INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Kolejny numer kwartalnika „Kronos”, zatytułowany Odbudowa nowoczesności, a przygotowany we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, pokazuje, do jakiego stopnia spór o sztukę nowoczesną stał się ośrodkowym sporem o sens naszych czasów.
Czy wypowiadając nerwicę urazową nowoczesnej abstrakcji, sztuka dzisiejsza – idąc śladem mistrzów modernizmu, takich jak Lukács, Adorno i Benjamin (ale też Heidegger, rewolucyjni konserwatyści niemieccy albo Gómez Dávila) – głosić powinna tęsknotę za utopijnym i paradoksalnym stanem człowieczeństwa przedabstrakcyjnego? Prostować ścieżki człowiekowi, który znowu wiedzieć będzie, kim jest i skąd pochodzi, a zatem zdobyć może kontrolę nad tym, dokąd zmierza? Czy da się zachować modernistyczną wiarę w to, że nad abstrakcją można zapanować, albo chociaż – wypowiadając jej prawdę – zakwestionować jej konieczność? Jest to wiara w możliwość spoczywania lwa obok jagnięcia, rynkowej indywidualności obok zakorzenienia w kontekście; abstrakcyjnego języka obok jednostkowego cielesnego bytu. A może przeciwnie, należy pozbyć się złudzeń i zahamowań i w pełni utożsamić z pracą abstrakcji, jak doradza Nick Land? Jednak praca ta – współczesny kapitalizm – nie jest już niczym ludzkim, ale raczej rozpętaną, niszczącą potęgą twórczości, technologicznym Dionizosem. Nie pozwala ona na istnienie żadnych miar wobec niej zewnętrznych, z jej perspektywy niewytłumaczalne okazują się nie tyle Szoah, Gułag i nowoczesne wojny, ile raczej to, dlaczego należałoby się nimi w ogóle przejmować. Niemożliwy anachronizm człowieczeństwa czy technologiczny Dionizos abstrakcyjnego kapitalizmu? Oto Scylla i Charybda nowej sztuki.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Fundacja Cieszkowskiego |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PREZENTACJE | |
• Jarosław Suchan, Atlas nowoczesności | |
• Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku | |
LEKCJA INTERPRETACJI | |
• Piotr Graczyk, Sala Neoplastyczna w Łodzi | |
• Jakub Woynarowski, Taksydermia | |
• Marek Chlanda, Uwagi na temat Sali Neoplastycznej | |
• Piotr Bosacki, Krótko o unizmie Władysława Strzemińskiego | |
• Marek Sobczyk, Trzy do pięciu do ośmiu… | |
ESEJE | |
• Robin Mackay, Nick Land – antyhumanistyczny eksperyment | |
• Nick Land, Sztuka jako rebelia. Zagadnienie estetyki u Kanta, Schopenhauera i Nietzschego | |
• Nick Land, Ze śmiercią w aliansach. Uwagi o Tanatosie i produkcji pragnień | |
• Piotr Graczyk, Nick Land i hiperprawica deleuzjańska | |
• Alphonso Lingis, Społeczeństwo rozczłonkowane | |
• Suhail Malik, Powód, by zniszczyć sztukę współczesną | |
• Boris Groys, Poza różnorodnością: kulturoznawstwo i jego postkomunistyczny Inny | |
• Boris Groys, Sztuka w epoce biopolityki: od dzieła sztuki do dokumentacji sztuki | |
• Boris Groys, Towarzysze czasu | |
• Svetlana Boym, Anioł historii. Nostalgia i nowoczesność | |
• Barbara Markowska, Sztuka jako pole walki | |
• Daniel Muzyczuk, Torpeda i jej ogon | |
• Alberto Toscano, Jeff Kinkle, Granice znanego świata, czyli propozycja nowego spojrzenia na mapowanie poznawcze | |
• Peter Osborne, Gdziekolwiek albo wcale | |
ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ | |
• Mateusz Werner, Sześć własności awangardy | |
• Stefan Morawski, O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy | |
ANTYKWARIAT | |
• Georges Didi-Huberman, Tragedia kultury: Warburg i Nietzsche | |
RECENZJE I POLEMIKI | |
• Henryk Izydor Rogacki, Prelekcje nowojorskie, czyli Wykłady o Shakespearze W.H. Audena | |
• Irena Księżopolska, Bostończycy: kuszenie ofiarą | |