POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
We współczesnym świecie obserwujemy fakt zacierania się różnic pomiędzy czasem wolnym a czasem, w którym człowiek spełnia swoje powinności. Stąd pojawia się trudność metodologiczna kategoryzacji, definicji i przed¬miotu badań związanych z praktyczną analizą czasu wolnego1. Czas pracy i wypoczynku staje się coraz bardziej płynny, a naukowcy traktują dzisiejsze społeczeństwo jako społeczeństwo wiedzy i informacji lub jako społeczeństwo czasu wolnego. (…)
Wielkiego znaczenia nabiera wychowanie ludzi, szczególnie dzieci i młodzieży, do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego i uświadomienie sobie jego roli w życiu człowieka. Konsumpcyjne podejście do czasu wolnego wymusza konieczność podejmowania dodatkowej pracy w celu podniesienia standardu tego czasu, a którego w efekcie jest coraz mniej. Powstają specjalistyczne instytucje, które zajmują się organizacją czasu wolnego i wyznaczają wzorce jego spędzania. Powstające zjawisko ekonomii dobrobytu, związane z miejscem pracy i miejscem czasu wolnego, w efekcie prowadzi do zubożenia form jego spędzania. W ujęciu pedagogicznym proces percepcji czasu wolnego nazywa się wychowaniem do czasu wolnego. Percepcja czasu wolnego zmienia się wraz z emocjami człowieka, jego sposobem od¬czuwania radości, wolności, piękna czy szczęścia. Zmiany pozytywne w psychice człowieka, przeżycia wolnoczasowe wywołane podjętą aktywnością w czasie wolnym mogą być związane ze specyfiką tej aktywności (mogą być związane z praktykami religijnymi, wolontariatem, życiem rodzinnym czy społecznym, działalnością sportową, społeczną, hobbystyczną) i zapewnia¬ją regularne długoczasowe zadowolenie z życia. Analiza czasu wolnego to pytanie o sposób jego przeżywania: podmiotowo czy jako przedmiot jego „spędzania”; czy spędzanie czasu po pracy (a także w pracy) zastąpimy jego „przeżywaniem”?
(…) Przemiany ustrojowe w Polsce po 1989 roku wywołały zmiany wzorców wolnoczasowych Polaków, przybliżając je do wzorców wysokorozwiniętych krajów Europy i świata. Cechą współczesnego życia człowieka jest ograniczenie jego aktywności ruchowej, co niesie za sobą wiele niepożądanych konsekwencji zdrowotnych i społecznych. Współczesna teoria efektywnego wypoczynku po pracy zakłada potrzebę wszechstronnej działalności ruchowej człowieka, który, mając więcej czasu wolnego, będzie pro¬wadził aktywny styl życia. Elastyczny czas pracy umożliwi podejmowanie zróżnicowanych form urlopu, a także wybór atrakcyjnego, zdrowego i aktywnego trybu życia. Wzorce zachowań wolnoczasowych będą kształtowane spontanicznie (indywidualnie), ale także w sposób konsumpcyjny. Aktywność rekreacyjna i turystyczna będzie traktowana jako sposób na życie, samorealizację i rozwój duchowy.
Halina Guła-Kubiszewska
(frag. Wstępu)
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 177 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-23-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Halina Guła-Kubiszewska | 13 |
Część I. Wychowanie do czasu wolnego | |
Joanna Angiel | |
Tworzenie więzi z miejscem jako przeciwdziałanie procesowi zanikania tożsamości lokalnej i regionalnej | 19 |
Grzegorz Kiedrowicz | |
Wychowanie do czasu wolnego współczesnego pedagoga | 33 |
Część II. Szkolne i pozaszkolne formy aktywności fizycznej | |
Jerzy Nowocień, Andrzej Rygas | |
Aktywność fizyczna uczniów pierwszego etapu edukacyjnego | 47 |
Eugeniusz Kameduła | |
Zajęcia pozaszkolne w praktyce edukacyjnej | 63 |
Bożena Dusza, Monika Zielińska | |
Organizacja czasu wolnego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (doniesienie z badań pilotażowych) | 75 |
Część III. Wkład osób i organizacji w kształtowanie form spędzania czasu wolnego | |
Kazimierz Żegnałek | |
Wkład Henryka Jordana w rozwój pozaszkolnej edukacji fizycznej w Polsce | 91 |
Dominika Machnio | |
Doświadczenia i problemy harcerskiego systemu wychowawczego w kontekście współczesnego systemu edukacyjnego | 105 |
Część IV. Aspekty edukacji zdrowotnej | |
Beata Fedyn | |
Wybrane teoretyczne i praktyczne konteksty szkolnej edukacji zdrowotnej | 117 |
Ilona Gembalczyk | |
Potrzeby zdrowotne uczniów młodszych w zakresie edukacji żywieniowej | 131 |
Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Dariusz Białoszewski | |
Zachowania zdrowotne studentów warszawskich uczelni | 141 |
Część V. Profilaktyka zdrowotna w edukacji jutra | |
Daria Sikorska | |
Wady postawy a aktywność fizyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym | 155 |
Izabela Korabiewska, Monika Lewandowska, Marta Kopania, Dariusz Białoszewski | |
Ocena wiedzy wybranych grup zawodowych na temat profilaktyki przewlekłych bólów krzyża | 167 |