Edukacja Jutra. Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,79  13,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 13,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 10,79 zł  


10,79

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

(…) Od czego zależą sukcesy szkolne uczniów jako przeciwieństwo niepowodzeń szkolnych? Można je podzielić na: uwarunkowania szkolne (warunki do nauki i osiągania sukcesów, kompetencje nauczycieli, rozwój zainteresowań uczniów i wspomaganie ich w rozwoju, wspieranie rodziców, regulacje prawne dotyczące funkcjonowania szkoły); rodzinne (stworzenie warunków do nauki, rozwijanie zainteresowań dzieci, motywowanie ich do nauki, kontakty ze szkołą); środowiskowe (rozbudowane oferta rozwoju zainteresowań); osobowościowe (indywidualny poziom uzdolnień, wspieranie w nauce, osobiste zainteresowania, aktywność, motywacja do nauki).
Zabiegając o sukcesy szkolne uczniów, powinniśmy starać się w pierwszej kolejności o to, aby szkoła tworzyła warunki i klimat do ich osiągania7. Infrastruktura i baza materialna, na której koncentrowaliśmy się na początku, nie gwarantuje sama z siebie uczniom sukcesów. Nauczyciele muszą być przy¬ gotowani do jej wykorzystania i powinni ją wykorzystywać. Chodzi zatem o kompetencje metodyczne i organizacyjne nauczycieli.
Co zrobić, aby uczniowie chcieli chętnie uczęszczać do szkoły, nie mieli fobii wobec szkoły, a szkoła nie sprawiała, że uczniowie stają się coraz bar¬dziej znerwicowani i agresywni? Szkoła powinna rozwijać zainteresowania uczniów poprzez swoje programy nauczania dostosowane do indywidualnych możliwości rozwojowych uczniów, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, tak, aby stała się miejscem przyjaznym i lubianym przez uczniów.
W tym zakresie konieczna jest współpraca z rodzicami i wspomaganie ich w procesie wychowania. Rodzice oczekują od nauczycieli porad na temat określonych problemów wychowawczych itp.8 Liczą na zachowania nauczycie¬la podobne do lekarza (stawia diagnozę, ale także podejmuje środki zaradcze). Rodzice powinni wyzwalać w swoich dzieciach zainteresowania i umożliwiać ich rozwijanie, interesować się wynikami w nauce, pomagać dzieciom, jeśli jest taka potrzeba, lub ograniczać się do dyskretnej kontroli.
Oddając do rąk Czytelników kolejną monografię poświęconą jakości edukacji, mamy nadzieję, że uda się nam podtrzymać dyskusję i badania nad stanem polskiej edukacji.
Zenon Jasiński


Rok wydania2015
Liczba stron186
KategoriaEdukacja
WydawcaWyższa Szkoła Humanitas
ISBN-13978-83-64788-21-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  Zenon Jasiński    13
  
  Część I. Aspekty nauczania we współczesnej szkole
  
  Józef Kuźma
  Ku szkole jutra bardziej skoncentrowanej na uczniach     21
  Józef Sowa
  Edukacja dla przyszłości     33
  Ryszard Pęczkowski
  Nauczanie w klasach łączonych – kontekst teoretyczno-empiryczny    45
  
  Część II. Wzorzec współczesnego pedagoga
  
  Michał Cholewiński
  Lider czy zgodny współpracownik? Stale aktualny dylemat roli współczesnego nauczyciela    57
  Grzegorz Polański
  Nauczyciel facylitator w perspektywie adolescenta    67
  Bogdan Urbanek
  Co może wyczarować nauczycielska wyobraźnia?    79
  
  Część III. Sukcesy i niepowodzenia młodzieży szkolnej
  
  Andrzej Jasiński, Zenon Jasiński
  Wybrane uwarunkowania sukcesów uczniów szkół podstawowych Opolszczyzny z perspektywy badań przesiewowych     95
  Beata Ciupińska
  Uwarunkowania niepowodzeń szkolnych i ich wpływ na przebieg procesu socjalizacji    111
  Maria Kopsztejn
  Tradycja i nowoczesność – lista lektur w szkole ponadgimnazjalnej: skrócić, zmienić czy zostawić? Refleksje o kształceniu literackim i kulturowym     121
  
  Część IV. Problemy młodzieży w wieku gimnazjalnym
  
  Małgorzata Kuśpit
  Postawa twórcza a style radzenia sobie ze stresem przez osoby w okresie wczesnej dorosłości     135
  Dorota Domińska-Werbel
  Osobowościowe uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży gimnazjalnej w sytuacji nacisku społecznego    149
  
  Część V. Edukacja jutra w rozważaniach teoretycznych
  
  Jolanta Lenart, Zbigniew Lenart
  Modelowe środowisko szkolne. Idea czy rzeczywistość     163
  Teresa Neckar-Ilnicka
  Pedagogika sukcesu – perspektywa nowej subdyscypliny pedagogicznej     175
RozwińZwiń