Podróż na Atlantydę

O I tomie „Nowej baśni” Teodora Parnickiego

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

11,17  14,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 14,70 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,41 zł  


11,17

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca jest przede wszystkim drobiazgową analizą I tomu cyklu powieściowego Teodora Parnickiego Nowa baśń, zatytułowanego Robotnicy wezwani o jedenastej. Tak szczegółowo przeprowadzona analiza powieści była niezbędna do jej interpretacji, które przebiegają dwutorowo. Po pierwsze podjęto wątek Ingardenowskich, a szerzej – fenomenologicznych inspiracji, które wpłynęły na pisarstwo Parnickiego. Mamy tu do czynienia z wpływem na przekształcenia gatunkowe powieści historycznej jako tekstu literackiego oraz z wpływem na sposób postrzegania samej historyczności jako tekstowo-nietekstowego korelatu powieści. Literackość jest przez Ingardena traktowana jako pewna granica, która wyznacza status ontologiczny przedmiotów i postaci pojawiających się w dziele literackim, a istotą owej granicy jest zawieszenie asercji sądów wypowiedzianych w tekście. Druga grupa zabiegów interpretacyjnych zmierza do określenia tematyki powieści dziejowej Parnickiego jako powieści o śmierci. Parnicki w swym tekście mozolnie penetruje rozmaite europejskie mity i opowieści dotyczące śmierci, sprawdzając, czy niosą z sobą jakiś wymiar wyjaśniający bądź konsolacyjny. Odpowiedź na tak stawiane pytania jest przecząca. Ostatecznie śmierć pozostaje fenomenem niezrozumiałym, wymykającym się wszelkim próbom rozumienia, czy wyjaśnienia. I z takim przekonaniem Parnicki pozostawia swego czytelnika. Zasadniczym kontekstem interpretacji okazuje się mit Atlantydy, który ma w powieści znaczenie potrójne. Po pierwsze, w sensie dosłownym oznacza mityczny ląd, którego nie można zdobyć, choć bohaterowie próbują tam dopłynąć. Po drugie, odnosi się do niemożliwego do zdobycia lądu „prawdziwej” historii, lądu historii pewnej, historii-bytu. Po trzecie, staje się metaforą śmierci.


Rok wydania2012
Liczba stron202
KategoriaHistoria literatury
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-500-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wprowadzenie /    7
  Co zrobić z tradycją interpretacyjną? /    7
  Zaproszenie do tematu /    12
  
  Hamlet i inni. (Od powieści historycznej do powieści dziejowej) /    25
  Hamlet Duńczyk – otwarcie /    27
  Aron, Łukasz, Stanisław – fragmenty streszczenia i obietnice /    31
  Prawda, fałsz, zdarzenie /    52
  Łukasz i pisanie /    67
  Historia, powieść, dzieje /    75
  Narrator i postać /    90
  Ingarden a Parnicki – konsekwencje /    105
  Hamlet Duńczyk – ostatnie przygotowanie /    108
  Hamlet Duńczyk – zamknięcie /    123
  
  Podróż na Atlantydę, czyli śmierć w powieści dziejowej /    143
  O czym to jest? – wprowadzenie do tematu /    145
  „Lecz czuję, że oto już…” /    146
  Estetyzacja śmierci /    158
  Atlantyda /    166
  Eryk /    180
  Historia przeciw biologii /    186
  
  Summary /    195
  Резюме /    197
RozwińZwiń