POLECAMY
-33%
Format:
pdf, ibuk
Jak być pięknym, młodym, zdrowym, bogatym i dobrze wyglądać nago? Makeover shows, telewizyjne opowieści o transformacyjne dostarczają nam historii o kobietach i mężczyznach którzy przy pomocy środków, wiedzy i zachęty ze strony mediów masowych odmienili swoje życie. Popularność tego nowego gatunku medialnego ma wiele przyczyn. Wiele się też z niego możemy dowiedzieć - o konsumpcji, ciele, płci, tożsamości i władzy w ponowoczesnym społeczeństwie konsumentów. W społeczeństwie tym media masowe wytwarzają kulturę transformacji. Narzucają nam stały niepokój o nasz własny wygląd, stan posiadania, relacje z innymi i samorealizację. Wskazują, że konieczne jest nieustanne zmienianie siebie. Podpowiadają jak to zrobić, podkreślając przy tym fundamentalne znaczenie umiejętnych zakupów, stylizacji i dobrych medialnych wzorców. Same siebie kreują na najważniejsza instytucję kulturalną i ostatnią instancje w sprawach stylu, gustu i praktycznych spraw życia codziennego.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 208 |
Kategoria | Komunikacja społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3418-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. KULTURA TRANSFORMACJI | 9 |
I. TELEWIZYJNA OPOWIEŚĆ TRANSFORMACYJNA | |
Formuła, gatunek, formaty | 15 |
Poradniki: od howtoizmu do stylu życia | 16 |
Od „Królowej Jednego Dnia” do „Ekstremalnej Przemiany” | 21 |
Wyznaczniki gatunkowe | 24 |
Prywatność i ponowoczesność | 27 |
Etapy przemiany: od impasu do szczęśliwego zakończenia | 31 |
Uczestnicy: bohaterowie, mistrz przemiany, eksperci | 34 |
Motyl, łabędź, Feniks – schematy metamorfozy | 34 |
Mistrzowie przemiany: terapeuci i celebryci | 35 |
Rola publiczności: dystans i bliskość | 36 |
Czas: między realizmem a kondensacją | 37 |
Niezbędność mediów, konieczność konsumpcji | 37 |
Publiczny charakter przemiany | 38 |
OT czy reality show? | 39 |
Styl i estetyka | 41 |
Konwergencja i transmedialność | 41 |
Lifestyle media i paradygmat tożsamościowo-transformacyjny | 42 |
II. WIDZIALNOŚĆ, PRZEZROCZYSTOŚĆ, PODGLĄDANIE | |
Kultura transparencji | 45 |
Zasłanianie przez odsłanianie | 48 |
Co można pokazać: ciało, intymność, emocje | 49 |
Co można pokazać: zasady działania medium | 55 |
Co można pokazać: relacje społeczne | 57 |
Dramaturgia upokorzenia | 58 |
W stronę monstruarium | 64 |
Znaczenie autoprezentacji | 66 |
Podglądanie, wiarygodność, prawdziwość inscenizowana | 66 |
Widz i jego dwuznaczne przyjemności | 69 |
Transparencja jako spektakl | 70 |
III. TOŻSAMOŚĆ | |
Płynne czasy, płynna tożsamość | 75 |
Media i tożsamość technospołeczna | 78 |
Bohaterka OT jako prosumentka | 80 |
Stare i nowe media, stare i nowe tożsamości | 81 |
Samorealizacja jako spektakl | 82 |
Między spontanicznością a kontrolą | 84 |
Tożsamość i nieudane życie | 85 |
Ciało, interfejs, relacje | 88 |
Transformacja – symulacja | 91 |
IV. CIAŁO | |
Racjonalizacja urody | 95 |
Społeczeństwo somatyczne | 98 |
Dyscyplina i miłość własna | 100 |
Chudość jako norma | 100 |
Czy duże może być piękne | 105 |
Co zrobić z ciałem: medykalizacja | 106 |
Co zrobić z ciałem: relatywizacja | 109 |
Seksualność jako obowiązek | 110 |
Gust, klasa, atrakcyjność | 112 |
Gdzie jest transgresja? | 116 |
V. PŁEĆ I RODZAJ | |
W stronę kultury konsumentek | 119 |
Kobieta idealna | 120 |
Kobieta zrozpaczona | 122 |
Mężczyzna idealny | 123 |
Płynna przynależność i queer | 125 |
Między stereotypem a tolerancją | 126 |
VI. PSYCHE | |
Powrót do siebie czy życie od nowa? | 129 |
Od psychologii do pop-psychologii | 130 |
Medialna terapia zranionego „ja” | 133 |
Pomoc instrumentalna i komunikacyjna | 134 |
Między zranionym wnętrzem a nieatrakcyjnym zewnętrzem | 137 |
Od cierpienia do samozadowolenia | 138 |
Terapeutyczny wymiar konsumowania | 139 |
VII. KONSUMPCJA | |
Między konsumpcją i postkonsumpcją | 141 |
Do czego służą rzeczy | 144 |
Konsument kompetentny i niepełnowartościowy | 145 |
OT jako advertainment | 149 |
VIII. WŁADZA | |
Inicjowanie przemiany | 153 |
Kontrola nad bohaterami | 154 |
Warunki widzialności | 159 |
Wiedza, normy, wzorce | 160 |
Wiedza naukowa, wiedza potoczna | 162 |
Eksperci i mistrzowie | 163 |
Środki i narzędzia | 166 |
Zawsze sukces | 168 |
Gdzie są wątpliwości? | 170 |
Popularność jako nagroda | 171 |
IX. POLSKA KONSUMENTKA I JEJ OPOWIEŚĆ O TRANSFORMACJI | |
Gdy prywatne jest polityczne | 173 |
Czy polskie wersje są gorsze – i dlaczego? | 175 |
Polka przed telewizorem | 180 |
Zakończenie. MEDIA, SAMOREALIZACJA, NIEPOKÓJ | 187 |
Bibliografia | 191 |
Wykaz programów opisywanych lub przywoływanych w książce | 197 |