POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
W miastach w Polsce l na świecie są dzieci i młodzież, dla których szeroko rozumiana "ulica" - również rynek, osiedlowe zakamarki czy centrum handlowe - jest ważną, a niekiedy główną przestrzenią życiową.
Współczesne, tytułowe dzieci ulicy są przez autorów książki przedstawiane jako jeden z przejawów wielkomiejskiej rzeczywistości, jej specyfiki, różnorodności i dynamiki. Analizowane przez pryzmat socjologii problemów społecznych, jest to zjawisko o cechach zarówno lokalnych, jak i globalnych. Książka odnosi się do teoretycznych, empiryczno-praktycznych i aksjologicznych aspektów badań nad dziećmi ulicy w Polsce i na świecie oraz przedstawia rezultaty badań terenowych prowadzonych w Krakowie. Wynika z nich, że z powodu wielości i złożoności cech młodych ludzi oraz czynników ich funkcjonowania w miejskiej przestrzeni nie można dziś mówić o jednym typie dziecka ulicy. Zaproponowana w książce typologia uwzględnia charakter ich więzi z rodziną i z otoczeniem oraz style czy sposoby życia. Wątkiem komplementarnym są refleksje na temat socjologii stosowanej, polityki społecznej oraz pracy socjalnej jako „narzędzia" myślenia i działania w pracy z dziećmi i na rzecz dzieci ulicy.
Prof. dr hab. Krzysztof Frysztacki, dr Marcjanna Nóżka i dr Marta Smagacz-Poziemska ściśle współpracują w ramach Zakładu Socjologii Stosowanej l Pracy Socjalnej w Instytucie Socjologii UJ. Łączą ich zarówno wątki składające się na studia miejskie, jak i zagadnienia problemów społecznych, będące przejawami współczesności i jednocześnie wyzwaniami badawczymi. Ta najnowsza książka jest kontynuacją oraz odzwierciedleniem prowadzonej działalności.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Socjologia miasta i wsi |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-8390-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Część I. DZIECI ULICY – SPRAWY NIE TAK OCZYWISTE | 13 |
Rozdział 1. Problemy społeczne – problemy wieku dziecięcego i wczesnej młodości | 15 |
1.1. Koncepcje problemów społecznych jako refleksja wprowadzająca | 15 |
1.2. Rozumienie dziecka i dzieciństwa | 22 |
1.3. Wpływ przemian rodziny na sytuację dziecka | 27 |
1.4. Źródła niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży | 35 |
Rozdział 2. Młodzi mieszkańcy miast i ich problemowe sprawy | 39 |
2.1. Miasto i jego problemy | 39 |
2.2. Przestrzeń miejska – przestrzeń życiowa młodych ludzi | 46 |
2.3. Podwórko, ulica, rynek, centrum handlowe | 51 |
2.4. Przegląd wybranych typologii dzieci ulicy | 53 |
Rozdział 3. „Dzieci ulicy” przez pryzmat badań i komentarzy międzynarodowych | 61 |
3.1. Społeczeństwo, dzieci-młodzi, miasto | 61 |
3.2. Zjawisko – i problem – życia ulicznego | 65 |
3.3. Patrząc globalnie, widząc zjawiska i działania lokalne | 72 |
3.4. Ulica – dzieci – social welfare | 86 |
Część II. BADANIA KRAKOWSKIE | 91 |
Rozdział 4. Koncepcja i warsztat badań krakowskich | 93 |
4.1. Założenia i cele projektu | 93 |
4.2. Pytania badawcze | 96 |
4.3. Metodologia badań i źródła danych empirycznych | 97 |
Rozdział 5. Krakowskie dzieci i młodzież oraz ich problemy. Prezentacja i analiza danych zastanych | 103 |
5.1. Szkic sytuacji demograficznej dzieci i młodzieży w Krakowie oraz regionie | 104 |
5.2. Sytuacja materialna dzieci i ich rodzin | 106 |
5.3. Sposoby spędzania czasu wolnego i aktywność społeczna młodych mieszkańców Krakowa | 109 |
5.4. Postawy młodzieży wobec substancji psychoaktywnych | 117 |
5.5. Agresja, przestępczość, prostytucja – zmienność problemów | 122 |
5.6. Rozpoznając zjawisko dzieci ulicy | 127 |
Rozdział 6. Dzieci krakowskiej ulicy okiem obserwatora i z perspektywy eksperta | 133 |
6.1. Dzieci ulicy – stereotyp, znaczeniowy worek, adekwatne pojęcie? | 133 |
6.2. Główne cechy wizerunku dzieci ulicy | 143 |
6.3. Stawanie się dzieckiem ulicy. Dynamika zjawiska | 164 |
6.4. Społeczne reakcje na dzieci ulicy – ich źródła i konsekwencje | 170 |
Część III. MYŚLĄC APLIKACYJNIE | 177 |
Rozdział 7. Rekomendacje dla teorii i praktyki | 179 |
7.1. Typologia dzieci ulicy. Nowe spojrzenie | 179 |
7.2. Etyczne i metodologiczne aspekty badań nad dziećmi ulicy | 185 |
7.3. Praca z dziećmi ulicy w Krakowie – rozwiązania i rekomendacje | 187 |
Rozdział 8. Na zakończenie: socjologia stosowana, polityka społeczna, praca socjalna jako narzędzia myślenia i działania | 203 |
Bibliografia | 211 |
Summary | 223 |