Batutą i skalpelem. Ciało w zawodach wysokospecjalistycznych

-15%

Batutą i skalpelem. Ciało w zawodach wysokospecjalistycznych

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

25,46  29,95 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,37 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Kim jest ufalny pacjent? Jaka część mózgu jest nazywana kochanką neurochirurgów? Czym różni się dyrygowanie w filharmonii od dyrygowania w operze? W jakich utworach frak dyrygenta się nie marszczy?
Dominika Byczkowska-Owczarek analizuje rolę ciała w zawodach wysokospecjalistycznych – neurochirurga i dyrygenta orkiestrowego, które zazwyczaj kojarzą się z rozległą wiedzą teoretyczną. Jak się jednak okazuje, za sukcesem w tych dziedzinach stoją tysiące godzin pracy, w tym fizycznej, polegającej na kontroli własnych ruchów i mimiki twarzy, a także umiejętnej współpracy z innymi bez użycia słów. W publikacji został przedstawiony proces pracy poprzez ciało w obu badanych profesjach, ze szczególnym uwzględnieniem takich jego aspektów, jak: przywództwo, tożsamość zawodowa, technologia, praca w zespole, komunikowanie, sytuacja kobiet wykonujących te zawody czy samotność. Pokazano także, jak w profesjach o kilkusetletniej historii i unikalnej kulturze pracy tworzeni są indywidualiści.
Na podstawie prowadzonych przez sześć lat jakościowych badań socjologicznych autorka proponuje koncepcję społecznego konstruowania cielesności w obszarze roli zawodowej. Stawia ciało w centrum socjologicznego zainteresowania oraz omawia sposoby jego przekształcania i używania podczas pracy.


Autorka od wielu lat zajmuje się badaniem ciała i cielesności oraz jest bez wątpienia ekspertką w tym obszarze. Jej książka zdecydowanie wykracza poza ramy socjologii ciała/ucieleśnienia. Sytuuje się na styku różnych subdyscyplin: socjologii ciała, socjologii pracy oraz workplace studies, co wskazuje na jej interdyscyplinarny charakter, ale również na umiejętność łączenia przez autorkę perspektyw wywodzących się z różnych studiów. Publikacja dostarcza wielu informacji, począwszy od historii zawodów po funkcjonowanie środowiska, męską dominację i rozwój kariery. Można zatem powiedzieć, że praca poprzez ciało jest tylko jednym z elementów opisywanych w niej światów społecznych.
Z recenzji dr hab. Honoraty Jakubowskiej, prof. UAM


Rok wydania2024
Liczba stron328
KategoriaSocjologia kultury
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-390-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Wprowadzenie     9
  
  2. Praca w zawodzie neurochirurga     40
  2.1 Kontekst historyczny i kulturowy zawodu chirurga     40
  2.1.1 Historia i kontekst zawodu chirurga a kultura zawodu     42
  2.1.2 Kontekst historyczny i specyfika neurochirurgii jako subdziedziny medycznej     45
  Zarys historii neurochirurgii     45
  Specyfika neurochirurgii jako dziedziny medycznej     47
  Neurochirurgia i inne specjalności lekarskie     49
  Technologia w pracy neurochirurgicznej     54
  Socjalizacja w zawodzie neurochirurga     56
  2.2 Kontekst organizacyjny pracy neurochirurgów     59
  2.3 Praktyka pracy neurochirurgicznej na badanym oddziale     61
  2.4 Proces pracy neurochirurgicznej     66
  2.4.1 Subprocesy pracy neurochirurgicznej     67
  Subproces kwalifikacji     67
  Subproces przygotowania do operacji     70
  Subproces realizacji operacji     72
  Subproces opieki pooperacyjnej     74
  Subproces opieki poszpitalnej     74
  2.4.2 Praca na sali operacyjnej     75
  Sala operacyjna     75
  Zespół operacyjny     80
  Ciało pacjenta     84
  2.4.3 Podejmowanie decyzji w pracy neurochirurgicznej     87
  Podejmowanie decyzji w kolejnych subprocesach pracy neurochirurgicznej     90
  2.4.4 Niepewność w pracy neurochirurgów     91
  Źródła niepewności     93
  2.4.5 Błędy w pracy neurochirurgicznej     96
  2.4.6 Strategie asekuracyjne     98
  2.4.7 Sytuacja kobiet w zawodzie neurochirurga     101
  2.5 Praca poprzez ciało w zawodzie neurochirurga – dostosowywanie się (adjusting)     108
  2.5.1 Używanie ciała jako narzędzia pracy     110
  Uwarunkowania indywidualnej cielesności operatora     110
  Ostrzenie narzędzia     112
  Usamodzielnienie ciała     118
  Nabywanie warsztatu     119
  Scaffolding jako metoda nauczania     122
  Zmysły w pracy neurochirurga     127
  Przeszkody w pracy poprzez ciało     132
  Zarządzanie ciałem – efektywne wykorzystanie zasobów ciała i zaspokajanie jego potrzeb     135
  Zmęczenie     139
  Emocje w pracy neurochirurga     141
  2.5.2 Dostosowywanie innych osób i obiektów do ciała operatora     144
  Współpraca z instrumentariuszką     144
  Dostosowywanie obiektów     147
  Dostosowywanie przestrzeni     148
  Używanie narzędzi neurochirurgicznych     148
  Realizowanie różnych rodzajów wiedzy w zawodzie neurochirurga     151
  2.5.3 Podsumowanie     153
  3 Praca w zawodzie dyrygenta orkiestrowego     154
  3.1 Historia i przemiany zawodu dyrygenta     154
  3.2 Proces pracy dyrygenta     156
  3.2.1 Specyfika pracy dyrygenckiej     156
  3.2.2 Autodefinicja w zawodzie dyrygenta     158
  3.2.3 Aspekty dyrygowania     162
  3.2.4 Konteksty pracy dyrygenta     164
  Próba i koncert     164
  Filharmonia     165
  Opera     165
  Nagranie     167
  3.2.5 Subprocesy pracy dyrygenta     167
  Subproces interpretacji dzieła     168
  Subproces prezentacji interpretacji i (pozornych) negocjacji z orkiestrą     171
  Subproces przygotowania dzieła z orkiestrą     172
  Subproces wykonywania dzieła podczas koncertów     172
  3.2.6 Dobre praktyki w pracy dyrygenta     174
  3.2.7 Technologia     175
  3.2.8 Emocje w pracy dyrygenta     176
  3.2.9 Błędy w pracy dyrygenta     179
  3.3 Konstruowanie roli społecznej dyrygenta     181
  3.3.1 Kompozytor i partytura muzyczna     182
  3.3.2 Orkiestra     183
  3.3.3 Chór     187
  3.3.4 Soliści     188
  3.3.5 Balet     190
  3.3.6 Publiczność     191
  3.3.7 Inne uwarunkowania realizowania roli dyrygenta     193
  3.4 Kariera dyrygenta     198
  3.4.1 Dyspozycje do wykonywania zawodu dyrygenta     198
  3.4.2 Stawanie się dyrygentem     200
  3.4.3 Punkty zwrotne     203
  3.4.4 Zarządzanie karierą     206
  3.4.5 Sprzężenie zwrotne karier mistrza i ucznia     207
  3.4.6 Wpływ płci dyrygenta na rozwój kariery     209
  3.4.7 Uwarunkowania instytucjonalne kariery dyrygenta     214
  3.5 Praca poprzez ciało w zawodzie dyrygenta – uzewnętrznianie (externalizing)     216
  Predyspozycje     218
  Czerpanie z własnych doświadczeń     219
  Nabywanie warsztatu     222
  Podział symboliczny i funkcjonalny ciała     222
  3.5.1 Proces socjalizacji wtórnej w zawodzie dyrygenta – aspekt cielesny     232
  Proces edukacji formalnej – socjalizowanie do ekspresji     232
  Przychodzenie     237
  Ciało mistrza     238
  Adresaci działania głównego     239
  Zarządzanie ciałem w zawodzie dyrygenta     240
  Doskonalenie ciała jako narzędzia przekazu     241
  Utrzymanie ciała w formie     242
  Ciało nie w pełni sprawne     243
  Używanie przedmiotów – ubiór i batuta     245
  3.5.2 Podsumowanie     249
  4 Charakterystyka pracy poprzez ciało w badanych zawodach     250
  4.1 Praca poprzez ciało w zawodach neurochirurga i dyrygenta orkiestrowego
   – analiza i porównanie     250
  4.1.1 Nabywanie warsztatu – nauczanie umiejętności cielesnych     258
  4.1.2 Przywództwo realizowane poprzez ciało     269
  Rola współpracowników – osoby podlegające przywódcy     270
  Modele realizowania roli przywódcy     271
  4.1.3 Specyfika zadania a praca poprzez ciało     274
  Praca z obiektami zróżnicowanymi wewnętrznie     275
  Wchodzenie w interakcje z obiektami pracy     276
  Dobra robota – wymiar prakseologiczny     279
  5 Podsumowanie – społeczne konstruowanie cielesności w zawodach wysokospecjalistycznych     283
  5.1 Wnioski z badań     283
  5.2 Społeczne konstruowanie cielesności w obszarze roli zawodowej     287
  6 Metodologia i naturalna historia badania     296
  
  Bibliografia     311
  Spis rysunków     325
  Spis tabel     327
RozwińZwiń