INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Praca obejmuje charakterystykę prawną zasad realizacji zadania państwa określanego ustawowo „jako prowadzenie polityki rozwoju” w jego całokształcie, w przekroju ustrojowym, ustalając pozycje i wzajemne związki uczestniczących podmiotów publicznych zobowiązanych do prowadzenia tej polityki , tryb współpracy, zakres ich zadań i formy działania.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 311 |
Kategoria | Prawo administracyjne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2722-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O potrzebie budowania normatywnego mechanizmu prowadzenia polityki rozwoju. Założenia badawcze i cele pracy | 9 |
C Z Ę Ś Ć I. USTROJOWE UWARUNKOWANIA PODEJMOWANIA PRZEZ PAŃSTWO DZIAŁAŃ NA RZECZ ROZWOJU | 21 |
Rozdział I. Prowadzenie polityki rozwoju jako przedmiot normowania | 23 |
1. Od wspierania polityki regionalnej do prowadzenia polityki rozwoju. Działania aparatu państwa na rzecz rozwoju w ujęciu prawnym | 23 |
1.1. W poszukiwaniu rozwiązań instytucjonalnych prowadzenia działań na rzecz rozwoju | 23 |
1.2. Prawny mechanizm wspierania rozwoju regionalnego | 32 |
1.3. Zasady współdziałania organów administracji rządowej i organów administracji samorządowej w przygotowaniu i realizacji Narodowego Planu Rozwoju | 42 |
2. Konstrukcja prawna prowadzenia polityki rozwoju | 48 |
2.1. Obszar normowania ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju | 48 |
2.2. Pozanormatywne ujęcie polityki i rozwoju. Względność jako cecha prawnie definiowanych zjawisk | 50 |
2.3. Normatywne ujęcie polityki rozwoju i jej prowadzenia | 58 |
3. Zasady unijnej polityki spójności jako determinant krajowego mechanizmu prowadzenia polityki rozwoju | 61 |
Rozdział II. Założenia ustrojowe jako podstawa organizacji prowadzenia polityki rozwoju | 70 |
1. Reorganizacja struktury terytorialnej państwa a zdolność wykonywania zadań publicznych | 70 |
2. Decentralizacja jako ustrojowa konstrukcja budowania struktur instytucjonalnych w sferze prowadzenia polityki rozwoju | 74 |
3. Ustawowy mechanizm osiągania wspólnego celu publicznego w skali krajowej, regionalnej i lokalnej | 80 |
Podsumowanie części I. Ustrojowe założenia w prowadzeniu polityki rozwoju | 85 |
C Z Ę Ś Ć II. ORGANIZACJA PRAWNA I ZASADY DZIAŁANIA PODMIOTÓW PROWADZENIA POLITYKI ROZWOJU | 89 |
Rozdział I. Wielopodmiotowa struktura prowadzenia polityki rozwoju | 91 |
1. Ogólna charakterystyka prawnej organizacji aparatu wykonawczego w sferze prowadzenia polityki rozwoju | 91 |
2. Organizacja instytucjonalna prowadzenia polityki rozwoju na szczeblu centralnym | 94 |
2.1 Rada Ministrów jako podmiot prowadzenia polityki rozwoju | 94 |
2.2. Szczególna pozycja ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego | 98 |
2.3. Rola aparatu pomocniczego | 102 |
3. Pozycja samorządu województwa w prowadzeniu polityki rozwoju. Dylematy | |
z pogranicza prawa ustrojowego i materialnego | 108 |
4. Zakres samodzielności samorządu gminnego i powiatowego w prowadzeniu polityki rozwoju | 117 |
5. Legitymizacja działań władzy wykonawczej w prowadzeniu polityki rozwoju a rola władzy ustawodawczej | 120 |
Rozdział II. Charakterystyka prawna działań podmiotów prowadzenia polityki rozwoju | 123 |
1. Mechanizm strategicznego programowania rozwoju | 123 |
1.1. Programowanie rozwoju jako element wzajemnie powiązanych działań organów władzy publicznej | 123 |
1.2. Problematyka prawna organizacji programowania rozwoju – aspekty podmiotowe i proceduralne | 128 |
1.2.1. Kompetencje programotwórcze Rady Ministrów | 129 |
1.2.2. Programowanie rozwoju na poziomie struktur samorządowych | 134 |
1.2.3. Instytucja konsultacji strategii rozwoju i programów | 138 |
1.3. Klasyfikacja prawna strategii rozwoju i programów | 141 |
1.3.1. Strategie rozwoju | 141 |
1.3.2. Programy operacyjne i programy rozwoju | 144 |
1.4. Charakter prawny strategii rozwoju i programów | 148 |
1.5. Swoistość organizacji podmiotowej i proceduralnej strategicznego programowania rozwoju | 153 |
2. Współdziałanie typu konsensualnego podmiotów prowadzenia polityki rozwoju | 157 |
2.1. Czynności konsensualne w sferze prowadzenia polityki rozwoju a tradycyjne typologie prawnych form działania | 157 |
2.2. Kontrakt wojewódzki – forma prawna regulowania stosunków pomiędzy podmiotami prowadzenia polityki rozwoju | 161 |
2.3. Umowa partnerstwa – instrument współpracy czy współdecydowania? | 169 |
2.4. Kontrakt terytorialny – instrument prawny wzmocnienia współpracy i spójności działań w sferze prowadzenia polityki rozwoju | 177 |
2.5. Istota aktów konsensualnych w obszarze prowadzenia polityki rozwoju | 185 |
3. Koordynacja działań wzajemnie powiązanych w sferze prowadzenia polityki rozwoju | 186 |
3.1. Koordynacja prowadzenia polityki rozwoju | 186 |
3.2. Specyfika koordynacji wykorzystania środków zagranicznych. Wytyczne | 190 |
Podsumowanie części II. Sposób organizacji struktury i organizacji działań podmiotów prowadzenia polityki rozwoju | 196 |
C Z Ę Ś Ć III. ORGANIZACJA PRAWNA I ZASADY REALIZACJI POLITYKI ROZWOJU | 203 |
Rozdział I. Swoistość podstaw prawnych realizacji polityki rozwoju | 205 |
1. Obszar realizacji działań prowadzenia polityki rozwoju | 205 |
2. Złożoność podstaw prawnych działań organów administracji publicznej w sferze realizacji polityki rozwoju | 206 |
3. Charakter prawny systemów realizacji programów operacyjnych | 210 |
Rozdział II. Organizacja aparatu wykonawczego programów operacyjnych | 220 |
1. Szczególna struktura aparatu wykonawczego programów operacyjnych | 220 |
1.1. Formy organizacyjno-kompetencyjne realizacji programów operacyjnych | 220 |
1.2. Instytucje systemu realizacji programów operacyjnych | 224 |
1.3. Organizacja monitorowania realizacji programów operacyjnych | 229 |
1.4. Organizacja sprawozdawczości | 234 |
1.5. Instytucja audytowa | 236 |
1.6. Sposób organizacji realizacji programów operacyjnych | 238 |
2. Prawne formy działania podmiotów aparatu wykonawczego programów operacyjnych | 242 |
2.1. Prawne formy powierzania zadań związanych z realizacją programów operacyjnych | 242 |
2.2. Prawne formy dofinansowywania projektów | 245 |
Podsumowanie części III. Swoistość struktur organizacyjno-kompetencyjnych i prawnych form realizacji polityki rozwoju | 254 |
Wnioski końcowe. Publicznoprawne działania powiązane | 259 |
Wykaz podstawowych aktów prawnych wykorzystywanych w pracy | 269 |
Wykaz wykorzystywanego w pracy orzecznictwa | 272 |
Wykaz cytowanej w pracy literatury przedmiotu | 274 |
Wykaz najczęściej stosowanych skrótów | 303 |
The Legal Mechanism of Carrying Out Development Policy in Decentralized Public | |
Authority Structures. Summary | 305 |
Der Rechtsmechanismus der Führung der Entwicklungspolitik in dezentralisierten | |
Strukturen der öffentlichen Gewalt. Zusammenfassung | 307 |