Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

16,05  23,61

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,61 zł (-32%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,17 zł  


16,05

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem opracowania jest uporządkowanie i analiza współczesnych koncepcji rozwoju terytorialnego, czynników, które decydują o dynamice tego rozwoju oraz pokazanie sposobów ich włączania się w szybki i skomplikowany proces globalizacji.
Celem książki jest uporządkowanie i analiza współczesnych koncepcji rozwoju terytorialnego, czynników, które decydują o dynamice tego rozwoju oraz pokazanie sposobów ich włączania się w szybki i skomplikowany proces globalizacji. Innymi słowy chodzi o pytania, co warunkuje fakt, że pewne regiony rozwijają się i są regionami „wygrywającymi”, a inne, mimo pozornie sprzyjających okoliczności, nie mogą wyjść z kryzysu. Odpowiedzi na tak postawione pytania szukano przede wszystkim w teorii, analizując składowe procesu konstrukcji terytorium. W centrum uwagi znalazły się mechanizmy i sposoby rozwoju lokalnego jako metody rozwoju regionalnego, co w konsekwencji prowadziło do analizy dwóch zbiorów – terytorium i przedsiębiorstw oraz warunków, w których rozwój jednego przyczynia się jednocześnie do rozwoju drugiego. Wzajemne przenikanie się tych zbiorów znajduje wyraz w różnych strategiach i przestrzennych formach organizacji przedsiębiorstw.


Rok wydania2005
Liczba stron212
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-7969-388-7
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     6
  I. Rewolucja technologiczna i nowy paradygmat rozwoju     10
  1. Globalizacja     10
  1.1. Istota globalizacji     10
  1.2. Od gospodarki międzynarodowej do globalnej     12
  1.3. Czynniki i mechanizmy globalizacji     17
  1.4. Społeczne i gospodarcze konsekwencje globalizacji     23
  2. Globalizacja a rozwój regionalny     31
  2.1. Organizacja w sieci     31
  2.2. Glokalizacja - łącznik między globalnym i lokalnym wymiarem rozwoju     37
  2.3. Procesy terytorializacji     42
  2.4. Metropolizacja     46
  II. Terytorium - koncepcje i charakterystyka     56
  1. Koncepcja rozwoju lokalnego - geneza i istota     56
  1.1. Geneza rozwoju lokalnego     56
  1.2. Istota rozwoju lokalnego     59
  2. Terytorialny charakter rozwoju     64
  3. Wymiar i skala rozwoju terytorialnego     67
  4. Od przestrzeni „miejsca” do terytorium „aktora”     70
  III. Terytorialne formy organizacji produkcji     73
  1. Ramy koncepcji i typologie     73
  2. Dystrykty przemysłowe     76
  2.1. Marshallowskie dystrykty przemysłowe     76
  2.2. Włoskie dystrykty przemysłowe     78
  2.3. Nowe dystrykty przemysłowe     81
  3. Technopole i technopolie     87
  4. Skupiska przemysłowe (clusters)     90
  5. Terytorialne systemy produkcyjne     91
  6. Rodzaje przestrzennych form organizacji produkcji, atuty i ograniczenia     95
  IV. Procesy konstrukcji terytorium     102
  1. Zmiana podejścia do relacji terytorium → firma     102
  2. Konkurencja i konkurencyjność terytoriów     103
  2.1. Istota konkurencji i konkurencyjności     103
  2.2. Czynniki konkurencji terytorialnej     105
  3. Kapitał relacyjny (społeczny) i „governance” (regulacja)     119
  3.1. Kapitał relacyjny (społeczny)     120
  3.2. „Govemance”     123
  4. Strategie i trajektorie rozwoju terytorium     130
  4.1. Proces tworzenia skupisk (aglomeracja)     131
  4.2. Proces tworzenia się specjalizacji     132
  4.3. Budowa specyficzności terytorium     134
  5. Koncepcja terytoriów „uczących się”     135
  V. Innowacje i środowiska przedsiębiorczości     140
  1. Proces innowacji     140
  2. Organizacja procesu innowacji i transferu technologii     145
  3. Środowiska innowacyjne i umiędzynarodawiąjące     148
  4. Typologia środowisk - próba syntezy     154
  VI. Środowiska przedsiębiorczości czy „przedsiębiorczość rozproszona” (Budowanie sieci powiązań i układów partnerskich w regionie łódzkim. Studium przypadku)     158
  1. Gospodarka regionu łódzkiego i jej przemiany     159
  1.1. Specyfika procesu transformacji     159
  1.2. Przedsiębiorstwa, ich cechy i problemy rozwoju     163
  1.3. Innowacje i strategie rozwoju przedsiębiorstw     169
  2. Instytucje, ich rozwój i strategie działania     174
  2.1. Instytucje w gospodarce regionu     174
  2.2. Rodzaje działalności i dostępność usług     177
  2.3. Finansowanie i kompetencje     180
  3. Region łódzki - środowiska „w trakcie powstawania”     181
  3.1. Relacje między przedsiębiorstwami     181
  3.2. Relacje między przedsiębiorstwami a ich instytucjonalnym otoczeniem     187
  3.3. Rola władz lokalnych w tworzeniu środowisk i budowaniu kapitału relacyjnego (społecznego)     193
  Zakończenie     196
  Bibliografia     202
  
RozwińZwiń