POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pojawiający się w tytułowym haśle przedrostek „ultra” (sugerujący niebywałe natężenie danej cechy oraz ruch przekraczania, wykraczania poza czy nad), służyć miał wyróżnieniu grupy tekstów – wierszy, fragmentów eseistyki i prozy, w których dochodzi do silnie nacechowanego artystycznie – „ultraliterackiego” – użycia języka, w tym w szczególności do wprowadzania figur retorycznych i stylistycznych, oraz do wykorzystania możliwości związanych z brzmieniem tekstu oraz z jego kształtem wizualnym. Uderzający wygląd określenia „ultraliteratura” oraz jego specyficzne brzmienie miały po części stanowić zapowiedź poruszanej tu tematyki. Słowo złożone z pięciu elementów powtarzanych w pewnym rytmie – uchwytnym zarówno wzrokowo, jak i słuchowo, odsyła do zjawisk z kręgu muzyczności i ikoniczności literatury. W pracy szczegółowo analizowane są literackie strategie transmedialne, czyli próby odwzorowania właściwości konstrukcyjnych i percepcyjnych innych mediów (muzyki, filmu, fotografii i malarstwa), rozwijane przy użyciu środków dostępnych literaturze. Stąd terminem wielokrotnie powracającym w książce okaże się ekfraza. Obszerne omówienia zarysowujących się w tym kontekście prób wyjścia poza granice przekazu słownego w finale zostają dopełnione szkicami dotyczącymi literackiego projektu „poszukiwania pozawerbalnego”, realizowanego jako dążenie do uzyskania epifanicznych wglądów.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Universitas |
ISBN-13 | 978-83-242-2460-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | |
CZĘŚĆ PIERWSZA: Literackie strategie transmedialne | |
Specyfika poetyckich i eseistycznych ekfraz fotografii w literaturze polskiej | |
przełomu XX i XXI wieku | |
Inwersja (fotografia anamorficzna) Joanny Mueller jako „wiersz fotograficzny” | |
Strategie quasi-filmowe w narracjach powieściowych Marka Bieńczyka | |
Pokusa czytania polifonicznego. O kilku wierszach Stanisława Barańczaka | |
CZĘŚĆ DRUGA: Ekfrazy eseistyczne – nowe perspektywy | |
„Energia” metafor w ekfrazach eseistycznych | |
„Konkretyzacje abstrakcji”. Metafory w ekfrazach obrazów abstrakcyjnych | |
Interferencje obrazów jako zapis percepcji przez pryzmat sztuki (na wybranych | |
przykładach z polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii) | |
CZĘŚĆ TRZECIA: O poszukiwaniu pozawerbalnego | |
Ile waży wiśnia? Esej jako forma cielesno-duchowa według Jolanty Brach-Czainy | |
„Trzeba poszerzać szczelinę…”. Poezja metafizyczna Bogusława Żurakowskiego | |
Przyjdzie Mesjasz z byle czego. Motywy Schulzowskie w poezji Tomasza Różyckiego | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |
Nota bibliograficzna | |
Spis ilustracji | |
Indeks nazwisk | |
Summary | |