INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Książka poświęcona jest twórczości Czesława Miłosza, opisywanej poprzez szereg antynomii, w jakich poeta postrzegał kondycję człowieka i nowoczesnej liryki. Kolejne rozdziały części pierwszej wypełnia wnikliwe omówienie programowych tekstów Miłosza: od „Listu półprywatnego o poezji” aż po ostanie „manifesty” z lat dziewięćdziesiątych XX wieku – „Przeciw poezji niezrozumiałej” i „Postscriptum”. Motywem wiodącym tych lektur są stawiane bynajmniej nie retorycznie pytania o gnostycyzm, klasycyzm, realizm i antymodernistyczność Miłosza.
Część druga zawiera rekonstrukcję dialogów poety z Osipem Mandelsztamem i Aleksandrem Watem. Na szeroko zarysowanym tle autorskich poetyk i dramatycznych biografii autorów „Ciemnego świecidła” i „Zeszytów woroneskich” autorka pokazuje istotę wyborów i celowych zaniechań twórcy „Ocalenia”. Rozstrzygnięcia i oceny Miłosza, przeczytane w świetle poetologicznych projektów Mandelsztama i Wata, uderzają konsekwencją, ale i ujawniają problemy, które budzić mogą chęć sporu z mistrzem pokonywanej rozpaczy.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 283 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2516-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Homo religiosus, czyli „pragnienie cudu”. Z Ziemią Ulro w ręku | 15 |
Część I. Myśli i słowa | 33 |
Miłosz – gnostyk? | 35 |
Język młodzieńczego Weltschmerzu. Wokół „gnostyckiego doświadczenia egzystencji” | 35 |
Poezja jako rodzaj wyobraźni religijnej. Tematy gnostyckie w dojrzałej twórczości Miłosza | 53 |
Miłosz – klasyk? | 70 |
„Poezja umysłu”, czyli „wiara filozoficzna” | 70 |
„Hymniczność przeciw śmierci”, czyli „myślące ciało” | 82 |
Miłosz – realista? | 88 |
Spór z klasycyzmem. O hierarchizujących zaletach formy | 88 |
„żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”. Gucio zaczarowany jako traktat o istnieniu | 106 |
Miłosz – antymodernista? | 119 |
Głos Miłosza w sporze o „niezrozumialstwo” jako ponowiony wybór tradycji. Wokół nieujawnionych intertekstów szkiców Przeciw poezji niezrozumiałej i Postscriptum | 119 |
Intertekst nieuwzględniony | 137 |
Część II. Prologi i dialogi | 143 |
Prolog: Poezja jako doświadczenie wewnętrzne. Aleksander Wat o „epifanii naturalnego” | 145 |
Dialog: Jaśniejsze świecidło. Miłosz czyta Wata | 180 |
Prolog: „Harmonia to wykrystalizowana wieczność”. Osip Mandelsztam o fenomenologii | |
słowa poetyckiego | 204 |
„Rozum geologiczny”, czyli ku architektonice słowa | 204 |
„Muzyka zmartwychwstania”, czyli ku „wewnętrznemu obrazowi słowa” | 229 |
Dialog: Czesław Miłosz i Osip Mandelsztam o słowie i kulturze. Spotkania oraz rozejścia | 234 |
Zakończenie | 259 |
Nota bibliograficzna | 263 |
Bibliografia | 265 |
Indeks osób | 273 |
“In Order not to See Eyes that Are Set on Nothing”. About Czesław Miłosz’s Works. Summary | 279 |