POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, jak nauczyciel polonista może radzić sobie z pogłębiającymi się problemami społecznymi współczesnych nastolatków? Obok wskazania najważniejszych trudności i wyzwań, którym musi stawić czoło polonista, przedstawia szereg praktycznych rozwiązań, mających na celu poprawienie relacji panujących w klasach szkolnych. Publikacja nie jest teoretyczną analizą a praktycznym przewodnikiem, wzbogaconym o scenariusze lekcji i propozycje wykorzystania elementów socjoterapii (zwłaszcza psychodeukacji) na języku polskim.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-1960-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
• Wstęp | |
• Klasa szkolna jako wielowymiarowa przestrzeń społeczna | |
[Agnieszka Guzik] | |
[1. Charakterystyka przestrzeni społecznej (Człowiek i przestrzeń – próba ukazania | |
relacji; Rodzaje przestrzeni społecznej; Przestrzeń społeczna w wymiarze interakcji | |
społecznych); 2. Perspektywa klasy szkolnej jako przestrzeni społecznej (Fizyczna przestrzeń | |
klasy szkolnej; Nauczyciele i uczniowie; Interakcje społeczne i komunikacja; | |
Normy i zasady społeczne); 3. Podsumowanie] | |
• Socjoterapia – więcej niż terapia | |
[Iwona Kołodziejek] | |
[1. Trudne dzieci trudnych rodziców; 2. Istota socjoterapii (Socjoterapia – | |
zarys pojęciowy; Cele; Struktura zajęć; Metody); 3. Podsumowanie] | |
• Stowarzyszenie „U Siemachy” jako przykład placówki | |
o charakterze socjoterapeutycznym | |
[Iwona Kołodziejek] | |
[1. Wychowujemy, edukujemy, tworzymy, delegujemy, pomagamy – prezentacja | |
Stowarzyszenia „U Siemachy”; 2. Mamy cel; 3. „Jesteś tu, bo tego chcesz”; | |
4. „Filozofia nagradzania”; 5. Wychowawca to także Siemachowiec; 6. Spróbuj | |
dużo wiedzieć; 7. Prawa ręka wychowawcy, czyli o funkcji lidera; 8. Zapiecek, | |
Logo, Hipog, CD-kąt; 9. Społeczność – nie może Cię zabraknąć!; 10. Spektakl; | |
11. Wierzymy w ludzi, czynimy cuda; 12. Czego Siemacha uczy uczniów, a czego | |
może nauczyć nauczycieli? Czyli o tym, że wiara nie czyni cudów, cuda czynią | |
ludzie] | |
Suplement metodyczny [Socjoterapia na lekcji języka polskiego; „JA I ŚWIAT | |
WOKÓŁ MNIE” – cele programu; Treść a metoda; Struktura zajęć; Uwagi dla nauczycieli; | |
Projekt lekcji] | |
• Metoda socjometryczna w pracy nauczyciela polonisty | |
[Iwona Kołodziejek] | |
[1. Socjometryczny obraz klasy szkolnej; 2. Analiza socjogramów (Klasowy lider | |
– wzór postępowania; Zmora klasowych grupek; Nielubiani); 3. Wykorzystanie | |
socjometrii w pracy nauczyciela polonisty] | |
• Nauczyciel polonista wobec wybranych problemów klasy | |
szkolnej | |
[Iwona Kołodziejek] | |
[1. Klasa daleka od ideału; 2. „Głupi”, „imbecyl”, „dureń”; 3. Twórcza praca w | |
grupach; 4. Aktywność uczniów; 5. Świat pełen ludzi; Aneks] | |
Suplement metodyczny [ Język „Porozumienia bez przemocy” w szkole; Opis | |
projektu; Cele; Metoda; Uwagi dla nauczyciela; Projekt lekcji] | |
• Zakończenie | |
• Bibliografia | |
• Indeks nazwisk | |