POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Autorzy tekstów zawartych w książce koncentrują uwagę na wybranych kategoriach pojęciowych współczesnej edukacji. Barbara Skarga sądziła, że kategoria wyznacza pole teoretyczne badań, a jednocześnie sama może być przedmiotem analiz. Wynika stąd zarówno zmienny, historyczny charakter ujęcia kategorii, jak i możliwość interdyscyplinarnego rozpatrywania jej istoty. Redaktorzy tomu mają nadzieję, że – jak stwierdzają we wstępie – analiza kategorii pozwoli wyjść poza modernistyczną, zamkniętą strukturę pojęć, gdyż kategorie mogą mieć charakter polisemantyczny i teoriotwórczy, otwierają „przestrzeń dyskursu o procesach i podmiotach edukacji w kulturowych warunkach tekstualizacji i metaforyzacji postrzegania świata”, pozwalają opisać nie tylko to, „co powszechne i standardowe”, ale także to, „co ambiwalentne, peryferyjne, marginalne i jednostkowe”. Te deklaracje zwiększają zainteresowanie podjętą problematyką.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3130-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Anna Gaweł, Bogusław Bieszczad, Wstęp | 7 |
I. Wybrane kategorie pojęciowe w przestrzeni dyskursu o edukacji | 15 |
Bogusław Bieszczad, O przygodności (w) wychowania(u) | 15 |
Renata Monika Sigva, Kategoria stawania się w refleksji naukowej; konotacje pedagogiczne | 33 |
Elżbieta Ozga, O obywatelskości i jej przemianach na przestrzeni wieków | 45 |
Anna Gaweł, Świadomość zdrowotna jako kategoria wyznaczająca cele edukacji zdrowotnej | 83 |
II. Niepełnosprawność jako kontekst dyskursu wokół kategorii pojęciowych edukacji | 103 |
Franciszek Wojciechowski, Osoba z niepełnosprawnością – zadania edukacji i rehabilitacji. Wybrane aspekty analiz | 103 |
Sylwia Opozda-Suder, Wychowanie moralne jako kategoria pedagogicznych analiz w kontekście niepełnosprawności intelektualnej | 125 |
Beata Nowak, Jakość życia w kontekście niepełnosprawności | 141 |
Estera Twardowska-Staszek, Zachowania ryzykowne młodzieży. Swoistość etiologii w sytuacji upośledzenia umysłowego | 163 |
Maria Brodzikowska, Świadomość wychowawcza rodziców żyjących z HIV/AIDS | 177 |