Poezja doświadczania sacrum. Wokół twórczości poetyckiej Janusza S. Pasierba

Poezja doświadczania sacrum. Wokół twórczości poetyckiej Janusza S. Pasierba

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

36,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 28,80 zł  


36,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Krzysztof Kranicki dokonuje oglądu poezji księdza Janusza Stanisława Pasierba z innej perspektywy, niż czynią to w swoich monografiach badacze twórczości tego wybitnego uczonego humanisty i zarazem poety. Autor niniejszej publikacji skoncentrował się na jednym wybranym zagadnieniu, mianowicie na rozumieniu sacrum w twórczości Pasierba, i dokonał wszechstronnej interpretacji sposobów przejawiania się relacji człowieka z Bogiem w wybranych utworach poety. Jako podstawę badawczą zastosował Kranicki metodę ikonologiczną, docierając do istotnych sensów utworów poprzez kolejne trzy ich lektury. Sądzę, że warto czytelniczo prześledzić zawarte w książce Krzysztofa Kranickiego interesujące propozycje interpretacyjne i wnioski wyprowadzane z kolejnych dociekań analitycznych autora.


prof. dr hab. Jolanta Kowalewska-Dąbrowska


Rok wydania2014
Liczba stron250
KategoriaLiteratura polska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
ISBN-13978-83-7865-223-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedsłowie    15
  Sacrum – próba definicji    15
  Badania nad sacrum w literaturze    22
  
  Rozdział I. „Czy słowo jest tu ciągle kamieniem?”. Sacrum w poezji Janusza S. Pasierba – propozycja metodologii    29
  
  Rozdział II. „Sądzisz że kołysanka z Betlejem to cała Ewangelia”. Sacrum biblijne i egzystencjalna lektura Pisma świętego    42
  
  Rozdział III. „Widzę tyle/tylko ciebie nie widzę”. Próba analizy wybranych wierszy metodą ikonologiczną (lektura druga i lektura trzecia)    60
  widzenie    61
  obejmowanie    66
  nim to się stanie    68
  dom    70
  Turyn    72
  zaorane wzgórze    73
  gdyby    74
  Wnioski interpretacyjne    76
  
  Rozdział IV. „Ziemio która rodzi niebo”. Od natury do kultury    77
  
  Patrzenie Boga – patrzenie człowieka    77
  Podsumowanie – analiza wiersza *** (nocą kiedy oglądam obraz)    91
  
  Rozdział V. „Rana to usta”. Dialog jako narzędzie komunikacji z sacrum osobowym    96
  
  Ciało jako przestrzeń dialogu    97
  Rola rany w komunikacji człowieka z sacrum osobowym    99
  Oblicza dialogu    104
  
  Rozdział VI. „Wiem że jesteś”. Bóg Jezusa Chrystusa jako sacrum osobowe – próba interpretacji wiersza Wierzę    111
  
  Tytuł – „Wierzę”    112
  Słowo-miecz    113
  Prawdziwe Ciało i Krew    115
  Królestwo jak ziarno    116
  Światło    117
  Droga    118
  Życie    119
  Wnioski interpretacyjne    120
  
  Rozdział VII. „Sprawdzać pieczęcie po trzech dniach na grobie”. Glosa o zmartwychwstaniu    122
  
  Rozdział VIII. „Dokąd od ciebie uciekam/tam jesteś/czekasz”.
  
  Ojcostwo czytane przez synostwo    126
  syn marnotrawny [I]    126
  syn marnotrawny [II]    127
  Przypowieść o ojcu    128
  Szukanie Adama    130
  Podsumowanie    131
  
  Rozdział IX. „Pisał płomieniem na wietrze”. Przyczynki do interpretacji wiersza przez ogień    132
  
  Biblijnie    133
  Teologicznie, tu: soterycznie    134
  Epistemologicznie    135
  Eschatologicznie    136
  Nie koniec, ale popiół    137
  
  Rozdział X. „Jestem Twoim skrzyżowaniem dróg”. Linia życia Janusza S. Pasierba jako geneza obecności sacrum w jego poezji    139
  
  Od narodzin do przyjęcia święceń kapłańskich    140
  Działalność naukowa i duszpasterska    142
  Skrótowa prezentacja dorobku poetyckiego    148
  Nieustannie trwa w pamięci    156
  Rozdział XI. „Obracam rozżarzony węgiel”. Sacrum piszące i sacrum pisane    160
  Bóg pisze poezję    160
  Literatura piękna miejscem teologicznym?    167
  Od sacrum do Boga    171
  
  Rozdział XII. „Nie żyję na własną rękę”. Od kerygmatu do świadectwa    178
  
  Rozdział XIII. Oblicza poezji Janusza S. Pasierba    192
  
  W kręgu metafizyki    194
  Poezja religijna    195
  Poezja kapłańska    198
  Poezja kultury    203
  Poetycka ikona pasji    205
  Poezja wiary tragicznej czy poezja wiary dramatycznej?    207
  Poezja doświadczania sacrum    211
  
  Posłowie    214
  
  Katedra żyjąca. Tryptyk poetycki    214
  Część I – Wstępowanie    216
  Część II – Wnętrze serca    219
  Część III – Misterium obecności    222
  Epilog226
  
  Bibliografia    227
  Streszczenie    244
RozwińZwiń