprowadzenie     15
  1. Zagadnienie homonimiczności     25
  2. Powody lubienia w przyjaźni     39
    2.1. Klasyfikacja przyjemności     44
    2.2. Przyjemność w sensie tego, co ukazuje się jako dobro     53
    2.3. Przyjemność jako poruszenie i jako aktywność     55
      2.3.1. Fragment 1048b18–35 Metafizyki     58
      2.3.2. Definicja ruchu (kinēsis)     63
      2.3.3. Aktywność nieautoteliczna (atelēs energeia) i aktywność całkowita (haplōs energeia)     66
    2.4. Przyjemność jako czynnik wychowawczy i kryteriologiczny     69
      2.4.1. Charakter (ēthos)     72
      2.4.2. Cnota etyczna (ēthikē aretē)     80
      2.4.3. Mądrość praktyczna (phronēsis)     113
      2.4.4. Cnota miarodajna (kyria aretē; 6.13 EN) = szlachetność (kalokagathia; 8.3 EE)     132
    2.5. Przyjemność a dobro w 6.11–14 EE = 7.11–14 EN     138
      2.5.1. Argumentacja Platona     140
      2.5.2. Arystotelesa krytyka głównych poglądów na temat przyjemności     148
    2.6. Powody lubienia – czteroetapowe rozumowanie w 1235b18–1236a15 EE     160
      2.6.1. Krok pierwszy – zarysowanie problemu     160
      2.6.2. Krok drugi – rozróżnienie na to, co dobre lub przyjemne, i to, co ukazuje się jako dobre lub przyjemne     161
      2.6.3. Krok trzeci – rozróżnienie na to, co całkowicie dobre lub przyjemne, i to, co dobre lub przyjemne dla kogoś     165
      2.6.4. Krok czwarty – charakterystyka powodów lubienia     175
    2.7. Związek pomiędzy trzema typami przyjaźni w EE     191
  3. Warunki i cechy przyjaźni     205
    3.1. Warunki przyjaźni – fragment 1155b27–1156a10 EN     206
    3.2. Charakterystyka wyróżników „według siebie samych” (kath’hautous) i „z powodu siebie samych” (di’hautous) w relacji interpresonalnej     230
    3.3. Związek pomiędzy trzema typami przyjaźni w EN     239
    3.4. Charakterystyka oznak przyjaźni (ta philika) na podstawie wyróżników„według siebie samego” (kath’hauton) i „z powodu siebie samego” (di’hauton)     249
  4. Przyjaciel jako „inny sam”     271
    4.1. Przyjaciel jest innym samym – wstępne ustalenia     272
    4.2. Racja i cel lubienia w przypadku przyjaciela jako innego samego     274
    4.3. Rola przyjaciela, który jest innym samym     275
    4.4. Prokreacyjna interpretacja formuły „przyjaciel to inny sam”     279
      4.4.1. Relacje rodzic–dziecko – wytwórca–wytwór     280
      4.4.2. Relacje dobroczyńca–obdarowany – wytwórca–wytwór     285
      4.4.3. Prokreacyjna rola przyjaciela w stosunku do przyjaciela     289
    4.5. Niepodobieństwo relacji dobroczyńca–obdarowany do relacji wytwórca–wytwór z perspektywy charakterystyki działania praktycznego (praxis) i działania wytwórczego(poiēsis)    291
    4.6. Charakterystyka działania dobroczynnego w przyjaźni     299
  5. Przyjaźń intrapersonalna     307
    5.1. Argument z „porównania”     307
    5.2. Argument z „harmonii duszy”     308
    5.3. Typy lubienia siebie     313
  6. Przyjaźń i samowystarczalność     327
    6.1. Argument „z oglądalności działań przyjaciela”     332
    6.2. Argument „ze współspostrzegania”     336
    6.3. Argument „z poznawalności siebie samego”     341
  Zakończenie     345
  Bibliografia     349
  Glosarium     355
  Summary     359
RozwińZwiń