POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Artykuły składające się na niniejszą publikację koncentrują się wokół tematu młodego odbiorcy. W tym kontekście omówiono wiele zagadnień szczegółowych dotyczących książek adresowanych do dzieci i młodzieży oraz sposobu, w jaki przebiega ich lektura, oparta przede wszystkim na odbiorze emotywnym.
Jedną z grup tematycznych stanowią teksty opisujące książki (a także czasopisma), które dzięki swemu ponadczasowemu przekazowi stały się łącznikiem między pokoleniami, dostarczając podobnych wzruszeń kolejnym generacjom. W publikacji znalazły się również szkice przedstawiające losy książek, które w czasach PRL-u zyskały miano zakazanych. Na ich przykładzie pokazano, że książka to nie tylko treści edukacyjne, czy rozrywkowe, lecz także, nierzadko, nośnik przekazu ideologicznego, który może silnie oddziaływać na czytelników, szczególnie młodych. Oprócz ukazania niewątpliwych pożytków płynących z lektury odpowiednich książek, w kilku artykułach podjęto również zasygnalizowaną w tytule kwestię lektur szkodliwych. W tym kontekście przedstawiono publikacje, które mogą spowodować szkody w psychice młodych czytelników przez kształtowanie w nich fatalnego gustu estetycznego oraz promowanie systemu wartości opartego na dobrach materialnych. Publikację zamykają artykuły poświęcone terapeutycznym właściwościom książek oraz roli biblioterapii w propagowaniu wiedzy o zdrowiu.
W Młodym odbiorcy w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych podkreślono, jak wielką wagę dla kształtowania kultury czytelniczej ma właściwe rozpoznanie potrzeb lekturowych dzieci i młodzieży. Z artykułów wybrzmiewa apel do wydawców, bibliotekarzy i rodziców o wzięcie odpowiedzialności za rekomendowaną młodemu odbiorcy książkę.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-349-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od redaktorek | 7 |
Małgorzata Gwadera | |
O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży w XXI wieku | 9 |
Katarzyna Krupka-Jedynak | |
Dziecko czytające. Obrazy lektury „książki zakazanej” w polskiej kulturze II połowy XIX i na początku XX wieku (na wybranych przykładach z literatury pięknej i pamiętników) | 23 |
Alicja Baluch | |
O pożytkach płynących z właściwego rozpoznania w praktyce lektury | 35 |
Alicja Ungeheuer-Gołąb | |
„Łzy i dreszcze”. O emotywnym odbiorze literatury dziecięcej | 45 |
Michał Rogoż | |
Kubuś Puchatek jako bohater wielu pokoleń. Z dziejów recepcji arcydzieła Alana Aleksandra Milne’a na polskim rynku wydawniczym | 59 |
Zofia Budrewicz | |
Modne, bo pożyteczne. Wartość i edukacyjne znaczenie międzywojennych podróży krajoznawczych dla młodzieży | 77 |
Zofia Ożóg-Winiarska | |
Bianca Pitzorno i jej bohaterowie | 93 |
Marta Nadolna | |
Lęk przed książkami o Lwowie | 111 |
Krystyna Heska-Kwaśniewicz | |
Książki harcerskie — książki groźne | 123 |
Ewa Jabłońska-Stefanowicz | |
„Szkolne” edycje klasyki po 1989 roku. Szkody i pożytki | 135 |
Sylwia Gajownik | |
O szkodliwości książek trywialnych | 155 |
Barbara Pytlos | |
Portret nastolatki kreowany na łamach miesięcznika „Dziewczyna” w latach 2005—2009 (rekonesans badawczy) | 167 |
Katarzyna Tałuć | |
Przejaw młodzieżowego buntu czy walki politycznej? Niezależne młodzieżowe czasopisma w Polsce lat 80. XX wieku | 175 |
Małgorzata Chrobak | |
Postawy wobec obcości w prozie dla młodzieży po 1989 roku | 189 |
Renata Grigoriew | |
Oniryczny most porozumienia z dzieckiem, które boi się ciemności. Na przykładzie poezji Danuty Wawiłow | 203 |
Agnieszka Kotwica | |
Biblioterapeutyczna działalność śląskich bibliotek na przykładzie Biblioteki Śląskiej w Katowicach i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu | 221 |
Barbara Mauer-Górska | |
Biblioterapia a edukacja informacyjna z zakresu wiedzy o zdrowiu | 233 |