POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
Przedmiotem niniejszej pracy jest związek ambiwalencji postaw z przejawianiem się oporu względem instytucji edukacyjnej. Szkoła wraz z charakterystycznymi dla niej zjawiskami i relacjami społecznymi jest tym typem instytucji, z którym mało kto nie zetknął się w przebiegu własnej historii doświadczeń, a zatem mało kto nie ma ukonstytuowanych postaw wobec szkoły i szkolnego środowiska. Poza tym, jak każda organizacja społeczna, ma ona określone cele i funkcje, w związku z którymi formułuje wymagania i oczekiwania wobec jednostek w niej uczestniczących. Może to pozostawać w konflikcie z ich indywidualnymi interesami i wywoływać opór. Jednak postawa tych uczestników wobec źródła wymagań czy nacisków, która towarzyszy sprzeciwianiu się, nie musi przebiegać zgodnie z kierunkiem negatywnych przeżyć związanych z samym oporem. Może być bowiem zależna od wielu innych czynników i w rezultacie rozwijać się w ambiwalentną postać. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy uczestnictwo w tej instytucji jest dobrowolne, np. w przypadku nauczycieli, kandydatów do tego zawodu czy w ogóle studentów szkół wyższych.
[...] Prezentowane w pracy badania skoncentrowane są przede wszystkim na analizie relacji zachodzącej między instytucją edukacyjną a funkcjonującą w jej ramach jednostką. Ich przedmiotem jest więc, używając określenia Joanny Rutkowiak (2009), opór w aspekcie instytucjonalno-interakcyjnym (Ze Wstępu).
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-236-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Opór wobec szkoły. Dorastanie w...
do koszyka
Opór i dominacja
do koszyka
Opór kulturowy
do koszyka
Opór. Niegodziwe Rozrywki
do koszyka
Opór. Ukraińcy wobec rosyjskiej inwazji
do koszyka
Opór. Ukraińcy wobec rosyjskiej inwazji
do koszyka
Cena odmowy. Opór żydowskiego więźnia...
do koszyka
Dyskurs Opór Tożsamość. Narracje w...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE | 11 |
1. Postawy | 11 |
1.1. Pojęcie | 11 |
1.2. Charakterystyka terminu | 14 |
1.3. Uwarunkowania i mechanizm działania postaw | 16 |
1.4. Kategoria ambiwalencji | 19 |
1.5. Charakterystyka ambiwalencji postaw | 26 |
1.6. Świadomość jako warunek ambiwalencji postaw | 28 |
1.7. Pomiar ambiwalencji postaw | 31 |
2. Konteksty pojęcia oporu | 32 |
2.1. Opór w psychoanalizie | 32 |
2.2. Opór w filozofii marksowskiej i poststrukturalizmie Michela Foucaulta | 35 |
2.2.1. Filozofia marksowska | 35 |
2.2.2. Filozofia Michela Foucaulta | 42 |
2.3. Psychologiczny kontekst oporu | 46 |
2.3.1. Teoria reaktancji | 46 |
2.3.2. Teoria psychologicznej zmiany ukierunkowania | 47 |
2.3.3. Tradycja badań nad oporem w polskiej literaturze psychologicznej | 49 |
2.3.4. Kategoria buntu i buntowniczości | 54 |
2.3.5. Opór w kontekście zachowań problemowych u dorastających | 56 |
2.3.6. Posłuszeństwo i opór wobec autorytetu i władzy w świetle eksperymentu Stanleya Milgrama | 57 |
2.3.7. Zagadnienie oporu w psychoterapii | 60 |
2.3.8. Kategoria oporu w kontekście prób taksonomizowania zjawisk związanych z wpływem interpersonalnym | 62 |
2.3.9. Zagadnienie oporu w kontekście kolejności urodzenia | 64 |
2.4. Socjologiczny kontekst oporu | 67 |
2.4.1. Opór w funkcjonalistycznym ujęciu Roberta Mertona i interakcjonistycznej perspektywie Ervinga Goffmana | 68 |
2.4.2. Rewolucja | 70 |
2.4.3. Opór w perspektywie teorii relatywnej deprywacji | 72 |
2.4.4. Nieposłuszeństwo obywatelskie | 75 |
2.4.5. Kontestacja | 78 |
2.4.6. Opór w kontekście zagadnienia dewiacji społecznej | 83 |
3. Opór w edukacji | 86 |
3.1. Szkoła jako instytucja i miejsce ujawniania oporu | 87 |
3.2. Szkoła i opór w perspektywie teorii organizacji | 89 |
3.2.1. Atrybuty organizacji oraz typy organizacyjnego uczestnictwa | 92 |
3.2.2. Opór jako rodzaj zachowań organizacyjnych | 96 |
3.3. Opór w edukacji jako odpowiedź na instytucjonalną władzę i ograniczenia | 100 |
3.3.1. Zjawisko oporu na tle funkcji szkoły | 100 |
3.3.2. Teoria oporu w edukacji | 105 |
3.4. Konstrukt oporu w pedagogice i socjologii edukacji | 108 |
3.4.1. Sposoby definiowania oporu w edukacji | 108 |
3.4.2. Typy i formy oporu | 113 |
CZĘŚĆ II. BADANIA WŁASNE | 125 |
1. Wpływ postaw niejawnych oraz poczucia instytucjonalnej presji na akceptację szkoły u przyszłych nauczycieli | 125 |
1.1. Problemy badawcze | 126 |
1.2. Narzędzia | 126 |
1.3. Osoby badane | 131 |
1.4. Procedura | 131 |
1.5. Wyniki | 132 |
1.6. Podsumowanie i wnioski | 136 |
2. Poczucie dystansu wobec szkoły oraz gotowość do podejmowania samodoskonalenia zawodowego w sytuacji konfliktu nastawień | 138 |
2.1. Problemy badawcze | 140 |
2.2. Narzędzia | 141 |
2.3. Osoby badane | 147 |
2.4. Procedura | 147 |
2.5. Wyniki | 150 |
2.6. Podsumowanie i wnioski | 165 |
3. Ambiwalencja postaw i indywidualny opór a konformizm wobec środowiska szkoły wyższej | 172 |
3.1. Problemy badawcze | 173 |
3.2. Narzędzia | 174 |
3.3. Osoby badane | 184 |
3.4. Procedura | 186 |
3.5. Wyniki | 186 |
3.6. Podsumowanie i wnioski | 203 |
4. Związki pomiędzy indywidualnym oporem, kreatywnością i ambiwalencją postaw wobec instytucji szkoły wyższej | 210 |
4.1. Problemy badawcze | 211 |
4.2. Narzędzia | 212 |
4.3. Osoby badane | 214 |
4.4. Procedura badania | 214 |
4.5. Wyniki | 215 |
4.6. Podsumowanie i wnioski | 218 |
5. Rola poczucia instytucjonalnej presji w szkole wyższej w wyzwalaniu gotowości do podejmowania wobec niej transformatywnych działań | 221 |
5.1. Problemy badawcze | 222 |
5.2. Narzędzia | 222 |
5.3. Osoby badane | 223 |
5.4. Procedura badania | 223 |
5.5. Wyniki | 224 |
5.6. Podsumowanie i wnioski | 226 |
Zakończenie | 229 |
Bibliografia | 235 |
Abstract | 251 |
Aneks | 257 |