Dionizos ‒ „Agathos Daimon”

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,96  22,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,00 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,20 zł  


14,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nasza opowieść o Agathos Daimon nie będzie miała charakteru chronologicznego. Nie jest to wyrazem lekceważenia tego, co o bogach przekazały nam najstarsze źródła literackie, a więc Homer i Hezjod; jednak to, co jest możliwe przy opracowywaniu tematu innych bogów greckich – próba zrozumienia ich pierwotnych funkcji na podstawie świadectw przekazanych przez tych właśnie autorów, w przypadku Dionizosa możliwe nie jest. Ponadto nie jest naszym zamiarem ukazanie wizerunku boga czy to u poszczególnych autorów, czy też w poszczególnych epokach literackich. Sądzimy bowiem, że takie podejście mogłoby jedynie zamazać obraz, jaki staramy się nakreślić. W naszej rozprawie wykorzystujemy więc wszelkie zachowane źródła, począwszy od tabliczek z pismem linearnym B, poprzez najstarsze źródła literackie, a skończywszy na autorach z pierwszych wieków chrześcijaństwa.


Rok wydania2014
Liczba stron366
KategoriaHistoria literatury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-854-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     10
  
  Część I. O bogu, który przynosił ludziom radość     14
  
  1. Dionizos jako bóg wina w najstarszych zabytkach literackich i ikonograficznych     16
  2. Problem pochodzenia kultu boga     25
  3. Dawcy dóbr wszelakich, czyli o indoeuropejskich wyobrażeniach bóstwa związanego z wegetacją     27
  4. Od tłoczni do orchestry, czyli od Dionizjów Wiejskich do Dionizjów Miejskich     73
  4. a. Lenaje (L»naia)     82
  4. b. Zamaskowany Dionizos     86
  5. Anthesteria (’Aνθεστήρια) –„Święto Dionizosa Limnaios”     91
  5. a. Pitchoigia (Piqoig…a) – „Dzień Otwierania Beczek” (11 Anthesterion)     94
  5. b. Choes (CÒej) – „Dzień Dzbanów” (12 Antesterion)     98
  5. c. Chytroi (CÚtroi) – „Dzień Garnków” (13 Anthesterion)     108
  6. Oschoforia (’Ωσχοφόρια) – „Święto Przynoszenia Winnych Gron” (7. Pyanepsion)     120
  7. Właściwości wina ofiarowanego ludziom     126
  7. a. Wino i bóg Dionizos jako dawcy radości (c£rma; g£noj; τέρψις βίου)     126
  7. b. Wino najlepszym lekarstwem (οἶνος οὖν ἄριστον φάρμακον; φάρμακον ἀντίδοτον)     128
  7. c. Radość i utrapienie (c£rma kaˆ ¥cqoj), czyli dwoista natura wina, jako prawda o korzystających z daru boga, a nie o bogu     134
  7. d. Wino przyczyną szaleństwa i nieszczęść (μαινόμενος ὁ οἶνος, οἶνος μάργος)     138
  7. e. Wino i bóg Dionizos synonimami pokoju     142
  8. Sympozjon – jako radość „wspólnego picia” pod opieką Dobrego Bóstwa     143
  9. Dionizos Bakchos i misteria bakchiczne     148
  9 a. „Orficy i bakchoi?”     159
  9. b. Orfeusz jako założyciel misteriów i twórca Hieroi Logoi     164
  9. c. „Ci wokół Orfeusza”     172
  9. d. Problem „mitu orfickiego” i jego związek z misteriami     174
  
  Część II. Na tropie „menad” podążających na Agrionia    196
  
  Obraz rytu sparagmosu i omofagii oraz jego desakralizacja w przekazach literackich     198
  Menadyczna orejbazja i thiasos     201
  Σπαραγμός i ὠμοαγία     209
  Projtydy i Melampus     220
  Minyady z Orchomenos     234
  Agronia     236
  Theomachoi (Likurg, Orfeusz, Penteusz)     241
  
  Spis ilustracji     268
  
  Bibliografia     270
  I. Wykaz skrótów     270
  II. Teksty źródłowe     273
  III. Przekłady     293
  IV. Słowniki i encyklopedie     297
  V. Monografie     297
  VI. Artykuły     309
  
  Indeks autorów nowożytnych     344
  Indeks verborum     352
  Indeks nazw własnych     356
  
RozwińZwiń