Zobaczyć społeczeństwo

Zobaczyć społeczeństwo

Film i wideo w badaniach socjologicznych

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W niniejszej pracy podjęte zostały rozważania nad obecnością filmu w badaniach socjologicznych, bez unikania jednocześnie odniesień do innych nauk społecznych, gdyż współcześnie, gdy podejście interdyscyplinarne stało się czymś naturalnym, trudno niekiedy wskazać jednoznaczne granice między poszczególnymi dziedzinami wiedzy. Motywem przewodnim książki jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile film może być narzędziem uprawiania nauki i na ile może być jednym ze sposobów wypowiedzi naukowej. Pytania te w sposób oczywisty prowadzą do rozważań nad kryteriami naukowości i nad samym pojęciem nauki. Można nawet powiedzieć, że stosunek do obecności filmu i wideo w socjologii staje się dziś w pewnym sensie jednym ze wskaźników pojmowania nauki. Szczególne dyskusje może budzić pojęcie filmu socjologicznego, którego w tej książce została przedstawiona autorska koncepcja, a który jako pewna forma wypowiedzi naukowej nie zawsze jest uważany za pełnowartościową pracę naukową. Wydaje się jednak, iż przykład filmu etnograficznego pokazał, że za pomocą innego medium aniżeli słowo również można uprawiać naukę i komunikować wyniki badań naukowych, stąd też w niniejszej pracy znalazło się miejsce na omówienie możliwości użycia filmu w antropologii kulturowej. Poza tym ważnym zadaniem tej książki jest systematyczne przedstawienie użycia filmu i wideo w socjologii, co przy braku zwartych publikacji na ten temat w języku polskim może z niej czynić także pewną formę podręcznika akademickiego.


Rok wydania2014
Liczba stron284
KategoriaInne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-2699-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. Początki filmu z ducha nauki     13
  
  1.1. Obrazy ruchome przed braćmi Lumière’ami     15
  1.2. Kinematograf braci Lumière’ów     24
  1.3. Kino niefikcjonalne i kino fikcjonalne. Auguste i Louis Lumière’owie a George Méliès     31
  
  2. Film dokumentalny i jego potencjał socjologiczny     37
  
  2.1. Charakterystyka filmu dokumentalnego     38
  2.2. Problem obiektywizmu w filmie dokumentalnym     47
  2.3. Socjologia a literatura i film dokumentalny     55
  2.4. Film dokumentalny a badania socjologiczne     60
  
  3. Film naukowy     68
  
  3.1. Pierwsze realizacje i naukowe refleksje     69
  3.2. Koncepcje i typologie filmu naukowego     75
  3.3. Instytucjonalizacja filmu naukowego     91
  
  4. Film etnograficzny jako poprzednik filmu socjologicznego     107
  
  4.1. Rys historyczny     108
  4.2. Definicje, typologie, charakterystyka     119
  4.3. Film etnograficzny a tekst pisany     128
  
  5. Film i wideo jako narzędzia badawcze w socjologii     132
  
  5.1. Film a wideo     133
  5.2. Użycie filmu i wideo w socjologii jako działalność naukowa     136
  5.3. Rodzaje danych filmowych w socjologii     140
  5.4. Pozyskiwanie danych za pomocą kamery jako proces społeczny     142
  5.5. Prekursorzy badań z użyciem filmu i wideo w socjologii     145
  5.6. Rejestracja obserwacji i wywiadów     149
  5.7. Wywiad na podstawie filmu     153
  5.8. Nagrania tworzone przez osoby badane na polecenie socjologa     155
  5.9. Mobilna kamera     157
  
  6. Metody analizy filmu i wideo w socjologii     160
  
  6.1. Analiza ikonograficzno-ikonologiczna     161
  6.2. Metoda dokumentarna     164
  6.3. Analiza treści     169
  6.4. Metoda semiologiczna     173
  6.5. Etnometodologiczna analiza konwersacyjna     178
  6.6. Teoria ugruntowana     184
  6.7. Analiza dyskursu     189
  6.8. Hermeneutyczna socjologia wiedzy     192
  
  7. Film socjologiczny     197
  
  7.1. Definicja, charakterystyka i typologia filmu socjologicznego     198
  7.2. Środki wyrazu używane w filmie socjologicznym     209
  7.3. Film socjologiczny a sztuka     219
  
  8. Teoria i praktyka filmu naukowego. Wywiady eksperckie     223
  
  8.1. Zastosowanie filmu w nauce     225
  8.2. Film w badaniach socjologicznych     231
  8.3. Analiza filmów w socjologii     235
  8.4. Film socjologiczny     237
  8.5. Wykorzystanie filmu w dydaktyce     247
  8.6. Instytucje związane z filmem naukowym     252
  
  9. Etyczne i prawne aspekty badań wizualnych z wykorzystaniem filmu     255
  
  Zakończenie     264
  Bibliografia     267
  Filmografia     278
  In Order to See Society Film and Video in Sociological Research (Summary)    281
RozwińZwiń