INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Nasza opowieść o Agathos Daimon nie będzie miała charakteru chronologicznego. Nie jest to wyrazem lekceważenia tego, co o bogach przekazały nam najstarsze źródła literackie, a więc Homer i Hezjod; jednak to, co jest możliwe przy opracowywaniu tematu innych bogów greckich – próba zrozumienia ich pierwotnych funkcji na podstawie świadectw przekazanych przez tych właśnie autorów, w przypadku Dionizosa możliwe nie jest. Ponadto nie jest naszym zamiarem ukazanie wizerunku boga czy to u poszczególnych autorów, czy też w poszczególnych epokach literackich. Sądzimy bowiem, że takie podejście mogłoby jedynie zamazać obraz, jaki staramy się nakreślić. W naszej rozprawie wykorzystujemy więc wszelkie zachowane źródła, począwszy od tabliczek z pismem linearnym B, poprzez najstarsze źródła literackie, a skończywszy na autorach z pierwszych wieków chrześcijaństwa.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Historia literatury |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-854-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 10 |
Część I. O bogu, który przynosił ludziom radość | 14 |
1. Dionizos jako bóg wina w najstarszych zabytkach literackich i ikonograficznych | 16 |
2. Problem pochodzenia kultu boga | 25 |
3. Dawcy dóbr wszelakich, czyli o indoeuropejskich wyobrażeniach bóstwa związanego z wegetacją | 27 |
4. Od tłoczni do orchestry, czyli od Dionizjów Wiejskich do Dionizjów Miejskich | 73 |
4. a. Lenaje (L»naia) | 82 |
4. b. Zamaskowany Dionizos | 86 |
5. Anthesteria (’Aνθεστήρια) –„Święto Dionizosa Limnaios” | 91 |
5. a. Pitchoigia (Piqoig…a) – „Dzień Otwierania Beczek” (11 Anthesterion) | 94 |
5. b. Choes (CÒej) – „Dzień Dzbanów” (12 Antesterion) | 98 |
5. c. Chytroi (CÚtroi) – „Dzień Garnków” (13 Anthesterion) | 108 |
6. Oschoforia (’Ωσχοφόρια) – „Święto Przynoszenia Winnych Gron” (7. Pyanepsion) | 120 |
7. Właściwości wina ofiarowanego ludziom | 126 |
7. a. Wino i bóg Dionizos jako dawcy radości (c£rma; g£noj; τέρψις βίου) | 126 |
7. b. Wino najlepszym lekarstwem (οἶνος οὖν ἄριστον φάρμακον; φάρμακον ἀντίδοτον) | 128 |
7. c. Radość i utrapienie (c£rma kaˆ ¥cqoj), czyli dwoista natura wina, jako prawda o korzystających z daru boga, a nie o bogu | 134 |
7. d. Wino przyczyną szaleństwa i nieszczęść (μαινόμενος ὁ οἶνος, οἶνος μάργος) | 138 |
7. e. Wino i bóg Dionizos synonimami pokoju | 142 |
8. Sympozjon – jako radość „wspólnego picia” pod opieką Dobrego Bóstwa | 143 |
9. Dionizos Bakchos i misteria bakchiczne | 148 |
9 a. „Orficy i bakchoi?” | 159 |
9. b. Orfeusz jako założyciel misteriów i twórca Hieroi Logoi | 164 |
9. c. „Ci wokół Orfeusza” | 172 |
9. d. Problem „mitu orfickiego” i jego związek z misteriami | 174 |
Część II. Na tropie „menad” podążających na Agrionia | 196 |
Obraz rytu sparagmosu i omofagii oraz jego desakralizacja w przekazach literackich | 198 |
Menadyczna orejbazja i thiasos | 201 |
Σπαραγμός i ὠμοαγία | 209 |
Projtydy i Melampus | 220 |
Minyady z Orchomenos | 234 |
Agronia | 236 |
Theomachoi (Likurg, Orfeusz, Penteusz) | 241 |
Spis ilustracji | 268 |
Bibliografia | 270 |
I. Wykaz skrótów | 270 |
II. Teksty źródłowe | 273 |
III. Przekłady | 293 |
IV. Słowniki i encyklopedie | 297 |
V. Monografie | 297 |
VI. Artykuły | 309 |
Indeks autorów nowożytnych | 344 |
Indeks verborum | 352 |
Indeks nazw własnych | 356 |